In urma accidentului de saptamana trecuta, compania Air France le-a prezentat pilotilor sai un "calendar de inlocuire" in numai cateva zile a unor sonde care permit controlul vitezei avionului, la avioanele de cursa lunga A330 si A340, a anuntat marti sindicatul majoritar la Air France, SNPL. Desi Erick Derivry, purtatorul de cuvant al SNPL, a precizat ca in stadiul actual al anchetei, nu s-a dovedit legatura dintre sonde si tragedia aviatica de la 1 iunie, aceasta legatura nu este exclusa. Datele incorecte furnizate de senzori ar fi putut crea o dezastruoasa reactie in lant, care sa fi condus la accidentul care a facut saptamana trecuta nu mai putin de 228 de victime omenesti, relateaza AFP consultat de NewsIn.
Primele elemente ale anchetei divulgate de Paris s-au concentrat pe functionarea defectuoasa a aparatelor care permit controlul vitezei, cunoscute drept sonde Pitot. Biroul de anchete si analize (BEA), insarcinat cu ancheta tehnica franceza, a confirmat existenta unor probleme de masurare a vitezei la avionul Air France care s-a prabusit in ocean in largul Braziliei. De altfel, din cate se pare, echipa Airbus a recomandat inca din anul 2007 inlocuirea senzorilor de viteza, ce ar putea fi si cauza prabusirii aeronavei Air France, la aparatele A330. Potrivit unor surse care au dorit sa-si pastreze anonimatul, recomandarea Airbus a fost inclusa intr-o nota trimisa companiilor aeriene. Compania Air France incepuse deja inlocuirea senzorilor de pe avioanele sale, insa avionul care s-a prabusit in largul coastelor braziliene nu fusese programat pentru schimbarea pieselor. Aflarea vitezei reale de zbor este foarte importanta pentru pilot, deoarece o viteza prea mica poate duce la pierderea altitudinii, in timp ce o viteza prea mare poate duce la dezintegrarea avionului. Senzorii de viteza cu care este dotat si modelul Airbus A330 sunt insa sensibili la gheata si pot afisa date eronate. Reprezentantii Airbus au precizat ca au observat pentru prima data probleme la senzorii de viteza cu peste un an in urma. Potrivit directorului BEA, Paul-Louis Arslanian, defectiunile au determinat pana in prezent Airbus sa le furnizeze recomandari pilotilor privind masurile care trebuie luate in aceste cazuri. Pe de alta parte, a subliniat el, inlocuirea sondelor nu face ca avionul sa fie mai sigur. "Aceasta nu inseamna ca fara aceast� inlocuire, avionul este periculos si ca, daca se face inlocuirea, este sigur", a afirmat Arslanian, explicand ca "Un avion este ca o fiinta vie: i se pot aduce imbunatatiri in permanenta". Totusi, precizeaza AFP, in urma accidentului de saptamana trecuta, Alter, un alt sindicat al pilotilor Air France, a indemnat luni personalul tehnic de zbor sa "refuze orice zbor cu A330-340 care nu are cel putin doua sonde Pitot modificate".
In ciuda speculatiilor aparute pana acum in presa, cauzele reale ale prabusirii avionului Air France, despre care se stie ca a avut probleme tehnice, raman in continuare invaluite de mister. Presa a scris ca avionul avea o viteza prea mica, in timp ce traversa o zona cu furtuna, deoarece aparatele de masurare a vitezei de la bord ar fi aratat valori contradictorii, insa deocamdata nu exista dovezi clare care sa sustina aceasta ipoteza. Avionul Airbus A330 al companiei Air France, care asigura legatura intre Rio de Janeiro si Paris, a disparut la 1 iunie in largul coastelor braziliene cu 228 de persoane la bord, din care 12 faceau parte din echipaj.