Lipsa firmelor romanesti de armament de pe pietele europene se justifica prin "procedurile birocratice greoaie" si lipsa de decizie din Consiliul Suprem de Aparare a Tarii (CSAT), fapt care determinat ca, pana in prezent, Romania sa fie singurul stat membru al Agentiei Europene care sa nu semneze Codul de Conduita ce ar fi permis ca armamentul produs in tara sa fie exportat, se arata, duminica, intr-o analiza a agentiei de presa NewsIn care citeaza dezvaluiri ale unui oficial din MApN.
"Stiu ca Ministerul Apararii (MapN - n.red.) a f�cut demersurile formale catre Ministerul Afacerilor Externe, pentru initierea procedurii semnarii acordului de conduita. Ministerul de Externe, ulterior, a acceptat sa semneze impreuna cu MApN un memorandum care a fost inaintat in CSAT, acum doi ani si ceva", a explicat fostul secretar de stat pentru Politica de Aparare din MApN, Corneliu Dobritoiu, subliniind ca, initial, membrii CSAT "nu au dorit sa aprobe acest memorandum, pe motiv ca ar fi un demers prematur si ca aderarea la acest program ar aduce sincope in revitalizarea sistemului de armament autohton".
Fostul secretar de stat a percizat ca, "in urma unor presiuni politice" s-a inaintat un al doilea Memorandum la circa sase luni de la primul demers in care se sustinea aderarea la Codul de Conduita. "Presedintele a ezitat atunci si a manifestat o retinere in a aproba acest Memorandum. Noi am incercat sa demonstram cu argumente despre oportunitatea pe care o reprezinta un astfel de acord. Acest Cod de Conduita era deosebit de generos pentru participarea capacitatilor noastre de aparare la proiecte interoperabile care se desfasorara pe piata europeana a armamentului", a mai adaugat Dobritoiu.
Codul de Conduita, un gentlemen's agreement
Agentia de presa noteaza ca, desi au trecut doi ani de la aderarea Romaniei la structurile Agentiei Europene de Aparare (EDA), tara noastra nu si-a respectat angajamentele luate si nu a semnat Codul.
"Codul este, practic, un gentlemen's agreement, care daca nu este semnat nu impune niciun fel de constrangeri sau sanctiuni pentru Romania, dar care era un angajament luat odata cu aderarea la Agentia Europeana de Aparare. Practic, prin aderarea la Codul de Conduita s-ar fi dat sansa firmelor romanesti din domeniul apararii sa poat� intra pe piata europeana din domeniu si sa poata participa ca si contractori sau subcontractori pentru diverse contracte in domeniul apararii", a explicat pentru NewsIN un oficial din cadrul Departamentului pentru Politica de Aparare si Planificare al MapN.
"Romania nu a aderat la Codul de Conduita al Agentiei Europene de Aparare din cauza procedurilor birocratice greoaie. Intre timp, s-a schimbat Guvernul si acum trebuie reluata toata procedura, de la capat. Trebuie refacut lantul pentru ca, in acest demers, sunt implicate mai multe ministere, iar acum acolo sunt alti oameni", au explicat agentiei de presa surse din MApN, oficialii subliniind sub protectia anonimatului ca semnarea Codului implica "intrarea Romaniei in normalitate, pentru ca acest cod de conduita este parte a angajamentului nostru de construire a unei piete comune, iar acest cod se refera la piata in domeniul apararii".
Dobritoiu apreciaza ca privatizarea unor firme impiedica semnarea acordului
Corneliu Dobritoiu a mai precizat ca "motivul real" al retinerii de la semnarea Codului ar fi privatizarea unor firme producatoare de armament si tehnica militara, iar ulterior acestei proceduri Romania ar trebui sa semneze pactul. "Se urmarea, de fapt, rezolvarea mai intai a privatizarii unor capacitati de aparare si abia, apoi, sa aderam la acest program. Nu avea rost sa spui <<nu>> unui proiect care ar fi antrenat capacitatile noastre intr-un program international. Este un nonsens care nu se sprijina pe argumente veridice. Noua atunci nu ni s-au dat niciun fel de argumente plauzibile. Acum suntem pusi intr-o lumina nefavorabila in fata Aliatilor, dar cineva avea interese in privatizarea unor capacitati de aparare, pentru ca infrastructura noastra in domeniu nu avea statutul definit la momentu respectiv", a explicat fostul secretar de stat.
Oficial, nu se comenteaza aderarea la Cod
Desi NewsIn a cerut oficial Ministerului Apararii sa explice care au fost motivele pentru care Romania nu a semnat Codul de Conduita al Agentiei Europene de Aparare si daca se intentioneaza semnarea sa in viitorul apropiat, totusi MApN nu a dat un raspuns concret, preferand sa faca referiri la modul general in privinta Agentiei Europeana de Aderare si ce inseamna Codul de Conduita. Reprezentantii Ministerul Afacerilor Externe (MAE) au comunicat agentiei de presa ca institutia "nu are mandat sa comunice pe acest subiect", iar aceasta responsabilitate apartine MApN.