< Imprimare >      ZIUA ONLINE - ACTUALITATE - marti, 16 iunie 2009

Agentiile de presa avertizeaza: Politica de discounturi poate distorsiona piata. Castigator va iesi cel care practica preturi corecte

NewsIn recomanda Rador valorificarea potentialului la maximum, in timp ce Mediafax considera ca Agerpres ar putea fi adevaratul competitor al agentiei daca si-ar folosi resursele.

Agentiile de presa au fost nevoite sa apeleze la diferite strategii pentru a depasi aceasta perioada dificila, printre care lansarea de noi produse, insa sefii agentiilor de presa private din Romania avertizeaza ca politica de discounturi poate distorsiona piata. Maria Toghina, presedinte director general al Radio Romania a subliniat ca "este mult mai ieftin" ca agentiile de presa sa fie sustinute si, din acest motiv, agentiile de presa nu sunt in pericol.

In cadrul celei de-a patra editii a evenimentului "Ziua agentiilor de presa", organizat la initiativa Rador, concentrat in acest an pe criza financiara, Cosmin Popa, directorul general al NewsIn, a declarat ca, in perioada de criza, agentia nu acorda mai mult de 30% discount pentru abonamente, apreciind ca "nu vrem sa stricam piata cu preturi derizorii", iar "cei care vor practica preturi corecte" vor "profita" de piata. Ideea acreditata de seful agentiei din trustul Realitatea-Catavencu a fost sustinuta si de concurenta, Cristian Dimitriu, directorul general al Mediafax, precizand ca "politica de discounturi poate strica piata", agentia din trustul MediaPro practicand reduceri doar pentru clientii business ce pot ajunge pana la maximum 30%.

De asemenea, sefii celor doua agentii private au subliniat ca o forma de discount este si oferirea gratuita a anumitor produse, subliniind ca prefera sa foloseasca experti internationali pentru dezvoltarea acestora.

Carmen Ionescu, redactorul sef al agentiei publice de presa Rador, parte a Radio Romania Actualitati, a precizat ca "exista posibilitati de dezvoltare in criza financiara", iar in cazul Rador, flexibilizarea politicii de vanzari a presupus ca strategia sa fie una de mijloc, prin practicarea undor discounturi de 20-30%, desi s-ar fi dorit ca reducerile sa urce pana la 50-60%, insa agentia nu isi permite. "Cand mergem la o licitatie, nu putem acorda discounturile pe care le simtim", a explicat Ionescu. De asemenea, redactorul sef al Rador a tinut sa mentioneze ca agentia furnizeaza gratuit stiri in zona adminitratiilor de stat "ca o forma de recompensa pentru subventiile acordate", subliniind ca Rador nu beneficiaza de alocatii bugetare.

Magdalena Bunea, directorul de marketing al Agerpres, a precizat ca agentia isi va concentra eforturile si pe diversificarea surselor de informare, precum si pe obtinerea de cat mai multe exclusivitati. De asemenea, directorul de marketing a tinut sa faca referire la o situatia legata de evenimentele din India, cand agentiile de presa au fost a patra sursa, precizand ca este nevoie de o "imbunatatire a continutului" in contextul in care 80% dintre stiri nu sunt breaking news.

Agentiile private de presa fac apel la cele publice sa isi foloseasca arsenalul

Directorul NewsIn a precizat ca Rador are nevoie de o "schimbare institutionala", o autonomie, precizand ca agentia pe care o conduce nu poate concura cu resursele Rador.

In replica, redactorul sef al a mentionat ca agentia publica nu are personalitate juridica, "iar anul acesta nu este cel mai potrivit" pentru o asemenea discutie. Ionescu a adaugat ca principalul client al Rador este Radio Romania Actualitati, iar agentia foloseste corespondentii RRA pentru ca nu are corespondenti proprii.

Dimitriu a afirmat insa ca Rador "nu poate si nici nu vrea sa iasa din acest sistem", chiar daca sta "pe o avere foarte mare", tinand sa sublinieze ca Mediafax nu va concura Rador pe segmentul monitorizarii presei internationale. Directorul Mediafax a precizat si ca, in situatia in care Agerpres si-ar folosi resursele, agentia de stat ar fi "adevaratul competitor", si nu NewsIn, asa cum se intampla in prezent.

Profesionalizarea breslei, un subiect tabu. Avalansa de informatii copleseste jurnalistii

In cadrul evenimentului s-a dezbatut problema surselor de informare. Pornind de la celebrul caz cu bricheta impozitata si pana la filmuletele furnizate televiziunilor de telespectatori, exista argumente pro si contra privind difuzarea in presa a materialelor. In cazul informatiilor pe surse, directorul Mediafax a tinut sa precizeze ca "in redactiile ziarelor nu exista o politica editoriala coerenta", insa in agentia pe care o conduce "nu e nici o problema sa dam dezmintiri". Dimitriu a precizat ca este "cu atat mai fericit" cu cat agentia da mai multe informatii pe surse.

In privinta stirii publicate de site-ul Impolitics potrivit careia s-a discutat in Consiliul Suprem de Aparare a Tarii (CSAT) introducerea agentilor serviciilor speciale in media controlata de stat , redactorul sef al Rador a precizat ca a fost o intoxicare de presa.

Pavel Ionescu, redactor sef Redactia Informatii din cadrul Radio Romania Actualitati a precizat ca "Twitter a schimbat presa cu totul". Totodata, Ionescu a subliniat ca "traversam tentatia concurentei intre agentiile de presa si televiziuni", adaugand ca, in foarte multe cazuri, televiziunile ies cu informatia inaintea agentiilor de presa.

Gabriela Vranceanu Firea, director al Saptamanii Financiare si realizator al emisiunii Stirea zilei, a tinut sa aminteasca de perioda '96-'97 in care facea teren impreuna cu Maria Toghina si alti jurnalisti si stateau pe treptele Guvernului pana dimineata, iar politicienilor le placea asta, spre deosebire de situatia prezenta, cand este "o explozie de informatie". Toghina a adaugat ca in acele vremuri, fostul premier al Romaniei, Victor Ciorbea, iesea pe treptele guvernului dupa o sedinta de guvern ce dura 16 ore si le spunea ziaristilor "Ce noapte frumoasa!".

Firea a subliniat ca se poate vorbi despre "profesionalism si diletantism", cea mai mare problema fiind "acele stiri care sunt pornite de la un zvon si sunt preluate si apoi devin veritabile".

Adrian Bucur, editor-prezentator la Prima TV, a explicat ca se simte nevoia "urgenta" de profesionalizare a presei, precizand ca "asta face diferenta intre presa de la noi si ce se intampla afara".

Directorul NewsIn a mentionat ca "problema agentiilor romanesti este incapacitatea de a face o analiza calitativa", apreciind ca "ne confruntam cu scriituri de miau-miau".

Maria Toghina a precizat ca exista posibilitatea accesarii fondurilor europene care sa sustina un program creat pentru instruirea jurnalistilor, insa acesta nu se va aplica la nivel national.

Andreea IORDACHE

Articol disponibil la adresa http://www.ziua.net/news.php?id=30822&data=2009-06-16