< Imprimare >      ZIUA ONLINE - EVENIMENT - luni, 27 octombrie 2008

Voronin vrea sa scape de avionul daruit de Vladimir Putin

Guvernarea comunista de peste Prut a inceput acum, la sfarsit de mandat, sa scoata la licitatie tot ceea ce inseamna proprietate de stat. Printre obiectele scoase la privatizare figureaza si avionul pe care i l-a daruit, in 2003, presedintele de atunci al Federatiei Ruse, Vladimir Putin, omologului sau moldovean Vladimir Voronin, ca o multumire in avans pentru "Memorandumul Kozak", care urma sa fie semnat la 25 noiembrie 2003, scrie luni ziarul Timpul.

Cotidianul, citat de Agerpres, precizeaza ca anuntul scoaterii la licitatie a aeronavei YAK-40 ER-YGD (nr. de circulatie 87970, nr. de uzina 98314581), fabricata in 1979, a fost publicat in Monitorul Oficial din 16 septembrie 2008.

Timpul aminteste ca, in 2003, sub presiunea puternica a Occidentului, a opozitiei si a societatii civile, Vladimir Voronin a refuzat in ultimul moment sa semneze documentul de federalizare a Republicii Moldova dupa scenariul scris de Moscova. Insa Putin, chiar daca s-a simtit atunci umilit, fiind nevoit sa-si anuleze ,"vizita victorioasa" la Chisinau, nu i-a cerut lui Voronin avionul inapoi, noteaza ziarul citat. Mai ales, adauga Timpul, ca Administratia de Stat a Aviatiei Civile (ASAC) a Republicii Moldova il inregistrase deja, la 17 noiembrie 2003.

Procedura de donatie a fost tinuta in mare secret, nici pana astazi nefiind data publicitatii o versiune oficiala care ar explica cum a ajuns nava respectiva in Moldova, mai scrie Timpul. O hotarare a Curtii de Conturi (nr.18, din 8 aprilie 2005) constata doar ca "aeronava YAK-40 ER YGD a fost inregistrata de ASAC si operata de catre societatea Air Moldova in lipsa unui contract". Dupa ce, mai mult timp, avionul a stat pe aeroportul Chisinau, fara ca cineva sa se atinga de el, la inceputul verii lui 2004 a venit ordin "de sus" ca avionul sa fie gata de zbor in regim de urgenta, potrivit unei investigatii publicate la acea vreme de Centrul de Investigatii Jurnalistice.

Avionul a fost renovat in mare graba de o firma privata si a efectuat, la 2 august, primul zbor prezidential spre Karlovy Vary (Cehia), ducandu-l pe Vladimir Voronin in concediu. Si, pentru ca nu se reusise dotarea aeronavei cu sistemul de prevenire a pericolului de ciocnire in zbor - TKASS, obligatoriu pentru efectuarea zborurilor in spatiul aerian european, conform cerintelor Organizatiei pentru siguranta navigatiei aeriene in Europa (Eurocontrol), nava prezidentiala a creat panica la sol cand a fost depistata cu nereguli undeva prin spatiul aerian al Cehiei sau Slovaciei. Ulterior, aeronava a revenit pentru renovari suplimentare la Chisinau, iar, la 19 august, l-a dus adus pe Voronin acasa. Dupa aceea, "avionul lui Putin" a fost utilizat ca aeronava guvernamentala a Republicii Moldova pentru zborurile oficiale, dar si pentru cele private ale lui Voronin.

Cotidianul Timpul presupune ca presedintele s-a cam saturat sa se plimbe cu un avion vechi de aproape 30 de ani, asa ca a dat indicatii sa fie vandut. Pretul cerut - 5,5 milioane de lei moldovenesti (532.000 dolari) - nu pare chiar asa de mare, mai ales daca tinem cont de "valoarea istorica" a aeronavei. Numai ca, deocamdata, dupa cum noteaza Timpul, nu s-au gasit doritori sa o cumpere. In incheiere, ziarul se intreaba ironic - ,"Oare chiar nu ii este jale lui Vladimir Voronin sa se desparta de un cadou de la ex-omologul sau de la Kremlin? Sau suntem in preajma unui nou 'memorandum Kozak' si Voronin spera ca va primi un avion nou, deja de la Dmitri Medvedev?".

Z.O.

Articol disponibil la adresa http://www.ziua.net/news.php?id=15017&data=2008-10-27