Forta fizica, stapanirea de sine, duritatea in exprimare sau reprimarea emotiilor, au fost, secole de-a randul, principalele apanaje ale masculinitatii. Astazi, vorbim deja despre un machiaj specific barbatesc, despre o adevarata lupta cu kilogramele in plus si despre retete care sa ii fereasca de starile depresive, cauzate de nemultumiri de ordin estetic. Cele mai recente studii sociologice sustin ca barbatul secolului 21 se confrunta cu "o situatie disperata", cauzata de infertilitate, anorexie, dar mai ales de senzatia ca ei, barbatii, ar fi "inutili".
Sunt mai putin fertili, au inceput sa fie obsedati de kilogramele in plus si sunt mai deloc luati in seama in postura de parinti. Nu este de mirare ca barbatii zilelor noastre sunt foarte confuzi cu privire la identitatea lor, in societatea moderna.
"Deprimati, oprimati, criticati: sunt barbatii noile femei?", se intreaba jurnalistii de la "The Observer". Un studiu dat publicitatii in Marea Britanie, in cursul lunii trecute, dezvaluia faptul ca numarul barbatilor care ajung in cabinetele psihologilor pentru a-si rezolva probemele de impotenta a crescut cu 40%. Recent, un alt studiu a aratat ca mai nou, gasim barbati in roluri atribuite, prin traditie, femeilor. Barbatii vor sa arate bine, drept pentru care trec pe la cabinetele de masaj si cosmetica, apeleaza la chirurgia estetica, atunci cand trasul de fiare nu-i mai ajuta. Mai mult, vor sa se imbrace dupa ultima moda si, ca sa incapa in hainele de ultima fita, se supun la tot soiul de diete, care mai de care mai eficienta. Uneori, reprezentantii sexului tare sunt atat de drastici cu propriul corp, incat ajung pe mana medicilor. Nu intamplator, anul trecut, cercetatorii de la prestigiosul Harvard au descoperit ca o patrime dintre persoanele care sufera de anorexie sau bulimie sunt barbati.
Specialistii citati de publicatia britanica amintita sustin ca, in ultima perioada, barbatii par foarte dezorientati, fara identitate sau scopuri precise. Se simt deziluzionati, inutili si frustrati de avansul luat de femei, care au devenit competioare reale, in aproape orice domeniu de activitate. "Nu stiu daca ma simt oprimat, dar exista senzatia aia ca femeile vorbesc de multe ori foarte critic despre noi", spune un tanar avocat britanic, de 32 de ani. De asemenea, barbatul, care nu a dorit sa ii fie dezvaluita identitatea, spune ca i s-a intamplat ca femeile cu care lucreaza in birou sa se exprime critic la adresa partii masculine. "Barbatii! Toti sunt absolut inutili, nu e de mirare ca nu reusesc sa isi termine treaba la timp", ar fi spus colegele tanarului.
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
|
Daca femeile "s-au organizat" in tot soiul de sindicate si fratii, a venit si randul barbatilor sa puna la punct miscari adresate lor. Barbatii care fac parte din astfel de miscari se concentreaza asupra felului in care societatea rastoarna imaginea traditionala a masculinitatii, nu sunt de acord cu pozitiile feministe care argumenteaza ca barbatii ocupa un loc privilegiat in cadrul societatii si afirma ca barbatii si femeile sunt dezavantajati in mod egal, sau poate ca barbatii chiar mai mult, din cauza presiunilor foarte mari care se manifesta inca din copilarie, cand li se cere in mod imperativ sa devina oameni de success si sa castige bine. De asemenea, barbatii din astfel de miscari sustin lupta pentru drepturile lor parentale si considera ca nu le sunt respectatea drepturile de parinti, accesul la cresterea si ingrijirea copiilor si de asemenea considera ca nu au parte de procese corecte, in cazurile de violenta domestica, atunci cand femeile sunt agresoarele, arata un studiu
Pe vremuri, masculinitatea era caracterizata de trasaturi cum ar fi restrictia emotiilor, agresiunea si disocierea generala de toate lucrurile "feminine". Barbatul secolului 21 se pare ca a depasit acest model traditional. Unele lucruri, considerate feminine, cum ar fi machiajul sau bijuteriile, ajung sa fie transferate unei parti din ce in ce mai mari a barbatilor. Cea mai importanta schimbare de roluri din ultimii ani a fost aparitia barbatului constient de sine caruia societatea ii lasa libertatea de a se mandri cu infatisarea sa. De altfel, prima linie de machiaj pentru barbati "Le Beau Male" a fost lansata in 2004. Celebrul Jean Paul Gaultier a lansat Monsieur, o gama de machiaj �i ingrijire speciala pentru barbati. Gama contine, pe langa pudra bronzanta, fond de ten, disciplinator pentru sprancene, creme, sapun lichid pentru fata, scrub, contur pentru ochi �i gel de estompare a pielii lucioase.
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
|
Un exemplu concludent in acest sens sunt cosmeticele pentru barbati promovate de vedete ca fotbalistul englez David Beckham. Multi considera ca aceasta schimbare de roluri este un lucru bun pentru ca inseamna ca barbatii sunt din ce in ce mai impacati cu latura lor feminina si reflecta o miscare inainte spre o societate din ce in ce mai egala. Barbatul secolului 21 este o persoana total diferita de cel de acum cateva generatii, iar dovada pentru acest lucru stau milioanele de produse indreptate din start catre un public masculin. Cu toate acestea, exista, inca, un numar semnificativ de barbati pentru care after-shave-ul e principalul "tratament cosmetic" masculin, caruia i se adauga doar gelul de dus si un parfum care sa-i creeze un atu personal, intr-o mare masculina...
Concluzia expertilor este ca barbatii si femeile ar trebui sa se completeze si nu sa se limiteze unii pe ceilalti. "Nu am crezut niciodata in separarea metaforica Marte/Venus. Suntem toti oameni", sustine Susan Pinker, sociologul consultat de publicatia "The Observer".