Educatia este sectorul cu cea mai mare nevoie de reforma, repetatele incercari de revigorare a sistemului facand mai mult rau decat bine, ceea ce dauneaza intregii societati, iar unul dintre punctele slabe ale invatamantului romanesc sunt salariile mici ale profesorilor, potrivit Bancii Mondiale, citate de NewsIn.
Potrivit Strategiei de parteneriat cu Romania pentru perioada 2009-2013, realizate de Banca Mondiala (BM), punctele vulnerabile ale educatiei sunt lipsa de profesionalism si a calitatilor manageriale ale celor in mainile carora sta administrarea acestui serviciu public, nu numai la nivel inalt, cat mai ales regional si local. De asemenea, birocratia care a pus stapanire pe institutiile publice afecteaza si sectorul de educatie la toate nivelele, facandu-l ineficient.
Banca Mondiala�sustine solutia�descentralizarii sistemului de invatamint, dar tinand cont de un cadru legal care sa presupuna finantare mai flexibila si mai multa autonomie data scolilor, dar si o administrarea a cheltuielilor care sa se focuseze pe rezultate.�O atentie deosebita trebuie acordata�cheltuielilor�publice, care trebuie sa fie transparente, iar�informatiile legate de administrarea banilor publici�ar trebui sa poata fi oricand accesate.
Finantarea descentralizata va trebui sa tina cont si de cresterea salariilor cadrelor didactice, se arata in documentul BM. Subiectul este unul extrem de sensibil in contextul problematicii Legii majorarii cu 50% a salariilor profesorilor, care a fost de nenumarate ori anulata in mod neconstitutional de guvern, dar si a proiectului de Lege a salarizarii unitare a bugetarilor, ramasa in stadiul de negociere dupa neintelegerile dintre sindicate si Ministerul Muncii.
O alta problema semnalata de Banca Mondiala este legata de rezultatele sub medie ale studentilor romani la evaluarile internationale, in ciuda�instituirii unor agentii de asigurarea calitatii care sunt, in prezent, operationale.
Pe de alta parte, activitatea acestor agentii este ingreunata de sistemul extrem de refractar sau de institutiile private, cum ar fi recentul caz al Universitatii "Spiru Haret" care refuza orice evaluari din partea Agentiei Romane de Asigurarea Calitatii in Invatamantul Superior (ARACIS).
Pe de alta parte, un aspect pozitiv evidentiat de Banca Mondiala este�legat de�proiectele educationale la care Ministerul Educatiei lucreaza,�privind invatamantul rural, dezvoltarea schemelor de�imprumuturi pentru studenti ca o alternativa la bursele universitare si proiecte legate de incluziunea romilor si a categoriilor defavorizate.