< Imprimare >      ZIUA - CULTURA - vineri, 13 noiembrie 2009

Bucuria contaminarii

Unsprezece teatre din noua orase. Sase reprezentatii pe zi. Spectacole jucate cu casa inchisa. Evenimente conexe: lansari de carte, conferinte, proiectii de filme in nocturna. Sectiuni variate: eveniment Ionesco, montari de top, opera revival, voci internationale, debut. Amfitrioni: UNITER, Ministerul Culturii, Cultelor si Patrimoniului National, Primaria Bucuresti. Director si selectioner unic: criticul de teatru Cristina Modreanu.

Festivalul National de Teatru, desi sarac din punct de vedere financiar (cu un buget mai mic cu 78% fata de anul trecut), a reusit sa-si pastreze statutul de cel mai important eveniment de gen din Romania. Din program n-au lipsit productiile anoste sau vetuste prin naturalism si retorica, mistificatorii din spirit de fronda si criza de inspiratie, care au iritat si chiar au alungat spectatorii si oamenii de teatru din sala. Revenind acum la sfarsitul maratonului teatral, consideram aceste optiuni niste accidente. In balanta au atarnat greu montarile autentice si durabile care contamineaza benefic miscarea teatrala si gustul publicului. Fantezia marilor clasici Shakespeare, Cehov, Bulgakov, Erdman, Ionesco s-a regasit in productii memorabile: "Regele Lear", regia Andrei Serban (Teatrul Bulandra), "Poveste de iarna", regia Alexandru Hausvater (Teatrul National Timisoara), "Trei surori", regia Tompa Gabor (Teatrul Maghiar de Stat Cluj-Napoca), "Casa Zoikai", regia Alexandru Tocilescu (Teatrul de Comedie), "Sinucigasul", regia Felix Alexa (Teatrul National Bucuresti), "Cantareata cheala", regia Tompa Gabor (Teatrul National "Lucian Blaga" Cluj-Napoca) si Alexandru Dabija (Teatrul German de Stat Timisoara).

Marile incendii ale timpului nostru

Piesa contemporana a avut in Radu Afrim un promotor de exceptie. "Lucia patineaza" de Laura Cerniauskaite de la Teatrul "Andrei Muresanu" Sfantu Gheorghe si "Omul perna" de Martin McDonagh, Teatrul "Maria Filotti" Braila, au fost momente de relief ale manifestarii. Dramaturgia romaneasca a avut un statut revelabil, onorand emblema de festival National. "Ioana si Focul" de Matei Visniec, un mister postmodern, o bufonada tragica despre un personaj-legenda, Ioana d'Arc, sub bagheta de maestru a Catalinei Buzoianu s-a bucurat de o montare fermecatoare si fascinanta. Despre "marile incendii ale timpului nostru, ars de intrebari fara raspuns", ne-au vorbit seducator si tinerii. In ipostaza inedita de regizori-dramaturgi, Gianina Carbunariu, autoarea spectacolului "Poimaine alaltaieri" (Teatrul Mic) si Bogdan Georgescu in "Romania! Te Pup" (directia de scena David Schwartz - Teatrul National Iasi), aduc la rampa provocator spectacolul lumii de azi, folosind inventiv si poetic recuzita care anima teatrul, de la masinaria video la limbajul violent al cotidianului.

In Festival, autocratia regizorului a stralucit. In inspirata sectiune Opera Revival ea s-a afirmat creator, revitalizant. "Evgheni Oneghin" de Ceaikovski, regia Ion Caramitru, "Macbeth" de Verdi, regia Petrica Ionescu, "Simfonia fantastica", spectacol de Gigi Caciuleanu de la Opera Nationala Bucuresti si "Othello" de Verdi, regia Mihai Maniutiu, de la Opera Nationala Cluj-Napoca, au incantat spectatorii. Speram ca deviza editiei a XIX-a a Festivalului, lansata de criticul Cristina Modreanu, "Enjoy!", sa incite la noi replici, spre bucuria publicului.

Ludmila PATLANJOGLU - ludmila@ziua.ro

Articol disponibil la adresa http://www.ziua.net/display.php?id=261676&data=2009-11-13