< Imprimare >      ZIUA - EVENIMENT - luni, 3 decembrie 2007

Se rupe filmul

In urma cu 6-7 ani, Romania era pe val in piata productiilor pentru marile ecrane * Acum, din cauza pasivitatii autoritatilor, riscam sa disparem din peisajul cinematografic mondial

Tot mai multi producatori de cinema europeni si americani migreaza dintr-o locatie in alta pentru a profita de preturile competitive, de mana de lucru calificata, de decorurile naturale si de vestigii ale trecutului. Industria de film este una extrem de competitiva in orice punct al globului in care se desfasoara la un nivel suficient de evoluat.

Din cauza costurilor de productie din ce in ce mai mari, marii producatori trebuie sa gaseasca solutii din ce in ce mai creative pentru a putea produce filme de calitate si care sa le asigure un profit suficient pentru a fi produse. Pe de alta parte, industria filmului asigura, pe langa investitia propriu-zisa - angajarea fortei de munca locale, costurile directe asociate cu constructia de decoruri, costume, inchirieri de echipamente specifice, costuri colaterale legate mai degraba de industria turismului (hoteluri, restaurante, statiuni s.a.), folosirea infrastructurii -, si o investitie mult mai importanta in renumele, imaginea care se creeaza in jurul tarii respective.

Majoritatea statelor (inclusiv individual cele care compun SUA) sprijina in mod direct si activ realizarea de filme pe teritoriul lor. Louisiana, New Mexico, Canada, Franta, Marea Britanie, Germania si, mai recent, Ungaria, Polonia, Cehia si chiar Bulgaria fac eforturi imense pentru a atrage productiile de film pe teritoriul lor. Este clar ca, din ce in ce mai mult (in special in era digitalizarii, cand corecturi si chiar decoruri intregi se pot face pe computer) avantaje precum varietatea locurilor de filmare devin tot mai putin importante, in favoarea costurilor de productie. Prin oferirea de stimulente financiare care mai de care mai inteligente, bine gandite si tintite, teritorii care, pana de curand, erau prohibitive din punct de vedere al costurilor (majoritatea statelor din SUA sau Franta) devin atractive si foarte competitive chiar si raportandu-se la tari cu costuri eficiente cum ar fi si Romania.

Vid legislativ

La noi in tara, chiar daca nu vin foarte multe companii straine, s-au produs totusi (in cele doua mari studiouri private, Castel Film si Media Pro Pictures) filme importante - "Cold Mountain" de Anthony Minghella, "Tinerete fara tinerete" de Francis Ford Coppola, "Amen" de Costa-Gavras, "Joyeux Noel" de Christian Carion sau "Sex Traffic" de David Yates.

Atunci cand au intrat pe piata cinematografiei, ambele studiouri - Castel Film si Media Pro Pictures - au facut investitii extrem de importante, facute din surse si cu resurse proprii, uneori chiar si fara ajutorul bancilor.

Directorul de marketing al Castel Film, Bogdan Moncea, a explicat ca, actualmente, singurele atuuri ale romanilor le constituie "infrastructura productiei moderne si competitive, calitatea tehnicienilor, peisajele diverse si costurile mici". Spre exemplu, filmarea in spatiile publice aflate sub jurisdictia primariilor este mult mai scumpa decat oriunde in Europa sau chiar America. In New York, Los Angeles si mai peste tot in SUA astfel de taxe au fost eliminate complet, iar in Londra (cel mai scump oras european) se platesc 500 de lire sterline pe zi. In schimb, in Bucuresti, in zona centrala, s-a ajuns la 600 de euro pe zi. Ungaria a gasit o solutie - atractiva pentru producatorii straini si avantajoasa din punct de vedere social; a introdus o reducere de 20% din taxele impuse producatorului, daca acesta lucreaza cu un partener local. Ceea ce l-a determinat pe Spielberg sa opteze pentru tara vecina la filmarile pentru "Munich", in defavoarea Romaniei, cu care negociase initial. "Romania trebuie sa actioneze urgent si hotarat in acest sens prin masuri legislative similare cu cele adoptate in statele avansate din acest punct de vedere (printre care si Ungaria). In caz contrar - mai spune Moncea - avantajul costurilor ceva mai scazute comparativ cu tarile din jur (Cehia, Ungaria) se atenueaza zi de zi pana la disparitie". De asemenea, in ultimii ani se ridica si alte tari precum Bulgaria sau Lituania care in acest moment ofera servicii la costuri mai scazute chiar si decat Romania. Fara o legislatie care sa incurajeze producatorul de film sa investeasca, nu se poate tine pasul cu un competitor care primeste un sprijin statutat prin lege din partea statului sau. "Un producator strain, cand vine intr-o tara, intreaba cum se implica statul respectiv, sprijina?", explica directorul de marketing de la Castel Film. "Daca-i raspunzi afirmativ, el intreaba <<cum?>>, <<ce face?>>. Noi ridicam din umeri. Nu pot sa zic ca statul incurca, dar nici nu sprijina in vreun fel o investitie de natura asta".

