< Imprimare >      ZIUA ONLINE - EDITIA DE ORA 16 - miercuri, 17 iulie 2024

Organizatia ecologista cere ca beneficiarul lucrarii sa aduca peisajul la starea initiala

Greenpeace acuza presiunile "iresponsabile" ale lui Basescu in masacrul din Retezat

ULTIMA ORA: Presedintele Traian Basescu a transmis, azi, Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie (PICCJ) sesizarea cu privire la verificarea conditiilor sistarii operatiunilor de constructie efectuate pe drumul national 66 A Uricani-Campul lui Neag-Herculane. Presedintele considera ca "oprirea lucrarilor este de neinteles si poate cauza pierderi financiar-bugetare grave, dar poate impiedica si dezvoltarea zonei", se arata intr-un comunicat al Presedintiei remis, azi, agentiei Meidafax. "Presedintele apreciaza ca sistarea lucrarilor face imposibila valorificarea acestei oportunitati de dezvoltare de catre locuitorii Vaii Jiului, in ciuda faptului ca pana in prezent au fost investiti peste 1.000 miliarde de lei vechi. De asemenea, sistarea lucrarilor la stadiul actual poate prezenta un pericol major de accidente pentru oameni, precum si pentru animalele din rezervatia Retezat si are consecinte negative asupra mediului", se mentioneaza in comunicat. Basescu a solicitat Parchetului sa stabileasca "daca ratiunea pentru care lucrarile respective au fost sistate si daca modul de gestionare a acestei operatiuni, respectiv prevederea sau nu a unor lucrari de conservare, nu intra sub incidenta legii penale".

Organizatia ecologista Greenpeace cere reprezentantilor din fruntea statului sa se implice in prezervarea patrimoniului national. Presedintele Traian Basescu trebuie "sa solicite respectarea legii si a valorilor deosebite ale tarii inainte de a sustine constructia" pe motiv ca nici o autoritate nu s-a pronuntat in sensul oportunitatii unei asemenea constructii. In acelasi timp, premierului Tariceanu i se cere sa opreasca "definitiv" constructia drumului la Campusel, iar prefectului de Hunedoara, Cristian Marius Vladu, sa sprijine realizarea planului urbanistic zonal pentru DN 66A. Greeapeace saluta initiativa Garzii Nationale de Mediu de suspendare a constructiei DN 66A, "care a distrus deja trei kilometri din Parcul National Retezat" si pune in pericol peisajul forestier intact din muntii Retezat-Godeanu si Parcul National Domogled-Valea Cernei. Greenpeace califica drept "iresponsabile" presiunile in vederea continuarii lucrarilor la drumul respectiv. "Greenpeace saluta eficienta actiunii Garzii Nationale de Mediu de suspendare a constructiei ilegale a DN 66A /.../ un real castig pentru mediul inconjurator faptul ca nici macar presiunile iresponsabile ale Presedintelui tarii, ale Prefectului de Hunedoara, ale Primarilor din Valea Jiului sau ale Ministrului Transporturilor nu au dus la reluarea masacrului inutil impotriva Retezatulului.

Intr-un comunicat emis astazi, reprezentantii Greenpeace cer presedintelui Traian Basescu "sa solicite respectarea legii si a valorilor deosebite ale tarii inainte de a sustine constructia DN 66A", dupa ce ieri seful statului s-a pronuntat pentru continuarea lucrarilor la respectivul drum national.

Organizatia lauda initiativa Garzii Nationale de Mediu de suspendare a constructiei DN 66A, "care a distrus deja trei kilometri din Parcul National Retezat" si pune in pericol peisajul forestier intact din muntii Retezat-Godeanu si Parcul National Domogled-Valea Cernei.

"Astazi, la o luna de la suspendarea lucrarilor, este un real castig pentru mediul inconjurator faptul ca nici macar presiunile iresponsabile ale Presedintelui tarii, ale Prefectului de Hunedoara, ale Primarilor din Valea Jiului sau ale Ministrului Transporturilor nu au dus la reluarea masacrului inutil impotriva Retezatului. Se pare ca in acest caz, in sfarsit, legea este lege pentru toata lumea, si ca necesitatea conservarii mediului natural este luata in serios de autoritatile de protectia mediului. Exemplul trebuie imediat urmat in toate cazurile de incalcare a legislatiei de protectia mediului din Romania", a declarat coordonatorul de campanii al Greenpeace, Gabriel Paun.

Greenpeace apreciaza ca "modernizarea drumului DN 66A ar duce la o dezvoltare haotica a infrastructurii de turism si de agrement ce ar duce la distrugerea valorilor peisagistice si naturale "asa cum se intampla in Valea Prahovei, culoarul Rucar-Bran, sau chiar in imediata vecinatate, la Straja", accentuand, in acelasi timp, efectul de fragmentare a habitatelor "care s-a produs deja prin modul in care s-a modernizat drumul".

Zona trebuie adusa la starea initiala

Conform aceluiasi comunicat, Greenpeace atrage atentia ca, in Codul Civil se prevede ca beneficiarul constructiei trebuie sa readuca peisajul la starea initiala. In cazul in care beneficiarul nu initiaza "imediat masuri de reconstructie ecologica", organizatia ia in calcul initierea unei plangeri la Comisia Europeana.

Basescu a vizitat zona

Presedintele Basescu a inspectat drumul care face legatura intre Petrosani si Baile Herculane, afirmand ca sistarea lucrarilor la acesta echivaleaza cu "inchiderea definitiva a zonei", ceea ce dovedeste ca Guvernul nu este interesat de nevoile oamenilor. Dupa ce a vazut drumul la fata locului, Basescu a declarat ca va solicita Parchetului sa se deplaseze in zona pentru a verifica cum "au fost ingropati banii publici".

Lucrarile la DN 66 A, suspendate in urma presiunilor organizatiilor de mediu

Comisarii Garzii de Mediu au dispus, pe 7 iunie, sistarea lucrarilor la DN 66A, intrucat constructorul lucra fara avizele si acordurile de mediu obligatorii, desi fusese anterior amendat.

Constructia DN 66A a fost contestata in mai multe randuri de activistii de mediu, ca forma de protest fata de "distrugerea" unui ecosistem pe care l-au calificat drept "unic in Romania".

Lucrarile la acest tronson au fost incepute in anul 1999, cand Traian Basescu era ministru al Transporturilor, acordul privind distributia primelor fonduri in acest scop purtand semnatura sa.

REACTII LA CALD

Luminita MOROIANU, redactor Departament Social:

Atat Greenpeace, cat si presedintele Basescu isi apara cu indarjire valorile - Greenpeace vrea ca parcurile naturale si nationale din Romania sa ramana intacte, mai ales ca in Retezat se afla ultimele paduri virgine din Europa. Pe de alta parte, Basescu sustine proiectul DN 66A pentru ca este strict opera lui. Ca de obicei, adevarul este undeva la mijloc - drumul este realizabil, dar in anumite conditii stricte, pe care constructorii nu le-au indeplinit pana acum, chiar daca au fost facute demersuri in acest sens, inclusiv de catre fostul ministru al Mediului, Sulfina Barbu. Daca DN66A ar trebui sa treaca pe la limita Parcului National Retezat, mai departe el trebuie sa continue prin inima Parcului National Domogled- Valea Cernei, ce implica alte conditii, mult mai stricte.

C.S.

Articol disponibil la adresa http://www.ziua.net/news.php?id=650&data=2024-07-17