< Imprimare >      ZIUA - EVENIMENT - marti, 10 iunie 2008

Scoala pumnului

In peste 75% din unitatile de invatamant, violenta e la ordinea zilei, releva o ancheta realizata de UNICEF Romania, Ministerul Educatiei, Institutul de Stiinte ale Educatiei si Institutul de Criminalistica * Politia sustine ca in Bucuresti fenomenul e in scadere

O ancheta asupra violentei in scoli demarata de UNICEF Romania, alaturi de Ministerul Educatiei, Institutul de Stiinte ale Educatiei si Institutul de Criminalistica arata ca proportia unitatilor de invatamant la nivelul carora se inregistreaza fenomene de violenta depaseste 75%. Elevii nu sunt singurii supusi violentelor, 80% dintre pedagogi plangandu-se de comportamente agresive, lovituri si agresiuni fizice (sub 10%).

Rezultatele anchetei au fost prezentate de curand de Ciprian Ciucu, PR Manager la Fundatia pentru Dezvoltarea Societatii Civile (FDSC), organizatorul seminarului "Scoala spune NU violentei! - Modalitati de prevenire a violentei in scoala". El a apreciat violenta in scolile din Romania ca un "fenomen durabil", care "exista, dar nu era constientizat". In opinia sa, aceasta stare nu trebuie generalizata, dar este nevoie de interventii asupra "megasistemului" de invatamant, a carui incapacitate a dus la alterarea perceptiei elevilor asupra activitatilor scolare.

Ministerul da vina pe mass-media

Anca Petreche, Inspector General la Directia Invatamantului Preuniversitar din cadrul MEC, a acuzat presa, care ar fi facut un deserviciu programelor de combatere a violentei in scoli, prin mediatizarea intensa a unor cazuri de agresiuni, in care elevii au fost etichetati ca agresori. Inspectorul a spus, in cadrul seminarului, ca jurnalistii scapa din vedere efectul unor asemenea stiri si ca se dau verdicte, uneori, inainte de a se fi intreprins vreo ancheta.

Potrivit politistilor, printre cauzele care favorizeaza comiterea infractiunilor cu autori elevi se numara neglijarea copiilor de catre parinti, slaba implicare a acestora in procesul educational, situatiile de criza in familie, plecarea parintilor in strainatate, anturajul gresit ales, lipsa unor modele comportamentale, informatiile furnizate de mass-media, inclusiv supradimensionarea intentionata a fenomenului violentei in scoli.

Informarea si jocurile, posibile solutii

Expertul olandez al International Child Development Initiatives, Nico Van Oundenhoven, a opinat ca violenta in randul copiilor este un fenomen global, care poate proveni din neglijenta parintilor si a societatii, din saracie, agresiuni, discriminare si chiar boli precum SIDA. Expertul a indemnat la informare despre programele pentru combaterea violentei si a propus jocurile si activitatile extrascolare ca solutie pentru reducerea agresiunilor.

Elevii isi fac singuri dreptate

O alta perspectiva asupra violentei in unitatile de invatamant este aceea ca relatia dintre profesori si elevi ar trebui sa functioneze ca un parteneriat, in care fiecare sa aiba ceva de spus. Mariana Nitelea, director la Biroul de Informare al Consiliului Europei in Romania, considera ca in acest fel s-ar crea o "scoala democratica si armonioasa" si o atmosfera pozitiva care nu ar indemna la violente.

