< Imprimare >      ZIUA ONLINE - ACTUALITATE - miercuri, 1 iulie 2009

Studiu GFK: Romanii au cumparat cu 18% mai multe bunuri de larg consum in primele trei luni din 2009

In ciuda efectelor crizei economice, romanii se arata reticenti sa taie cheltuielile alocate pentru bunurile de larg consum. Astfel, in primul trimestru al anului in curs, consumul casnic de astfel de bunuri a crescut cu 18 la suta fata de perioada similara din anul trecut, ceea ce este o evolutie care nu se regaseste pe alte piete, scrie, miercuri, Agerpres, citand un comunicat al companiei GFK.

Potrivit analizei GFK, ridicarea nivelului pietei de bunuri de larg consum a fost determinata atat de scumpirea cu 10 la suta a unora dintre produse, cat si de achizitionarea de catre populatie a unui volum de marfuri cu 7 la suta mai mare in primul trimestru 2009, decat in primele trei luni din 2008.

Institutul de sondare precizeaza ca romanii nu au redus consumul de produse alimentare esentiale, desi la aceasta categorie au platit cu 8 la suta mai mult. Reduceri nu au fost facute nici la lactate, paste fainoase sau cafea. Economii au fost facute la produse non-alimentare de baza (detergenti de rufe sau vase, produse de ingrijire personala precum deodorante, pasta de dinti, tampoane etc), care au fost cumparate mai rar, dar in cantitati cu 6,5 la suta mai mari la fiecare achizitie, fiind preferate ambalajele de dimensiuni mai mari, care fac produsul sa revina mai ieftin, se arata in analiza sociologica.

Pentru a plati mai putin, romanii s-au orientat catre magazinele care practica promotii si oferte speciale, ceea ce a facut ca magazinele de cartier si cele traditionale sa inregistreze scaderi ale volumului de vanzari.

In profil teritorial, cei mai afectati de cresterea preturilor au fost consumatorii din Moldova, in timp ce, in Bucuresti, consumul de bunuri de larg consum se situeaza, in continuare, pe un trend ascendent.

Familiile care au cel mai mult de suferit, conform GfK, sunt cele cu venituri mici si mijlocii, in care varsta capului familiei se situeaza intre 40-49 de ani. Familiile care au un consum sporit sunt cele in care capul familiei are studii universitare.

Rezultatele au fost obtinute de GfK dintr-un esantion de 2200 de gospodarii, reprezentativ la nivel national.

Z.O.

Articol disponibil la adresa http://www.ziua.net/news.php?id=32211&data=2009-07-01