Subventii de 20% in Ungaria

In Ungaria functioneaza, din 2004, una dintre cele mai liberale legi. Subventiile din costurile de productie pentru producatorii straini merg pana la 20%.

Ceea ce, pe studiourile Universal, de exemplu, le-a determinat sa aleaga locatiile Korda (foto) de langa Budapesta pentru turnarea filmului "Hellboy 2", in regia lui Guillermo del Toro. Din punct de vedere al costurilor si, implicit, al atractivitatii pentru investitorii straini, Ungaria se afla, in urma cu circa doi ani, cu mult in spatele Romaniei. Practic, oferea aceleasi servicii (chiar si din punct de vedere al calitatii) ca si tara noastra la costuri cu circa 20-25% mai mari. Prin legea cinematografiei promovata in aprilie 2005 (destul de asemanatoare cu a noastra), au reusit sa echilibreze competitia. Simtind "terenul favorabil" pe care-l cultiva acum Ungaria, investitorii in infrastructura au inceput sa apara. Cel mai nou studio de film din Europa se construieste in acest moment in Ungaria, langa Budapesta - Korda Studio.

La britanici, aceste facilitati fiscale se numesc "tax-shelter". Daca un producator angaja un cetatean britanic, 16-17% din taxele pe care firma angajatoare le-ar fi datorat in mod normal statului le primea drept bonus. Sau statul ii defalca sau amana producatorului plata acestei datorii pana dupa ce filmul iese pe piata. Britanicii au fost suficient de inteligenti ca sa-si atraga o foarte mare canalizare a banilor prin tara. Anglia fiind foarte scumpa si ca locatie de film, si din toate celelalte puncte de vedere, guvernul considera ca participare britanica si daca cineva angajeaza un cetatean britanic care nici macar nu e nevoie sa lucreze pe teritoriul tarii, insa isi plateste taxele acasa. "E un debuseu extraordinar, mai ales ca au specialisti de top in lumea filmului", precizeaza Bogdan Moncea. "Oamenii in cauza deveneau cu procentele respective mai ieftini, erau multumiti ca aveau de munca, isi plateau restul de taxe in Marea Britanie, iar statul nu pierdea nimic."

Bulgarii ne iau fata

Studiourile de film Nu Boyana de langa Sofia se afla intr-un program de expansiune si dezvoltare de 30 de milioane de euro.

