< Imprimare >      ZIUA ONLINE - STIINTA - duminica, 7 iulie 2024

De bine ce am reintrodus evolutionismul in manuale, cercetatorii spun ca nu ne tragem din gorile. Poate din cimpanzei, dar nu gasesc fosile!

In octombrie 2007, Consiliul Europei, supraveghetor al drepturilor omului peste 47 de natiuni, a condamnat toate incercarile de introducere a creationismului in scoli, intrucat teoriile din Biblie si dogmele religioase ameninta un invatamant sanatos. Pe de alta parte, aripa britanica a grupului "Answers in Genesis" trimite oameni in scoli de 10 - 20 de ori pe an, indemnandu-i pe elevi sa se gandeasca ce invata cu adevarat din evolutie. Iar grupul numit "Truth in Science" a expediat mii de DVD-uri nesolicitate fiecarui liceu din Marea Britanie, cu mesajul ca omenirea isi are obarsia in "designul inteligent", nu in evolutia darwinista.

In Romania, intre anii scolari 2001 - 2002 si 2006 - 2007, evolutionismul a fost inclus in programa scolara a elevilor de clasa a XII-a. De anul trecut insa, curriculara clasei a XII-a nu mai continea nici o referire la "Istoria vietii si evolutionism", chestiune semnalata de Asociatia "Solidaritatea pentru libertatea de constiinta", cea care a militat si pentru scoaterea icoanelor din scoli, care a trimis o scrisoare deschisa catre ministrul de atunci, Cristian Adomnitei. Un consilier al Ministerului Educatiei a declarat insa ca teoria evolutiei este predata implicit, desi denumirea ei explicita a fost scoasa din programa. "Va anunt in premiera ca in aproximativ doua saptamini vom declansa o campanie internationala pentru reintroducerea teoriei evolutiei speciilor in programa scolilor publice din Romania. Nu mai avem aproape nici un motiv sa consideram ca in Romania exista o separare intre stat si Biserica", spunea Remus Cernea, liderul asociatiei, care a verificat in manuale lipsa teoriei darwiniste.

Recent, Ministerul Educatiei, sub conducerea Ecaterinei Andronescu, a decis sa reintroduca teoria evolutionista in programa scolara, in materia de biologie de clasa a VIII-a, pe motiv ca este important ca evolutionismul sa fie predat si in liceu, pentru ca altfel sunt sacrificate sase generatii de elevi care sunt sau vor merge la liceu fara a fi studiat evolutionismul in scoala generala.

Stramosii nostri nu si-au folosit niciodata membrele ca sa mearga precum gorilele, ei au evoluat din alte maimute, care isi petreceau majoritatea timpului in copaci

In contextul acestor dispute interminabile intre teoria evolutionista si cea creationista, cercetatorii nu s-au lasat nici ei mai prejos si au incercat sa desluseasca misterul crearii lumii si a oamenilor. Astfel incat, faimoasa secventa care arata evolutia omului dintr-o maimuta care-si tara membrele la o fiinta umana dreapta ar putea sa fie gresita. Potrivit "Daily Mail", cercetatorii care au examinat oasele incheieturilor mai multor specii de primate considera ca stramosii nostri nu si-au folosit niciodata membrele ca sa mearga precum gorilele. In schimb, au evoluat din alte maimulte, care si-au petrecut majoritatea timpului in copaci si coborau drepte pe pamant.

"Avem cea mai concludenta informatie pe care am vazut-o vreodata pe acest subiect. Acest model ar trebui sa faca pe oricine sa reevalueze ceea ce au spus inainte", a declarat co-autorul studiului Daniel Schmitt, de la Universitatea Duke.

Dezbaterea despre originea bipedismului uman a inceput inca din vremea lui Charles Darwin, creand doua modele concurente. Unul "vede stramosul pre-uman ca un tarator terestru de membre, un comportament des folosit de cele mai apropiate rude ale noastre, maimutele africane", sustine raportul. Celalalt model pune mersul nostru in doua picioare pe cocotatul timpuriu in copaci, un mod de locomotie folosit de toate maimutele. Sustinatorii primului model cred ca noi si maimutele africane am evoluat dintr-un stramos comun. Ei spun ca aceasta legatura este inca evidenta in particularitatile oaselor incheieturii si ale mainii, pe care le au in comun maimutele africane, fiintele umane de azi si cele din trecut. Dar autoarea noului studiu, Tracy Kivell, de la Institutul Max Planck, din Germania, contrazice aceasta ipoteza. Ea a comparat oasele incheieturilor a mai bine de 100 de cimpanzei tineri si adulti, cu cele ale gorilelor si a descoperit ca majoritatea cimpanzeilor are anumite particularitati ale articulatiilor pe care gorilele nu le au.

Kivell si Schmitt sugereaza ca aceste particularitati sunt absente la gorile, intrucat mersul lor e total diferit de cel al cimpanzeilor. Gorilele merg cu bratele si articulatiile intinse in jos si stranse in ceea ce Kivell a numit "posturi columnare", care seamana cu mersul elefantilor.

Prin contrast, cimpanzeii sunt mult mai flexibili, "cu articulatiile intr-o pozitie indoita, cumva opusa celei ingramadite". Cimpanzeii au un mers cu incheieturile intinse, care le da stabilitate pe crengile copacilor, intrucat isi petrec mare parte din timp in arbori, spre deosebire de gorile, au concluzionat cercetatorii. "Altfel spus, dovezile inclina balanta impotriva ideii ca bipedismul nostru a evoluat dintr-un stramos care-si tara membrele. Informatia noastra sustine contrariul, ca particularitatile mainii si ale incheieturii descoperite la fosilele umane si care au fost tratate, in mod traditional, ca indicatori ai comportamentului unor fiinte cu mersul cu incheieturile indoite, sunt de fapt dovezi ale capacitatii de catarare in copaci", au mai spus cercetatorii. Cu alte cuvinte, o specie de stramos de demult, care isi petrecea timpul in copaci, s-a mutat pe pamant si a inceput sa mearga drept. Nu exista, insa, fosile din timpul acestei tranzitii, care este posibil sa fi avut loc in urma cu sapte milioane de ani, mai noteaza sursa citata.

C.G.S.