Peste 45% dintre romani au cumparat aceleasi produse, dar in cantitate mai mica, in timp ce 16% dintre ei au achizitionat produse mai ieftine si in cantitate mai mica, din cauza situatiei economice actuale, potrivit unui studiu de piata al companiei MEDNET Marketing Research Center, citat de NewsIn. Datele releva faptul ca 28,8% dintre respondenti nu si-au modificat comportamentul de consum, in timp ce 71,2% si-au redus consumul sau au apelat la produse mai ieftine. Astfel, 45,9% au cumparat aceleasi produse, dar in cantitate mai mica, 9,3% au cumparat produse mai ieftine, dar in aceeasi cantitate, iar 16% au cumparat produse mai ieftine si in cantitate mai mica.
Cei care nu si-au schimbat comportamentul de consum ca efect al crizei sunt cei care s-au declarat ca fiind afectati intr-o foarte mica masura sau chiar deloc de criza, adica tineri, fara copii, care au venituri peste 3.000 lei/familie si au studii superioare.
Efectele pe care criza economica le-a avut asupra familiilor respondentilor se refera la pierderea locului de munca de catre el sau un membru al familiei, in proportie de 22,4%, reducerea salariului sau a castigurilor salariale ale acestuia sau ale unui membru al familiei (43,9%).
Printre efecte se mai numara si pierderea sau diminuarea beneficiilor extra-salariale (20,7%), precum si cresterea ratelor datorita devalorizarii leului (22,8%). Alte efecte mentionate de catre participantii la studiu au fost cresterea preturilor, lipsa comenzilor/contractelor/inchiderea firmei, pensia mica in raport cu cheltuielile, inghetarea si intarzierea platii salariilor, devalorizarea leului, aparitia conceptului de prudenta.
Studiul a fost realizat pe un esantion reprezentativ pentru Bucuresti si orasele cu peste 100.000 locuitori, in perioada 16 - 23 noiembrie 2009.