Indicii ce cuantifica nivelul de optimism pe piata europeana au crescut in luna mai, semn ca politicile si acordurile internationale pot fi viabile cel putin in aceasta perioada, se arata intr-un raport remis joi publicitatii de Comisia Europeana (CE).
Potrivit studiului, cresterea indicelui sentimentului economic (Economic Sentiment Indicator - ESI) a fost favorizata "in mod clar" de sectorul retail care a "inflorit" atat in zona euro, unde indicatorul a urcat cu 5 puncte, cat si per ansamblu, in Uniunea Europeana (UE), unde s-a inregistrat o apreciere de 4 puncte. Pe locul secund in ceea ce priveste aprecierea indicilor pe sectoare s-a aflat indicatorul ramurei de servicii, unde optimisul a urcat cu 1 punct in zona euro si 4 puncte in UE. In sectorul constructiilor insa, increderea a scazut cu 1 punct la nivelul Uniunii atat in randul consumatorilor finali, cat si in randul contructorilor, in timp ce, pentru zona euro, asteptarile nu se schimba fata de studiul anterior.
O categorie analizata independent de ESI a fost sectorul serviciilor financiare, indicele urcand la nivelul UE cu 3 puncte in conditiile in care, in zona euro, sentimentele raman neschimbate. Comisia apreciaza ca asteptarile pentru acest tip de servicii vin pe fondul evaluarii business-ului, a cererii si a ofertei, catalogang ca situatia din sona euro este "mai degraba" "o poza amestecata".
Indicele BCI ce masoara incerderea in mediul de afaceri (The Business Climate Indicator) din zona euro s-a apreciat si in mai, insa cu o rata mai scazuta decat in aprilie, analistii europeni precizand in raport ca "este cea de-a doua imbunatatire sustinuta" pentru doua luni din mai 2008.