< Imprimare >      ZIUA ONLINE - EDUCATIE - duminica, 7 iulie 2024

Andronescu sustine ca va respecta Strategia Miclea, dar va adopta politica pasilor marunti

Ministrul Ecaterina Andronescu ne-a declarat ca va respecta Strategia Miclea, atat in elaborarea pachetului de legi privind invatamantul, cat si in masurile de descentralizare a sistemului de educatie. Ministrul Educatiei respinge acuzatiile Asociatiei Edu Cer, potrivit carora un alt document - creat la nivelul ministerului - va sta la baza legilor mult asteptate: Legea invatamantului preuniversitar, Legea invatamantului universitar si Statutul personalului didactic.

"Cand am fost la audierea de la Comisia de Invatamant, inainte de a depune juramantul de ministru al Educatiei, am prezentat obiectivele din acea strategie. Eu, ca persoana, si ca responsabila din partea PSD, am avut o strategie care seamana foarte mult cu Strategia Miclea. I-am dat-o domnului Miclea cu o luna de zile inainte de a elabora domnia-sa, astfel ca s-a tinut cont si de ea. Cred ca voi prelua din vechiul pachet de legi ale invatamantului ceea ce ramane valabil, dar eu, in ansamblu, sunt suparata pe modul in care au fost construite aceste proiecte de lege, pentru ca sunt anumite capitole in care se merge pana la amanuntul care este de competenta unei metodologii si a unui document intern, pe care poti sa-l schimbi mult mai des decat o lege, iar in altele nici macar n-au fost enuntate. Dupa parerea mea, ne trebuie o lege care sa defineasca principiile generale si care sa dea stabilitate sistemului de invatamant, dar nu se pot face peste noapte. Trebuie sa incepem cu programa scolara, - pe care o vom aerisi -, dar si cu manualele. Nu stiti cat m-am batut in mandatul trecut cu editurile. Dar ca sa pot sa fac ceva, in primul rand am nevoie de sustinere. Am facut o directie in minister, sub coordonarea unui secretar de stat, care se va ocupa si cu relatia cu asociatiile de parinti. Nu stiu, trebuie sa gasim si niste punti de comunicare cu ei, pentru ca parintii sunt rupti de realitatile scolii, iar scoala, din pacate, in loc sa si-i apropie, se indeparteaza din ce in ce mai tare de ei. Eu stiu foarte bine toate lucrurile acestea, stiu si ca parintele se antagonizeaza in raport cu scoala.

ZIUA: Mariti salariile profesorilor cu procentul prevazut in Legea 221/2008?

Ecaterina Andronescu: Ca sa pot sa pretind un sistem de calitate, nu pot sa-i cer profesorului sa ia 10 milioane de lei vechi si sa si aplaude. De aceea m-am batut pentru salarii, nu pentru voturile acelea. Eu chiar am avut convingerea, pana in maduva oaselor, ca daca nu facem o miscare in salariile profesorilor, nici nu poti sa le pretinzi. Iar acum, vom face efortul sa le dam salarii mai mari, dar pentru asta trebuie sa schimbe ceva in comportamentul lor, in atitudinea lor, in ce fac la scoala. Si vreau sa le fac niste criterii foarte clare...

ZIUA: Criteriile promovate de fostul ministru Anton Anton?

Ecaterina Andronescu: Nu, pentru ca acelea mi s-au parut coplilarii. Nu alerg dupa glorie, pentru ca imi dau seama ce se intampla in sistemul de invatamant, m-am intalnit cu toti cei care lucreaza in educatie, si stiu sa compar si experienta mea cu experienta celorlalti. Cred ca am o sansa sa fac lucrurile astea, dar nu se pot face batand din palme. Din buget pot sa maresc salariile profesorilor, dar in societatea romaneasca ne aflam acum in urmatoarea situatie: sunt oameni care pleaca in somaj, iar eu cum pot sa vin sa spun: puteti pleca in somaj, dar eu le cresc salariile oamenilor cu atat. Si atunci, incerc sa gasesc o formula prin care sa-i pot stimula si pe profesori, pentru ca, altfel, daca se distruge educatia, vom avea parte de ... nu stiu de ce, de barbari scoliti in societatea romaneasca, probabil. Vreau sa-i motivez si pe proferori, si sa si ridic putin sistemul de invatamant.

ZIUA: Criteriile acestea in cat timp vor fi finalizate? Profesorii nu vor astepta pana in septembrie, vor face greva pentru salariile obtinute prin lege.

Ecaterina Andronescu: O sa fie 1 aprilie, dar eu sper sa fie mult mai repede, sper sa fie sfarsitul lunii februarie. Se lucreaza. Am invitat de la Universitatea Bucuresti, de la Facultatea de Stiintele Pedagogice, de la Institutul de Stiinte ale Educatiei, oameni care au expertiza. Ne uitam si la ce fac altii, nu vreau sa lucram neprofesionist.

ZIUA: Dar cum veti realiza salarizarea profesorilor in baza noilor criterii? Va dati seama ce se va intampla in cancelarie?

