< Imprimare >      ZIUA ONLINE - MAGAZIN - miercuri, 9 aprilie 2008

Agentia Spatiala Europeana a descoperit cea mai distructiva forta din univers

Quasarii, cunoscuti ca miezuri active de galaxii, sunt cele mai stralucitoare, rapide si departate obiecte cosmice cunoscute din univers. Ca si o stea, un quasar apare ca un punct stralucitor si are dimensiuni cam cat Sistemul Solar. Unii dintre ei radiaza energie cat 100 de galaxii-gigant. Un astfel de quasar a fost descoperit recent de Agentia Spatiala Europeana. Potrivit "The Independent" acesta ar putea fi cel mai puternic dintre toti quasarii. Imaginile date publicitatii de Agentia Spatiala Europeana arata un quasar care distruge o galaxie extrem de indepartata si care s-a putea dovedi cea mai zdrobitoare forta observata vreodata in univers.

Dintre toate obiectele ciudate din spatiu, qasarii sunt cu siguranta dintre cei mai fascinanti. Primii quasari au fost descoperiti in anii '50 si se crede ca numarul lor total se ridica la circa 100.000, precizeaza "The Independent". Un quasar consta dintr-o gaura neagra inconjurata de un gaz super-incins care emana doze uriase de radiatie. Gaura neagra care apare in centru quasarului a carui imagine a fost publicata de Agentia Spatiala Europeana are o masa de un miliard de ori mai mare decat cea a Soarelui nostru. In cele din urma, quasarii colapseaza, iar galaxia si gazul sunt aborbite de gaura neagra. Se crede, noteaza "The Independent", ca atunci cand galaxia noastra era tanara, in centrul ei putea exista un asemenea quasar, iar din cauza radiatilor extrem de puternice emise de acesta, nu putea sa ia nastere nici o forma de viata. Astazi, precizeaza publicatia citata, astronomii au detectat in inima galaxiei noastre dovezi ale existentei unei gauri negre. In prezent ea este pasiva, nemaiputandu-se hrani cu gaz si stele. Daca acest lucru se va schimba insa, avertizeaza "The Independent", s-ar putea forma un nou quasar, care sa emita radiatii ucigatoare, facand ca galaxia noastra sa redevina imposibil de locuit.

A.O.