< Imprimare >      ZIUA ONLINE - ECONOMIC - joi, 12 iunie 2008

Autostrazi cu forcepsul

Dupa doi ani de munca asidua, oficialii romani se pot mandri ca ''aproape'' au terminat de construit 25 de kilometri din Autostrada Transilvania, palma de asfalt european urmand a fi data in folosinta pana la sfarsitul anului, pe tronsonul Campia Turzii - Gilau. Cat despre Autostrada Soarelui, autoritatile anunta ca lucrarile la ultimii 52 de kilometri vor dura cel putin doi ani, in conditiile in care acestea ''ar putea'' demara in toamna acestui an.

''In ceea ce priveste Guvernul, noi am identificat resursele financiare necesare pentru finantarea conform obligatiilor contractuale pentru anul in curs, respectiv mai este vorba de o suma de aproximativ 200 de milioane de euro. La rectificarea bugetara, aceasta suma este deja pregatita si va intra in buget'', a declarat ministrul Transporturilor, Ludovic Orban, referinduse la problemele finantarii autostrazii Transilvania, relateaza The Money Channel.

''Ei nici macar nu au cheltuit banii pe care noi i-am dat pana in momentul de fata. Mai au inca 40 de milioane de euro disponibili din ceea ce am pregatit pentru lucrari, dar noi le vom asigura finantarea'', a mai spus oficialul, afirmand ca Guvernul va asigura si finantarea lucrarilor pe anul 2009, care se ridica la 500 de milioane de euro, deoarece vor mai incepe doua tronsoane noi. Tronsonul 2B, Campia Turzii - Gilau, va trebui finalizat pana in luna iunie 2009, la fel ca si tronsonul Bors - Suplacul de Barcau.

Sectiunea de 25 de kilometri de autostrada ce va fi finalizata la sfarsitul lui 2009 va fi legata de reteaua de drumuri nationale printr-o bretea de sase kilometri de doua benzi pe sens, ce va lega localitatea Tureni (situata pe DN1) de autostrada.

Conform proiectului, Autostrada Transilvania (415 km) parcurge ruta de la nord-vest de la Brasov pana la Oradea, la granita cu Ungaria, si va trece prin Brasov, Fagaras, Sighisoara, Targu Mures, Cluj Napoca si Oradea. Contractul de proiectare si executie a lucrarilor a fost semnat in decembrie 2003 intre Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) si Bechtel International (USA). In februarie 2006, in urma renegocierii contractului, a fost prelungit termenul de finalizare din decembrie 2012 pentru decembrie 2013.

Autostrada cu ochii in soare

Autoritatile au anuntat ca lucrarile la ultimele doua tronsoane ale Autostrazii Soarelui ar putea demara in toamna lui 2008 si ca vor dura cel putin doi ani, relateaza Antena3. Ultima portiune a Autostrazii Soarelui va avea o lungime de 52 de kilometri. Lucrarea va fi impartita pe doua tronsoane, respectiv Cernavoda - Medgidia si Medgidia - Constanta.

Primul tronson va numara aproximativ 19 kilometri, proiectul, incluzand construirea a doua pasaje peste autostrada si 12 viaducte. Cel de-al doilea va avea o lungime de aproximativ 32 de kilometri, va include construirea a patru pasaje, doua viaducte, doua poduri si a unui nod rutier.

Din cauza normelor ce au stat la baza precalificarii, nici o firma romaneasca nu a intrat in licitatie. Principalele criterii folosite pentru evaluare au fost: experienta anterioara, experienta generala si specifica, cat si capacitatea tehnica si financiara. Majoritatea firmelor provin din Italia, Germania, Israel, Turcia, Grecia, Portugalia si Spania.

A.ENCULESCU

Articol disponibil la adresa http://www.ziua.net/news.php?id=7739&data=2008-06-12