Din 1908, de cand Henry Ford a lansat Model T, primul autoturism accesibil produs in serie, America a fost cea mai mare pia�� auto din lume, ins� nimic nu dureaz� la infinit, China avand �anse maxime s� o detroneze in urm�torii ani, prin cre�terea economiei �i popula�iei sale, relateaz� Reuters, preluat de NewsIn.
Candva, in viitorul nu foarte indep�rtat, consolidarea clasei de mijloc din China �i cererea din ce in ce mai mare de autoturisme vor da la o parte pia�a american� �i vor ocupa prima pozi�ie la nivel mondial.
Scenariul este logic, avand in vedere popula�ia Chinei, de peste 1,3 miliarde de locuitori, o cincime din totalul mondial, �i economia solid�, care, de�i nu mai inregistreaz� o cre�tere de peste 10%, are in continuare o stabilitate demn� de invidiat.
"Pia�a auto chinez� va cre�te exponen�ial in urm�torii 5-10 ani", a declarat Mirko Mikelic, analist in cadrul Fifth Third Bank. "Au o baz� de consum care cre�te constant, a�a c� nu cred c� va fi surprinz�tor dac� pia�a chinez� o va dep�i pe cea american� in urm�torii zece ani".
Ins� plasarea Chinei pe primul loc din punct de vedere numeric are implica�ii mai largi pentru sectorul auto mondial.
In contextul in care din ce in ce mai mul�i oameni vor s� i�i cumpere prima ma�in�, se estimeaz� c� cererea de ma�ini mici, ieftine �i solide va domina pia�a chinez�.
Constructorii americani nu s-au concentrat in ultimii ani pe produc�ia de ma�ini mici, ceea ce inseamn� c� vor fi construite mai multe autoturisme in Europa �i in Asia, continuand tendin�a de indep�rtare de Detroit ca centru de cercetare �i dezvoltare.
Cu toate acestea, constructorii americani ar trebui s� beneficieze de imaginea bun� pe care o au in pie�ele emergente, precum China.
"Cre�terea Chinei subliniaz� faptul c� grupurile auto care se vor descurca bine in aceast� situa�ie sunt cele cu adev�rat globale", a declarat Aaron Bragman, analist in cadrul IHS Global Insight. "In cazul in care grupul nu are o prezen�� global�, va avea de pierdut".
Spre deosebire de celelalte pie�e auto, China a continuat s� afi�eze o cre�tere impresionant� in acest an.
Pe 9 iulie, Asocia�ia Constructorilor Auto din China a anun�at c� vanz�rile de autoturisme au crescut cu 47,7% in iunie, la 872.900 de ma�ini, sus�inute in parte de m�surile guvernamentale de stimuli, ce au inclus injum�t�irea taxei de vanzare pentru ma�inile mici �i subven�ii pentru cump�r�torii din zonele rurale.
Asocia�ia a anun�at c� num�rul total de autovehicule vandute in 2009 va dep�i 11 milioane de ma�ini.
In Statele Unite, vanz�rile au sc�zut cu 27,7% in iunie, la 859.847 de ma�ini, iar anali�tii estimeaz� c� num�rul total de autovehicule vandute in 2009 va fi de 10 milioane.
Datele din SUA nu includ, ins�, �i vanz�rile de camioane, a�a cum este cazul Chinei. In plus, vanz�rile din Statele Unite sunt estimate s� revin� odat� cu economia, la circa 14 milioane de unit�i anual.
Cu toate acestea, pia�a american� este aproape saturat�, fiind mai multe autoturisme decat persoane cu carnet de conducere, in timp ce China este departe de acest nivel.
Intr-un document publicat pe 6 iulie, analistul Hung Bin Toh, din cadrul Credit Suisse, a precizat c�, pan� in 2012, "estim�m s� atingem 148 de autoturisme la 1.000 de locuitori", de cinci ori peste nivelul actual.
Pentru constructorii auto, China reprezint� cea mai bun� ocazie de a-�i extinde rapid vanz�rile, f�r� s� se lupte pentru cota de pia��, ca in Europa sau in Statele Unite.