< Imprimare >      ZIUA ONLINE - EVENIMENT - marti, 4 decembrie 2007

Rable italiene in Romania

In timp ce ministrul Finantelor, Varujan Vosganian, incearca sa negocieze cu reprezentantii Comisiei Europene problema taxei auto, presa italiana aduce in atentia opiniei publice o schema prin care zeci de mii de autoturisme date la casat au fost inmatriculate in Romania si in alte tari din regiune. Potrivit publicatiei Panorama, mii de soferi italieni au platit taxe pentru casarea automobilelor lor, insa acestea au ajuns, printr-o schema elaborata in Europa de Est.

O ancheta a Garzii Financiare italiene a dezvaluit ca in schema au fost implicate 45 de companii autorizate sa preia masini in noua regiuni in centrul si nordul tarii. Conform informatiilor, firmele raportau autovehiculele ca fier vechi insa le trimiteau spre tari din estul Europei, sustragandu-se platilor impuse exporturilor.

In afara de Romania, masinile au fost trimise si in Bulgaria, Polonia si Grecia. Publicatia noteaza ca, in unele din aceste tari, autoritatile ofera cate 500 de euro drept prima pentru casarea masinillor vechi, sustine publicatia amintita, citata de HotNews.

Potrivit informatiilor publicate de Panorama, in ultimii doi ani, cel putin 38.000 de masini au fost trimise peste hotare de firmele implicate, incluzand 5.000 de masini pentru care Guvernul de la Roma a platit o subventie destinata incurajarii proprietarilor sa-si schimbe masinile vechi cu altele mai putini poluante.

In afara fraudarii statului italian, schema a avut consecinte negative asupra mediului inconjurator, deoarece peste 6.000 de tone de materiale periculoase nu au fost inlaturate, afirma publicatia citand o declaratie a sefului Serviciului silvic din Ancona, Raffaele Velardocchia.

"Ministrul Vosganian are mandat sa discute si, ulterior, vom veni cu propuneri care sa elimine asa-zise neconcordante. Nu se pune problema reducerii sau eliminarii taxei. Probabil ca vor fi modificate anumite aspecte de ordin pur tehnic, referitoare la valoarea in vama a vehiculelor la care nu se poate aplica o taxa mai mare decat valoarea lor reziduala", a spus marti Tariceanu.

El a amintit ca taxa auto nu reprezinta o masura fiscala, ci a fost introdusa de Guvern pentru a proteja mediul si a stopa importul de masini second-hand, conform reglementarilor UE de limitare a emisiilor de noxe.

"Nu vad de ce Romania si-ar deschide usile pentru a importa vehicule poluante", a spus Tariceanu, aratand ca Romania nu va face "pe placul" industriei din tarile Europei Occidentale care incearca sa scape "de toate vechiturile".

ZIUA ONLINE

Articol disponibil la adresa http://www.ziua.net/news.php?id=1927&data=2007-12-04