Rocada de cadre de la Kremlin si Casa Alba (sediul guvernului rus - n. red) a schimbat in esenta structura de conducere a statului rus, deoarece Rusia a incetat sa mai fie, incepand de luni, o republica pur prezidentiala, devenind una prezidential-guvernamentala, in care premierul este cel care detine parghiile puterii, considera cei mai multi dintre expertii citati marti de Novai Reghion.
Majoritatea analistilor rusi considera ca noul presedinte rus Dmitri Medvedev va avea doar un rol decorativ in noua structura a puterii, intrucat i-au fost lasate doar prerogativele reprezentative.
"Nici vorba de un guvern tehnocrat. In pofida asigurarilor ca echilibrul de forte intre presedintie si guvern nu se va schimba, in realitate, centrul decizional s-a mutat de la Kremlin la Casa Alba (sediul guvernului rus)", apreciaza directorul Institutului pentru analize strategice si proiecte sociale din Moscova, Eduard Abelinskas.
Modelul german
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
Cancelarul Germaniei, Angela Merkel | |
| |
| |
| |
| |
|
Functiile de premier si lider al partidului care detine majoritatea de doua treimi in Duma de Stat ii ofera un spatiu generos de manevra lui Vladimir Putin, care, fara sa schimbe Constitutia, asa cum a promis in timpul celor doua mandate prezidentiale, si-a concentrat in maini principalele parghii ale puterii legislative si executive.
Anatoli Gagarin, directorul Institutului pentru studiul sistemului politic, considera ca structura de conducere a statului rus se apropie treptat de modelul german."In esenta, ne apropiem incet de sistemul german care il are in centrul puterii pe cancelar, intregul spectru al functiilor reale executive fiind concentrat in mainile acestuia, iar presedintele nu conteaza. Parghiile puterii executive si legislative se afla in prezent in Rusia in mainile unui singur om si anume ale lui Vladimir Putin", a afirmat Anatoli Gagarin, in opinia caruia "aceasta schimbare este in acord cu cursul de consolidare a stabilitatii" tarii initiat de Putin.
Unii experti considera insa ca in Rusia s-a instalat la putere un tandem, aspect reliefat pana si de stema Rusiei care reprezinta o acvila cu doua capete.
O parte dintre analistii rusi considera ca s-a pastrat totusi un oarecare echilibru al puterii intre presedintie si guvern. "Accentul s-a pus pe evitarea unor stari conflictuale ulterioare intre presedinte si premier, de aceea atat la Kremlin, cat si la Casa Alba au fost numite persoane in principiu neconflictuale, dispuse la dialog", afirma Mihail Vinogradov, de la Centrul pentru conjuncturi politice din Moscova, indicand printre domeniile importante lasate in gestiunea presedintelui Dmitri Medvedev sfera relatiilor internationale, unde are posibilitatea sa se afirme.
"Premierul tehnic", Vladimir Putin
In Rusia a fost instaurat un "guvern tehnic". Nu, epitetul "tehnic" nu este o metafora, ci o simpla constatare. Pentru ca un guvern tehnic este acela de la care nimeni nu se asteapta la reforme principiale. Dupa cum nu se asteptau nici de la guvernele lui Mihail Fradkov si Viktor Zubkov: acesti premieri "tineau cald fotoliul" pentru succesori mai seriosi, iar membrii guvernului mentineau economia tarii in stare de functionare.
Desigur, premierul Vladimir Putin nu va tine cald fotoliul pentru nimeni, pentru ca, potrivit actualei conjuncturi, "acest fotoliu este deocamdata principalul element de mobilier din tara". Totusi, proprietarul actual al acestui fotoliu poate fi numit "premier politic" doar in sensul ca el se ocupa de mentinerea puterii. In schimb, el ar putea fi denumit pe buna dreptate un "premier tehnic", pentru ca in timpul celor doua mandate prezidentiale ale sale Putin nu a manifestat dorinta de a initia schimbari si reforme. �i nimic nu da de inteles ca aceste schimbari, care ar permite adaptarea tarii la provocarile postindustriale, vor avea loc, noteaza marti cotidianul rus Gazeta.
In primul rand, pentru ca orice schimbare in cadrul sistemului nu mai este ceruta de societatea rusa, care s-a dezobisnuit cu faptul ca ar putea influenta adoptarea unor decizii politice: alegerile au devenit un simplu ritual. In al doilea rand, schimbarile din sistem - un sistem care a adus bunastare si profit paturilor politice de sus, denumite plastic "elite" - nu sunt cerute de birocratie. Iar aceasta este o problema si mai grava decat apatia "paturilor de jos", a "maselor", pentru ca in epoca industriala motorul reformelor era mereu birocratia progresiva. Este adevarat ca in majoritatea cazurilor aceasta modernizare birocratica coincidea cu nevoile "paturilor de jos" si cerintele societatii. Cu toate acestea, doar un semnal din partea birocratiei moderne ar putea sa trezeasca societatea.
Partea reflexiva si activa a societatii, precum si birocratia liberala, si-a legat de numele lui Dmitri Medvedev toate sperantele intr-un nou val de modernizare birocratica ce ar fi putut, cu timpul, sa obtina sprijinul societatii. Insa, imediat dupa festivitatile de inaugurare, noul cabinet s-a dovedit nu o echipa a reformelor orientate spre un viitor luminos, spre acel 2020 mitic, ci un "singlit" (sfat al inteleptilor in Roma Antica - n.red) de functionari, decorati pentru serviciul impecabil din primele doua mandate ale presedintelui Putin.
Centru puterii asimilat de Putin, periferia impartita de restul ministrilor
Potrivit ziarului rus, in noul guvern nu se mai inregistreaza nicio lupta intre clanurile gigantilor, nicio verticala a lui Secin sau a lui Surkov. Ca si cum toti ar fi fost egalizati in drepturi, nu exista centre ale puterii, aceasta fiind impartita in mod haotic si pentru maruntisuri. Guvernul nu mai reprezinta "doua-trei greutati mari, ci o multime de greutati micute, imprastiate ici-colo. Intr-adevar, cand s-a mai pomenit ca un prim-vicepremier sa coste atat de ieftin si sa cantareasca atat de putin ca, de exemplu, Zubkov: imputernicirile sale vizeaza agricultura si industria piscicola, ocupatii bune pentru un pensionar. Prin urmare, functia lui Zubkov este un fel de multumire pentru loialitate. Se pare ca in aceeasi logica au fost facute toate numirile din guvern, comenteaza Gazeta.
Un astfel de guvern este in mod sigur "tehnic", nefiind adaptat pentru solutionarea problemelor dificile ce tin de modernizare. In opinia ziarului citat, modernizarea incepe atunci cand un sentiment de nemultumire fata de statu-qvo-ul existent incepe sa se infiripe la varful structurilor birocratice. Dar actuala elita, ce nemultumiri ar avea ea? Epoca guvernelor tehnice continua, conchide Gazeta.