Situatia din teren arata cu totul altfel: sunt profesori, mai ales in zonele rurale, care bat copiii, dar cei mai multi ii agreseaza emotional, chiar si in scolile cu renume din marile orase. Cel mai recent caz dat publicitatii s-a petrecut miercurea trecuta, in localitatea timiseana Foeni, cand directoarea scolii a demisionat in urma protestului elevilor, care au refuzat sa mai intre la ore, acuzand-o ca ii injura si ii bate. Alaturi de parinti si de cativa profesori, elevii au iesit in curtea institutiei si i-au cerut demisia directoarei Rodica Ridichie, profesoara lor de franceza. Protestatarii cerusera, in prealabil, sprijinul Inspectoratului scolar, insa nu numai ca acesta n-a venit, ba mai mult, repercusiunile n-au intarziat sa apara din partea acuzatei, care le-a dat note si mai mici. Dupa doua ore de protest, conducerea Inspectoratului Scolar Timis a aflat despre actiunea elevilor, iar unul dintre inspectori a mers sa ii linisteasca pe copii, iar dupa discutii aprinse, directoarea a decis sa demisioneze.

Nemultumirea parintilor

Federatia Nationala a Asociatiilor de Parinti si-a exprimat nemultumirea in repetate randuri fata de "epigonismul profesional in aplicarea metodelor", "abuzurile profesorale ingropate in anchete mimate, fara rezultat" si "selectia permisiva a cadrelor didactice".

"Din ce in ce mai multe cazuri de abuzuri emotionale si chiar fizice comise de profesori asupra elevilor ajung in atentia opiniei publice, dar factorii de decizie actioneaza unitar pentru a le acoperi si refuza sa le cerceteze corect. Controlul psihologic al profesorilor nu este realizat conform legii, pentru ca, daca legea ar fi aplicata, iar controlul psihologic ar fi corect efectuat, ar arata statisticile reale ale profesorilor cu tulburari comportamentale care intra zi de zi in sala de clasa", ne-a declarat Elena Spanulescu, reprezentant al Federatiei.

2979 de infractiuni in 2007

Ministerul Internelor urma sa lanseze, la inceputul anului scolar 2007-2008, un program privind clasificarea unitatilor de invatamant scolar in trei categorii - cu grad de risc minim, mediu si maxim -, pentru a fi incluse intr-un sistem de supraveghere si protectie gestionat impreuna cu Inspectoratele Judetene de Politie. Programul este inca in pregatire.

Din datele prezentate in august de Victor Paul Dobre, secretar de stat in Ministerul Internelor, in anul scolar 2006-2007 au fost inregistrate, la nivel national, 2.979 infractiuni in zona unitatilor de invatamant, la care au participat 3.013 autori, din care 75,4 % elevi. Eugen Stoica, inspector general in Ministerul Educatiei, recunostea, la acea data, ca fenomenul violentei in scolile din Romania este in crestere, mai ales la capitolul agresiuni fizice si verbale dintre elevi, insa dadea asigurari ca "nu au fost inregistrate forme extreme, precum uciderea in masa, ca in tarile nordice".

Pentru primele trei luni ale acestui an, Directia Generala de Politie a Municipiului Bucuresti anunta ca numarul infractiunilor savarsite de elevii din Capitala a scazut cu 22,3% fata de perioada similara a anului trecut. Astfel, 122 de infractiuni in care au fost implicati elevi au fost sesizate in perioada februarie-aprilie 2008, fata de 157 inregistrate in 2007. Cele mai multe fapte infractionale au fost comise in zona liceelor (56) - in crestere -, in zona scolilor gimnaziale fiind inregistrate 40 - in scadere -, iar in alte unitati de invatamant - 26 de infractiuni.

Din totalul de 122 de infractiuni inregistrate, cea mai mare parte (79 de fapte - 64,75%), au fost inregistrate in afara unitatilor de invatamant, restul de 43 de fapte (35,25%) fiind inregistrate in incinta acestora. De asemenea, 52 au fost savarsite de elevi (42,62%), restul de 70 de fapte (57,38%) fiind comise de alti autori, inregistrandu-se 97 de victime elevi. Cele mai multe infractiuni constatate au fost cele de loviri si alte violente (43), furt (31) si talharie (13).

Pagina realizata de Magda SEVERIN

Articol disponibil la adresa http://www.ziua.net/display.php?id=238574&data=2008-06-10