< Imprimare >      ZIUA - EVENIMENT - miercuri, 6 mai 2009

Ia sloganul, neamule!

Partidele intra vineri in lupta pentru europarlamentare cu lozinci reincalzite, obsesii sau vechituri

Partidele si independentii intra peste cateva zile in cursa pentru europarlamentare, avand sloganurile de campanie pregatite. Cum un slogan bun si un afis atractiv pot face diferenta la urne, aspirantii la mandate in Parlamentul European s-au straduit ca mesajul lor sa fie cat mai convingator. Unii jura sa lichideze hotii si banditii din tara, altii promit ca va ploua cu bani sau ajutoare de la Uniunea Europeana. Cat de inventivi au fost specialistii din laboratoarele de propaganda in proiectarea devizelor de campanie, ne spun specialistii in comunicare si analistii politici chestionati de ZIUA.

Politologul Cristian Parvulescu (Asociatia Pro Democratia) sustine ca, in acest moment premergator alegerilor europarlamentare, in Romania nu exista o tematica europeana, ci doar o dezbatere romano-romana. Poate de aceea cel mai puternic slogan i se pare cel al PRM, care se centreaza pe problematica sociala. Parvulescu sustine ca la PSD, cu al sau "Alege bine!", putem vorbi de aceeasi obsesie Traian Basescu pentru ca "sloganul este cu trimitere exacta la sloganul <<Sa traiti bine!>>, ceea ce arata un complex al pesedistilor". Reprezentantul Pro Democratia considera ca liberalii au un mesaj prea putin inspirat, iar la pedelisti vorbim despre un slogan rezultat al unei cercetari. "Este criza, nu-i asa? In criza este tare greu si pedelistii ne trimit cu gandul la sintagma <<si la bine, si la greu>>. Pe de alta parte, mi se pare ca ii persifleaza pe pesedisti care au aceasta obsesie - PDL si Basescu. Cred ca in alegerea sloganului lor a contat si faptul ca pesedistii au anuntat primii sloganul precum si ca focus-grupurile au scos in evidenta ca este greu in aceasta perioada de criza". La taranisti, Parvulescu observa ca vor defila sub aceeasi deviza folosita si la alegerile europarlamentare din 2007: "Raman roman in Europa". In opinia analistului, PNTCD foloseste acelasi mesaj pentru ca, probabil, nu au nici o asteptare de la aceste alegeri. Despre sloganul udemeristilor, Parvulescu spune ca "a fost facut cu tinta exacta, avand in vedere ca este pentru prima oara cand fortele politice maghiare se prezinta impreuna si incearca sa transmita aceasta idee a unitatii maghiarilor intr-un moment dificil".

In general, specialistii cred ca aceste sloganuri nu merg spre ideea europeana, ci spre una neaosa. Aceasta opinie o are si Bogdan Naumovici, expert in publicitate. "Partidele mici, precum PRM, care au oferit eschiva la alegerile parlamentare din toamna, au o ultima sansa sa ramana in joc pentru a se mai vorbi ceva de ele", considera acesta. Despre sloganul pesedistilor, Naumovici spune ca este extrem de neutru, iar cel mai potrivit pare cel al liberalilor pentru ca "si eu imi doresc de la cei carora le voi da votul pentru PE ca in actualul context economic sa aduca bani in tara". Pe locul doi din perspectiva segmentului tinta, Naumovici pozitioneaza sloganul udemeristilor. La taranisti, el constata: "Fara a fi ironic, sloganul taranistilor pare a fi o incercare de a ramane macar in ochiul public din Romania apropo de sigla lor. Cred ca au avut in urma cu multi ani o carte extrem de puternica si au jucat-o tare prost".

Formulari paranoide

Claudiu Saftoiu, specialist in comunicare, apreciaza ca sloganul peremistilor nu este unul propriu-zis, ci o formulare paranoida, psihotica, marca Vadim Tudor. "Constructul in sine este un antislogan: ofensator, amenintator, imprecis, fara elemente de asociere constructive si general acceptate in societate. Este de departe o aberatie a comunicarii politice, adresate unui posibil public revansard, violent, gregar, de tip <<Romania Mare>>. Daca va ramane oficial sloganul PRM, atunci va deveni cel mai mare dusman al lui Becali si Vadim, deoarece instiga direct la violenta publica, in afara regulilor democratice. Probabil va fi interzis de CNA, daca va fi difuzat pe mijloacele de comunicare audio-tv. Iar aceasta poate fi chiar strategia electorala a lui Vadim si Becali", spune Saftoiu. Despre sloganul pedelistilor Saftoiu spune ca "intr-o testare sociologica recenta a exact acestui slogan, propus acum doua saptamani unui alt partid, printre alte sase sloganuri de lucru, de catre firma mea de consultanta, repondentii au rejectat violent si transant formularea, pentru ca este un slogan tipic politic, de mobilizare stricta a propriului electorat, care nu se adreseaza romanilor in general, ci doar membrilor proprii". Mai mult, Saftoiu este de parere ca se adreseaza strict celor care au avut ceva concret de castigat (o functie, o pozitie), nu celor care credeau in principiile PDL. "Atunci era <<bine>>, intr-adevar, dar pentru foarte putini. Sloganul indeamna la comentariul instantaneu: "Voua va e bine mereu, noua ne e greu acum!". Acest indemn de a fi impreuna, "la bine si la greu", pleaca de la o premiza total falsa: existenta unei unitati, solidaritati dintre politicieni si votanti. Saftoiu a precizat si ca este un slogan care nu aduce nici un fel de beneficiu votantilor, nu este credibil fiind chiar narcisist si manipulator. Mesajul pesedistilor pare a fi unul de mobilizare cu pretentie de "schepsis" si, potrivit lui Saftoiu, "aduce ca sonoritate cu ^Sa traiti bine!^". "Poate crea un posibil efect de bumerang: oamenii au mai ales bine, tot PSD, si in 2008". Referitor la deviza liberalilor, Saftoiu spune ca aceasta este pragmatica si directionata pe subiectul zilei: iesirea din criza economica. Mesajul lui Abraham ii pare oarecum incifrat: "Termenul de <<siguranta>> are multe conotatii, dar este generos si duce cu gandul la profesia anterioara a candidatului, aceea de politist. Declarativ, balansat, pare mai mult un titlu de lucrare stiintifica".

Vanghelie pe cont propriu

Surse din cadrul pesedistilor bucuresteni ne-au declarat ca decizia lui Marian Vanghelie de a face campania in Capitala intr-un mod diferit fata de centru a avut la baza dorinta acestuia de a castiga competitia electorala cu pedelistii. Dupa ce nu a fost de acord cu sloganul ales de Geoana - "Alege bine", primarul sectorului 5 a organizat propriile focus-grupuri pentru a alege un nou slogan. "<<Importanti sunteti voi!>> este un slogan mai potrivit pentru electoratul din Bucuresti. S-a vazut asta in cercetarile noastre sociologice", ne-a declarat un lider pesedist din Capitala. (C.A.)

PDL: La bine si la greu

PSD: Alege bine!

PNL: Aducem bani pentru romani/"Bani pentru romani, bani europeni!"

UDMR: O alianta maghiara pentru Europa

PRM: Hotilor, banditilor,

ce-ati facut cu tara noastra? Puscaria va mananca!

PNTCD: Raman roman in Europa

Pavel Abraham: Siguranta cetateanului, siguranta comunitatii

Elena Basescu nu si-a prezentat sloganul

Cornelia G. POPESCU

Articol disponibil la adresa http://www.ziua.net/display.php?id=252734&data=2009-05-06