< Imprimare >      ZIUA ONLINE - STIINTA - vineri, 17 iulie 2009

Coperniciu - Tabelului periodic i-a fost adaugat un nou element

Un nou element chimic, descoperit in urma cu 13 ani de echipa de oameni de stiinta a Centrului de Cercetare pentru Ioni Grei din Germania, si cunoscut pana acum doar sub numele de "element 112", a fost adaugat saptamanile trecuta in mod oficial tabelului periodic. Echipa care l-a descoperit, condusa de profesorul Sigurd Hofmann, l-a numit "coperniciu" (Cp), in cinstea astronomului polonez Nicolaus Copernic, care a descoperit ca planetele se invart in jurul Soarelui si a destramat odata pentru totdeauna mitul potrivit caruia Pamantul s-ar afla in centrul Universului, relateaza "The Telegraph" in editia electronica de vineri.

Coperniciu (copernicium - in latina) este cel mai greu element din tabelul periodic, fiind de 277 de ori mai greu decat hidrogenul. Cercetatorii Centrului de Cercetare pentru Ioni Grei din Germania l-au produs in 1996 prin fuziunea a doua metale si au reconfirmat apoi existenta sa prin experimente repetate. Elementul trebuia sa fie observat de mai multe ori intrucat este extrem de instabil.

"Dupa ce International Union of Pure and Applied Chemistry (IUPAC) a recunosut in mod oficial descoperirea noastra, am cazut de acord sa propunem acest nume in cinstea acestui cercetator de exceptie", a declarat Hofmann. Numele ales de cercetatorii germani asteapta acum confirmarea IUPAC. Raspunsul din partea organizatiei urmeaza sa fie dat in decurs de sase luni, astfel incat comunitatea stiintifica sa aiba "timp sa discute propunerea", precizeaza "The Telegraph".

A.O.