"Marea Neagr� nu este "lacul" nim�nui: nici turcesc, nici rusesc, nici romanesc, nici ucrainean. Ar trebui s� fie, mai mult decat este acum, un spa�iu al cooper�rii", a sus�inut Ion Iliescu in cadrul discursul pe care l-a avut la Munchen, transmite joi Realitatea Tv. Pre�edintele de onoare al PSD se afl� intr-o vizit� la Munchen la invita�ia Pre�edintelui Asocia�iei de Politic� Extern�.
"In ceea ce prive�te zona M�rii Negre, trebuie sa spunem extrem de clar: Rusia este �i parte a problemelor, �i parte a solu�iilor pentru stabilitatea �i predictibilitatea ei, pentru dezvoltarea unor ample proiecte de cooperare. UE trebuie s�-�i defineasc� o politic� rus� mult mai coerent� �i mai independent� de trecut", a spus Iliescu.
Ion Iliescu mai sus�ine c� ��rile foste socialiste au adus in sanul Uniunii conflictele lor cu Rusia �i temerile lor istorice, "despre care nu putem spune c� sunt neintemeiate. Dar viitorul rela�iilor UE cu Federa�ia Rus� nu trebuie structurat de demersurile istoriei, ci de interesele comune ale membrilor ei. In fond, Marea Neagr� nu este "lacul" nim�nui: nici turcesc, nici rusesc, nici romanesc, nici ucrainean. Ar trebui s� fie, mai mult decat este acum, un spa�iu al cooper�rii, al democra�iei �i libert�ii, al rezolv�rii pa�nice, negociate, a conflictelor �i divergen�elor".
Iliescu a mai spuc c� Dun�rea face din ��rile riverane ei un spa�iu conex celui al M�rii Negre. "Dun�rea a structurat, intr-un fel, caracteristicile entit�ii politico-economice numit� Europa Central�. Pe Dun�re au venit in Romania mul�i emigran�i de origine german�, care �i-au pus amprenta asupra culturii �i civiliza�iei materiale in Transilvania. Acum Dun�rea face leg�tura, prin canalele Dun�re - Marea Neagr� �i Dun�re - Main - Rhin intre Marea Neagr� �i Marea Nordului", a mai spus Iliescu.
Pre�edintele de onoare al PSD a mai sus�inut c� cooperarea la Marea Neagr� nu trebuie s� se reduc� la concuren�a acerb� pentru controlul rutelor de transport al energiei: "Pan� una-alta aceast� concuren�� n-a dus la materializarea niciunuia dintre cele dou� proiecte: Nabucco �i South Stream. Sunt multe alte domenii in care se pot imagina proiecte comune: infrastructuri de transport naval, feroviar, terestru, pentru combaterea efectelor schimb�rilor climaice, pentru protejarea arealului M�rii Negre, pentru dezvoltarea turismului. De altminteri, Turcia ne-a ar�tat tuturor ce inseamn� s� faci din turism o ramur� economic� de baz�, care are efect de antrenare la nivelul intregii economii, dar care aduce beneficii �i riveranilor".
"Turcia poate beneficia de experien�a noastr� in procesul de negociere a ader�rii. Mai cred c� Turcia in UE va face din zona M�rii Negre un punct de atrac�ie pentru investi�iile str�ine, �i va da UE un instrument de influen�are a situa�iei din Orientul Mijlociu", a mai spus Iliescu.