Ecaterina Andronescu: Eu cred ca aceste criterii trebuie asumate printr-un contract intre scoala si profesor, iar dupa un an de zile, profesorul urmeaza sa fie evaluat. Si vom vedea in ce masura aceste criterii au fost respectate. Eu am vazut la mine in universitate: ARACIS-ul a elaborat metodologia de evaluare si, in prima instanta, a intrebat universitatile daca doresc sa se inscrie de buna voie si nesilit de nimeni in proicesul de evaluare. Eu m-am dus in fata Senatului si am cerut sa ne inscriem, pentru ca suntem o universitate veche, de traditie. Dupa ce am acceptat sa intram in evaluare, a trebuit sa ne construim propriile noastre organisme interne - si in acestea intra si evaluarea profesorilor. In acel moment, s-a produs un mic cutremur in universitate, pentru ca lumea a zis: "Cum, noi suntem profesori universitari si vine cineva sa ne evalueze?". Ei, incet-incet, cu rabdare, cu tact, cu politica pasilor marunti, am construit acest mecanism. Avem o autoevaluare in care, in fisa, sunt scrise elementele care compun activitatea didactica si de cercetare stiintifica, precum si de educatie a unui cadru didactic. Profesorul completeaza aceasta fisa de autoevaluare si isi da un pontaj, dupa care vine Catedra in sedinta publica - la noi Catedra inseamna intre 25 si 100 de oameni din acelasi domeniu - si spune: "Tu aici ai exagerat, tu aici n-ai facut "nu-stiu-ce" si amendeaza ce n-a facut el prin autoevaluare. Apoi, exista si evaluarea studentilor. Studentul, cu conditia sa se fi prezentat macar 50% la curs, primeste un ID si intra pe calculator, unde poate scrie: "Cursul a fost sau n-a fost clar, profesorul interactioneaza sau nu cu clasa etc. Decanul are in mana acesti parametri cu care intra in Consiliul Profesoral.

ZIUA: Dar nu exista in fisa postului tot ce mi-ai spus dumneavoastra mai sus?

Ecaterina Andronescu: Ba da.

ZIUA: Atunci de ce mai este nevoie de o evaluare din partea unei institutii, cum este ARACIS, care sa castige bani din aceasta evaluare? Cu cat a taxat Universitatea Politehnica?

Ecaterina Andronescu: Noi vorbim aici de evaluarea interna, care nu ma costa niciun ban.

ZIUA: Da, insa evaluare externa costa, din informatiile noastre, circa 1 miliard de lei vechi.

Ecaterina Andronescu: O sa vorbim si despre bani, dar mie mi se pare normal sa vorbim despre aceste criterii de evaluare si in preuniversitar.

ZIUA: Ati facut un calcul, cat costa operatiunea de evaluare efectuata de ARACIP si ARACIS?

Ecaterina Andronescu: Universitatile platesc din fonduri proprii (din taxele de scolarizare percepute de la studenti, n. red.).

ZIUA: Dar scolile? Vorbim si despre invatamantul preuniversitar, pentru ca scolile sunt taxate tot pe banii din bugetul Educatiei, iar atunci, practic, Ministerul Educatiei isi baga singur mana in buzunar si isi fura banii.

Ecaterina Andronescu: Eu va dau dreptate. Am avut o discutie cu conducerea ARACIP, si eu sunt nemultumita de ei dinainte de a ma intoarce eu la Ministerul Educatiei. Eram nemultumita pentru birocratia pe care au declansat-o in scoli. Profesorul, in loc sa se ocupe de predare, trebuie sa se supuna birocratiei pe care a indus-o ARACIP. Le-am dat un termen sa revina cu simplificarea metodologiei.

Dar ARACIS, conform normelor europene, este o institutie independenta. Daca o plateste ministerul pentru evaluarile pe care le face, atunci evaluarea nu mai este acceptata la nivel european, ca fiind una obiectiva. Deci, eu sper sa ramana o institutie independenta. Pentru anul in care suntem si pentru urmatorii doi ani s-a gasit formula cu fondurile structurale. Astfel, ei (ARACIS, n. red.) au niste proiecte e fondurile structurale. Banii le vin de acolo, iar evaluarea o fac pe banii din aceste proiecte. Astfel nu mai platesc nici universitatile, iar evaluarea merge. Noi insa si acolo mai avem mult de construit, pentru ca ARACIS vine si verifica dupa standardele pe care le au. De exemplu, sa luam universitatea pe care eu o reprezint, pentru ca este de traditie, pentru ca este asezata s.a.: dupa ce a stiut si si-a facut propriile criterii de asigurare a calitatii, in interior, si are un mecanism de evaluare interna, trimit un evaluator de specialitate de la Facultatea de Mecanica la Chimie, pe cel de la Chimie - la Electronica si facem asa, incrucisat. Dar cineva - probabil ARACIS - ar fi trebuit sa elaboreze norme pentru universitati, prin care sa le invete cum sa faca lucrurile acestea - pentru ca totul se invata. Acum, bineinteles ca universitatile au preluat, de doi ani, unele de la altele, sistemul de autoevaluare, iar lucrurile merg, dupa opinia mea. Dar trebuie sa transferam in preuniversitar,aceste situatii similare, dar e mult de munca, e foarte mult de munca. Si mai trebuie sa ai si cu cine sa faci lucrurile acestea.

ZIUA: Eu intreb de bani. De ce mai trebuie platite aceste evaluari? Acum, cu criza economica, trebuie chibzuit orice ban.

Ecaterina Andronescu: Din cate stiu eu, ARACIP nu a luat bani decat de la scolile private.

ZIUA: Eu va spun ca a taxat toate scolile, iar tarifele pe care le percepe sunt prevazute in legea de organizare si functionare.

Ecaterina Andronescu: Cel putin asta este ce mi-au spus sefii acestei institutii. Numai de la scolile private au luat bani.

Interviu realizat de Magda SEVERIN

Articol disponibil la adresa http://www.ziua.net/news.php?id=20555&data=2024-07-07