< Imprimare >      ZIUA - SOCIAL - luni, 8 august 2005

Reguli de piata in piata

Guvernul a stabilit masuri privind reglementarea pietelor produselor agricole si agroalimentare

Executivul a stabilit masuri privind reglementarea pietelor produselor agricole si agroalimentare, printr-o ordonanta adoptata in sedinta din 4 august, informeaza un comunicat al Guvernului. Actul normativ armonizeaza mecanismele si instrumentele de organizare si functionare a pietei agricole din Romania, cu principiile si mecanismele Politicii Agricole Comune referitoare la organizarile comune de piata, in perspectiva aderarii. Noile reglementari vizeaza realizarea obiectivelor privind Politica agricola si de dezvoltare rurala, cuprinse in Programul de Guvernare 2005-2008.

In acest sens, sunt definite mecanismele si instrumentele pentru organizarea si reglementarea pietelor agricole, precum si categoriile de produse care fac obiectul reglementarii pietelor, in concordanta cu produsele pentru care exista organizare comuna de piata in UE. Vor fi reglementate, potrivit actului normativ, pietele de cereale si produse procesate din cereale, oleaginoase si produse procesate, sfecla de zahar, zahar si produse procesate, cartof si produse procesate, legume-fructe proaspete si procesate, struguri, must, vin, produse pe baza de vin si produse procesate, cereale pentru bere, hamei, bere, carne de porc si produse procesate, carne de pasare, oua si produse procesate, carne de bovine si produse procesate, carne, lapte, lana si produse procesate de ovine si caprine, lapte si produse lactate, plante textile si produse procesate, plante medicinale si aromatice si produse prelucrate si procesate, tutun si produse din tutun, flori, plante ornamentale si arhitectura peisagera. Pentru toate aceste produse vor fi promovate masuri si instrumente de reglementare, specifice filierei, care vor fi stabilite dupa intrarea in vigoare a acestui act normativ, la propunerea organismelor institutionale cu atributii in domeniu. Totodata, actul normativ stabileste organismele institutionale pentru reglementarea pietei, responsabile cu elaborarea si implementarea strategiilor si politicilor de piata. Acestea sunt Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale, Agentia de Plati si Interventie pentru Agricultura, institutiile cu rol in implementarea politicilor agricole, Consiliul pe filiera pe produs.

Produsele urmarite pe filiera

Dintre aceste organisme institutionale, rolul determinant revine Consiliilor pe filiera pe produs. Consiliul pe produs, ca organism institutional in sistem de parteneriat public-privat, reuneste reprezentantii tuturor partenerilor pe filiera - producatori agricoli, procesatori, depozitari, comercianti, utilizatori - cat si reprezentanti ai autoritatilor publice cu atributii in organizarea si reglementarea pietelor. Consiliile pe produs asigura un grad mare de reprezentativitate pe intreaga filiera a produsului si urmaresc, in principal, realizarea si implementarea strategiilor si politicilor de piata sectoriale. Va fi infiintat cate un Consiliu pe produs pentru cele 16 categorii de produse prevazute in lege, care propune masurile si instrumentele de reglementare pentru fiecare filiera, precum si resursele financiare necesare, in vederea aprobarii acestora de catre Guvern. La proiectarea sistemului de instrumente pentru reglementarea pietei sunt prevazute si definite scheme de sprijin specifice fiecarui produs - sprijin financiar, prin plati directe sau subventii acordate producatorilor agricoli sau altor parteneri de pe filiera produsului, subventie pentru cresterea calitatii productiei si a transferului tehnologic, mecanisme de interventie pe piata, scheme privind comertul exterior cu produse agricole si agroalimentare, care includ regimul tarifar, masuri de sustinere si promovare a exportului de produse agricole si agroalimentare. Fondurile pentru finantarea masurilor de reglementare se asigura de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale si din fonduri private, constituite pe filiera produselor. Pentru informarea operatorilor asupra conditiilor pietei, cu 30 de zile inaintea inceperii anului de piata, in septembrie, partenerii de pe filiera pot conveni preturi indicative (preturi orientative propuse de Consiliul pe produs pentru negocierea pretului pietei, care nu restrictioneaza concurenta), preturi de baza sau preturi de referinta la produsele de pe filiera. Aceste preturi se supun aprobarii Consiliului pe produs si ulterior se dau publicitatii. (C.S.)

Articol disponibil la adresa http://www.ziua.net/display.php?id=182208&data=2005-08-08