Directorul executiv al Boyana, Ilya Sotirov, a declarat ca Nu Image, care a cumparat fostul studio de stat anul trecut, planuieste sa-l transforme in cel mai activ one-stop studio (vii cu scenariul si pleci cu filmul gata - n.red.) din Europa in urmatorii doi ani. Aici se filmeaza deja "The Code" - o productie de 25 milioane de dolari - cu actorii Antonio Banderas si Morgan Freeman. "Este de sase ori mai ieftin sa realizezi un film in Bulgaria decat in Statele Unite si cu 35% mai ieftin decat in Cehia. Piata din Bulgaria este una la fel de buna ca si cea din Romania", a adaugat reprezentantul Boyana. Din 1998, cand a turnat primul film ("Bridge of Dragon"), Nu Image a realizat 65 pelicule in Bulgaria. Planurile pentru Boyana presupun construirea (pe sase hectare) de decoruri foarte cunoscute din America sau Europa - Chinatown, Little Italy, Brooklyn, Paris, Londra sau Berlin - respectiv zece noi platouri, modernizarea echipamentului si dezvoltarea facilitatilor de post-productie. In 2008, Nu Boyana va lucra la peste 20 de productii incluzand unele de bugete mari, precum "Conan", "Hercules", "Brilliant" si altele, fiecare cu un buget de peste 40 milioane dolari. In plus, Guvernul bulgar a adoptat saptamana trecuta o taxa unica de 10% aplicabila de la anul, care, "impreuna cu aceea deja micsorata de impozit pe profit de 10%, reprezinta masuri foarte incurajatoare si vor duce la cresterea numarului de filme la noi" a mai afirmat Sotirov.

Cehia, preturi mari si calitate maxima

Cehii practica cele mai mari preturi din regiune, dar sunt mai buni din punct de vedere tehnic. Roman Polanski, care, in 2004, a realizat "Oliver Twist" la Barrandov Studios, le-a calificat drept "unele dintre cele mai bune" din lume. Barrandov Studios se lauda cu "cel mai mare studio izolat fonic din Europa". Printre filmele mari care s-au turnat aici se numara "Casino Royale" cu Daniel Craig, "Wanted", cu Morgan Freeman si Angelina Jolie, "Cronicile din Narnia", "Misiune imposibila", "Identitatea lui Bourne". La putin timp dupa Revolutia de catifea (1989), studioul s-a privatizat complet si, din cauza imposibilitatii de a se adapta din mers la conditiile unei piete libere, in 2000, era aproape de faliment. Au reusit sa se redreseze datorita productiilor straine, in special americane, care au fost incurajate printr-o politica de stat. n

Lituanienii traiesc din filme straine

Lituanian Film Studio (LFS) se finanteaza in proportie de 85% din veniturile provenite de la productii straine. In prezent, la acest studio se turneaza "Defiance" (un film despre rezistenta evreiasca in Polonia) al lui Edward Zwick, castigator de premiu Oscar, cu Daniel Craig. Anul trecut, Vilnius (capitala Lituaniei) a gazduit filmarile la "Razboi si pace", o productie realizata in urma colaborarii a sase tari. "Companiile straine ne ajuta sa supravietuim si sa atragem specialisti, care altfel ar fi emigrat de mult", a declarat directorul LFS, Ramunas Skikas. n

SUA oscileaza intre scutiri de 18-20%

Dupa migratia catre locatii mai eficiente (din punct de vedere al costurilor de productie) survenita in urma cu 20-30 de ani, in America se observa un nou fenomen: filmele "se intorc" acasa. Ca urmare a facilitatilor deosebit de atractive (fiscale si nu numai) adoptate de tot mai multe state americane, producatorii se reorienteaza catre SUA. Cel mai recent exemplu ar fi New Mexico sau Louisiana, unde neplata unor taxe catre stat ajunge, in medie, la 18 procente (se poate insa extinde si la 20%, daca producatorul cheltuie banii in statul respectiv, angajeaza forta de munca locala etc). Pe de alta parte, acelasi stat acorda facilitati importante si celor care dezvolta infrastructura. De pilda, in Louisianna s-a dezvoltat un studio de film ultramodern in mijlocul pustiului (cam cum era Las Vegas-ul in urma cu vreo 60-70 de ani), statul punand terenul gratis la dispozitie; scutirea de impozite pe ani intregi era menita tocmai pentru a atrage filmul in tara respectiva. Romania se afla in competitie directa pana si cu SUA, atat prin faptul ca dolarul se devalorizeaza fata de euro, cat si gratie facilitatilor care au facut SUA extrem de atractive.

Pagina realizata de Luana DUSCHKA si Monica ANDRONESCU

Articol disponibil la adresa http://www.ziua.net/display.php?id=230143&data=2007-12-03