< Imprimare >      ZIUA ONLINE - ECONOMIC - joi, 26 iunie 2008

Orban: "Lucrarile la Canalul Dunare-Bucuresti ar putea fi reluate la sfarsitul anului 2009"

Ministrul Transporturilor, Ludovic Orban, a estimat, joi, ca reluarea lucrarilor la Canalul Dunare-Bucuresti ar putea avea loc la sfarsitul lui 2009, iar finalizarea acestora este estimata pentru sfarsitul anului 2012, costurile lucrarilor fiind de circa 500 de milioane de euro, informeaza NewsIn.

"Aceasta investitie extrem de importanta a primit ordinul de incetare in 1990. De atunci, orice tentativa de reluare a lucrarilor a fost respinsa. Lucrarea a fost preluata de Ministerul Transporturilor (MT) de la Ministerul Mediului si vom face toate demersurile la rectificarea bugetara pentru a initia studiul de fezabilitate. Exista trei variante de finantare. Una este de la bugetul de stat, fonduri nerambursabile de la Uniunea Europeana (UE), sau concesiune", a declarat Ludovic Orban. El a explicat ca a purtat discutii pe aceasta tema cu firme importante din Germania, Olanda si Franta, pentru a finaliza prin concesiune aceasta investitie.

Potrivit ministrului transporturilor, lucrarile ar putea fi finalizate in maxim trei ani, dupa reactualizarea studiului de fezabilitate. Orban apreciaza, ca termen optimist, ca in sapte-noua luni sa fie aprobat studiul de fezabilitate, in timp ce pentru indicatorii tehnico-economici, ministrul a estimat circa un an si jumatate, dupa care va fi posibila inceperea lucrarilor.

Conform Proiectului de Investitie pentru Canal, "Relansarea Lucrarilor de Constructie pentru Finalizarea Obiectivului de Investitii Canal Dunare-Bucuresti", printre utilitatile acestuia ar urma sa fie transportul de marfuri in ambele sensuri si transformarea portului Bucuresti intr-un terminal de containere, producerea de energie electrica prin cele patru micro-hidrocentrale din nodurile hidrotehnice, asigurarea apei pentru irigatii in agricultura si inchirierea zonelor adiacente pentru diverse constructii si utilitati.

La intalnirea de lucru, care a avut loc, joi, in localitatea 1 Decembrie (n.r. - in zona Canalului Dunare-Bucuresti), a participat si Avadanei Chiriac, fost sef de proiect, care a precizat ca legarea Capitalei de Dunare, respectiv legarea municipiului cu Coridorul Pan-European 7, printr-o cale navigabila va duce la o capacitate de transport de pana la 20 de milioane de tone marfa pe an pe sectorul Budesti-Oltenita, din care 16 milioane de tone pe an pe sectorul Budesti-Portul Bucuresti-1 Decembrie. Chiriac a urmarit proiectul inca din anul 1982 si a adaugat ca proiectul "s-a poticnit, pentru ca a fost abandonat in anul 1990".

"Daca lucrarile nu ar fi fost intrerupte atunci (1990), canalul ar fi fost terminat cu siguranta in anul 1994, tinand cont de ritmul in care se lucra in acea vreme", a adaugat Avadanei Chiriac.

Pana in 1990, au fost efectuate circa 70% din lucrari si urmeaza ca acum sa fie efecutata partea ramasa. Pe Canalul Dunare-Bucuresti vor naviga barje, pentru transportul de marfa, acestea avand capacitatea de a transporta intre 2.000 si 3.000 de tone de marfuri.

In anul 1929, Parlamentul a adoptat legea privind construirea unui canal care sa transforme Capitala Romaniei in port la Dunare. Potrivit acestui proiect, Capitala trebuia sa aiba in maxim cinci ani doua porturi, situate in estul si sudul Bucurestiului, respectiv in localitatile Glina si 1 Decembrie.

M.N.

Articol disponibil la adresa http://www.ziua.net/news.php?id=8346&data=2008-06-26