Potrivit statisticii remise de Inspectoratul General al Poli�iei Romane (IGPR) la cererea Agen�iei NewsIn, anul trecut, agen�ii de circula�ie din intreaga �ar� au incheiat 3.140.221 procese-verbale de contraven�ie pentru abateri constatate in trafic.
Astfel, 50.243 dintre acestea, adic� un procent de 1,6 la sut�, au fost contestate in instan��. Conform IGPR, 30% dintre contesta�iile formulate de cei considera�i contravenien�i au fost solu�ionate favorabil acestora, ceea ce inseamn� c� 0,36 % din num�rul total de contravenien�i au avut ca�tig de cauz� in instan��.
Altfel spus, anul trecut, 11.397 de �oferi au reu�it, in instan�� s� demonstreze c� m�sura aplicat� impotriva lor nu a fost cea potrivit�.
Statistica Inspectoratului General al Poli�iei Romane mai arat� c� 994.903 dintre cele 3.140.221 de contraven�ii aplicate in anul 2007 privesc nerespectarea regimului legal de vitez� �i, potrivit unor surse poli�iene�ti, cele mai multe contesta�ii au fost formulate impotriva aparatelor radar.
Motivele invocate de contestatari nu sunt numeroase, in plangeri fiind invocate ori modalit�ile in care a fost intocmit procesul verbal de constatare, ori elemente care �in de omologarea aparatelor radar, verific�rile periodice amplasarea acestuia etc. Cele mai multe contesta�ii, de asemenea, sunt formulate pentru a amana intrarea in vigoare a m�surii de suspendare a dreptului dea conduce pe drumurile publice �i, in mod curios, instan�ele de judecat� apreciaz� diferit cazuri identice.
In ceea ce prive�te func�ionarea sistemelor de supraveghere a traficului rutier �i de determinare a vitezei autovehiculelor Inspectoratul General al Poli�iei Romane precizeaz� c� echipamentele de supraveghere a traficului rutier �i m�surare a vitezei de deplasare a autovehiculelor de tip Autovision Compact Python II, aflate in dotarea Poli�iei Rutiere, au primit Aprobarea de model, in anul 2001, de la Biroul Roman de Metrologie Legal�
Din descrierea produsului, mai precizeaz� IGPR, rezult� c� echipamentul func�ioneaz� pe baza efectului Doppler, poate m�sura viteza de deplasare a autovehiculelor atat in regim sta�ionar, cat �i in regim de patrulare, prin intermediul antenei de emisie recep�ie �i a unui modul de prelucrare a semnalului �i afi�are a rezultatului, in ambele sensuri de mers, impunandu-se doar programarea aparatului prin selectarea sensului pe care urmeaz� a se efectua m�surarea. Atat viteza autovehiculului pe care este montat echipamentul radar, cat �i a autovehiculului �int� sunt prelucrate automat.
"Anual, echipamentele sunt verificate metrologic de c�tre Biroul Roman de Metrologie Legal�, unde sunt supuse procedurilor stabilite de Norma de metrologie legal� NML 021-05/23.11.2005 - Aparate pentru m�surarea vitezei de circula�ie a autovehiculelor (cinemometre) eliberandu-se un buletin de verificare metrologic� pentru fiecare sistem in parte. Buletinele metrologice inso�esc aparatele radar �i se afl� la utilizatorul final al acestora. In aceste condi�ii, echipamentele de supraveghere a traficului rutier �i m�surare a vitezei de deplasare a autovehiculelor, aflate in dotarea Poli�iei Rutiere, corespund din punct de vedere metrologic atat pentru m�surarea vitezei in regim sta�ionar, cat �i in regim de patrulare a autovehiculului pe care sunt instalate", subliniaz� IGPR.
Preciz�rile IGPR vin in contextul in care Judec�toria Ialomi�a a admis, pe 23 mai 200,8 plangerea bucure�teanului Adrian Dinu impotriva unui proces verbal al Inspectoratului Jude�ean de Poli�ie Ialomi�a din februarie prin care acesta a fost amendat.
In motivarea hot�rarii care a r�mas definitiv�, instan�a a re�inut c� organul constatator a depus buletinul de verificare meteorologic� al unui radar de tip Phyton II, care ins� era omologat de Biroul de Metrologie Legal� numai pentru modul sta�ionar, a stabilit instan�a. Mai exact, bucure�teanul Dinu a fost amendat in baza constat�rilor unui radar care nu era omologat s� ac�ioneze in mi�care.