< Imprimare >      ZIUA - CULTURA - marti, 3 iunie 2008

Domul lui Puccini

Singurul festival din Romania dedicat celebrarii compozitorului italian s-a incheiat in entuziasmul publicului

Pregatit cu minutiozitate inca din 2007, singurul festival dedicat, la noi, implinirii celor 150 de ani de la nasterea lui Puccini, s-a desfasurat, in cadrul editiei a XXXIII-a a "Timisoarei muzicale", Opera structurandu-l extrem de interesant, pentru ca a debutat cu prima partitura compusa de celebrul creator - "Preludiu pentru orchestra" - o noutate absoluta in Romania, si s-a incheiat cu ultima sa opera - "Turandot" -, un reper inedit fiind si prezentarea, in concert, a operei "Amicul Fritz" de Mascagni, in colaborare cu renumitul Festival Puccini de la Torre del Lago, chiar sub bagheta directorului sau artistic.

Deloc intamplator, seara inaugurala a propus, in superba ambianta a Domului romano-catolic (foto), si "Missa di gloria", ruga compusa de tanarul Puccini, cantata acum, in memoria sa, de catre orchestra si corul Operei care, sub bagheta apreciatului David Crescenzi, au sunat cu o densitate si o vibratie expresiva emotionanta, colaborand cu tenorul Calin Bratescu si basul Alexandru Moisiuc, de asemenea impecabili vocal si interpretativ. Peste 1500 de spectatori au ascultat fascinati o talmacire "de disc", intr-o atmosfera de reculegere si incantare.

In spectacolul cu "Boema", publicul s-a reintalnit si cu oaspeti indragiti - soprana spaniola Sabina Poertolas si tenorul chilian Giancarlo Monsalve -, dar si cu apreciati solisti ai teatrului - excelenta soprana Narcisa Brumar (acum in Mimi), basul Octavian Vlaicu, baritonii Dan Pataca, Cristian Rudic, Marius Iuliu Mare -, conferind prospetime si farmec personajelor fie prin calitatea vocala, fie prin jocul de scena alert si dezinvolt, un alt invitat mult asteptat - dirijorul spaniol David Gimenez-Carreras - contribuind din plin la reusita unei productii de mare succes, in regia si scenografia semnata, in trecuta stagiune, de italianul Mario de Carlo, deopotriva realizatorul recentei montari cu "Madama Butterfly" care, cu acelasi entuziast David Crescenzi la pupitru, a atras si prin rafinamentul scenic, dar si prin sensibilitatea sopranei clujene Carmen Gurban in rolul titular, cantand alaturi de tenorul Daniel Magdal (iesean stabilit in Germania), mezzosoprana Gabriella Varvari. In distributie s-au regasint si D. Pataca sau C. Rudic, Al. Moisiuc, dar si Cristian Balatescu, Cosmin Borlovan, Iulian Iosip sau Mihaela Marcu.

Dupa ce, in concert, cunoscuta soprana olandeza Barbara Haveman a cucerit aplauze indelungi in pagini de Puccini, Verdi, Wagner sau R. Strauss, abordate in compania orchestrei Operei, dirijor fiind sotul sau, italianul Federico Santi, cateva zile mai tarziu a debutat, sub conducerea acestuia, in Tosca, etaland un glas generos, bine condus, cu acut sigur, lasand in plan secund jocul de scena, parteneri fiindu-i alti doi invitati din Italia - tenorul Giancarlo Pavan (onest dar? atat) si baritonul Carlos Almaguer (voce metalica, ampla, cu atitudini mai putin rafinate in Scarpia) - si, din nou, O. Vlaicu, M.I. Mare, C. Balatescu, D. Pataca, I. Iosip, precum si Crina Vezentan, profesionalismul ansamblului spunandu-si din plin cuvantul, astfel incat am aplaudat fluenta, dramatismul, unitatea intregului demers artistic, dar si frumusetea montarii (regia Ognian Draganoff, decoruri Boris Stoinov, costume Krisztina Nagy).

Corul (pregatit de Laura Mare) si orchestra (concert-maestrii Ovidiu Rusu, Corina Murgu) au studiat, in paralel, si partitura de Mascagni, prezentata apoi, in formula concertanta, sub bagheta lui Alberto Veronesi (conducand cu precizie, realizand momente de lirism si de tensiune bine gradate), cu solisti tineri si, in parte, promitatori (propusi, in cadrul proiectului, de catre partenerii co-productiei), alaturi de soprana Celia Costea evoluand tenorul bulgar Ivan Momirov, remarcabila mezzosoprana italiana Eufemia Tufano, baritonul italian Alessandro Luongo, iar in scurte interventii, C. Balatescu, O. Vlaicu, C. Vezentan, perfect incadrati in "garnitura" internationala, partitura, cantata la Timisoara pentru prima oara, fiind descoperita cu placere de publicul numeros, deosebit de cald si avizat.

Seara finala a fost o apoteoza a festivalului, "Turandot" incununandu-l prin stralucire si monumentalitate, prin splendoarea montarii (regia Carmen Dobrescu, scenografia Grigore Gorduz), dar mai ales prin performantele vocale ale sopranei Sorina Munteanu (de la ONB, ideala in teribilul rol principal), prin glasul robust si sigur al tenorului columbian Ernesto Grisales (bisand parte din arie), prin gradarea expresiva a impozantului Timur conturat de Alexandru Moisiuc, prin aparitia delicata a sopranei Narcisa Brumar in Liu, prin calitatea unui trio pretentios - Dan Pataca, Mircea Dan Petcu, Florin Pop -, prin interventiile corecte ale Imparatului (Sabin Ciurescu), prin eleganta balerinilor si, ca de fiecare data, prin nuantele, culorile, anvergura sonoritatilor corale si orchestrale, din nou cu David Crescenzi in fosa.

O luna dedicata lui Giacomo Puccini - un regal de mare muzica, o dovada incontestabila a nivelului de top la care se afla, in ultimii ani, Opera din Timisoara.

Anca FLOREA

Articol disponibil la adresa http://www.ziua.net/display.php?id=238196&data=2008-06-03