Comisia preziden�ial� de analiz� a regimului politic �i constitu�ional din Romania i�i va prezenta Raportul miercuri, 14 ianuarie 2009. Mai multe organiza�ii neguvernamentale au primit deja, de la Administra�ia Preziden�ial�, invita�ia de a participa la prezentarea public� a Raportului de analiz� a Comisiei special constituite.
Potrivit deciziei de infiin�are, Comisia preziden�ial� de analiz� a regimului politic �i constitu�ional din Romania a fost constituit� "cu scopul de a redacta un document care s� identifice limitele politice �i constitu�ionale ale regimului de guvernare �i s� sugereze cadrul dezbaterii privind revizuirea Constitu�iei �i reorganizarea institu�ional� a statului", transmite Antena 3. Raportul final ar fi trebuit s� fie prezentat �efului statului cel tarziu la data de 31 octombrie 2008, conform Regulamentului de func�ionare a Comisiei.
Comisia, coordonat� de specialistul in drept constitu�ional, Ioan Stanomir, a avut sarcina analiz�rii textului fundamental pentru a supune dezbaterilor publice revizuirea Constitu�iei dup� alegerile parlamentare.
Principiile lui Basescu
Principiul de la care a plecat documentul, ar�ta la un moment dat pre�edintele Traian B�sescu, este ca regimul politic al Romaniei s� nu devin� republic� preziden�ial�, ci acela c� situa�iile de criz� s� poat� fi rezolvate de pre�edintele ��rii prin parghii pe care s� le capete prin noul text. "Eu am aten�ionat Comisia din capul locului s� nu fac� (Romania) republic� preziden�ial� ci, doar dac� vre�i s� fiu foarte sincer, s�-i dea pre�edintelui parghii de deblocare a crizelor", a spus, inainte de alegeri, B�sescu, punctand neclarit�ile textului legii fundamentale care a produs interpret�ri, tensiuni �i conflicte intre puterile �i institu�iile statului.
Traian B�sescu a sus�inut c� este nevoie de un mecanism pe care pre�edintele ��rii s�-l poat� folosi pentru deblocarea crizelor: "ori s� dizolve Parlamentul ori s� dizolve Guvernul, una din dou�, nu trebuie mai mult". El a ar�tat c� intr-o situa�ie de criz� Legislativul �i Executivul nu trebuie s�-�i "tarasc� pan� la final mandatul" iar cineva trebuie s�-�i asume "riscul formidabil" de a declan�a alegeri anticipate.
De exemplu, pre�edintele ��rii nu poate dizolva Parlamentul decat in situa�ia in care trei Guverne cad succesiv in Parlament in decurs de 60 de zile. De asemenea, pre�edintele poate revoca un ministru numai dac� ii cere premierul, iar �eful statului nu-l poate revoca pe primul ministru, de�i este cel care il desemneaz�. Premierul este, in schimb, demis de Parlament, prin mo�iune de cenzur�.