Ziua Logo
  Nr. 4704 de joi, 3 decembrie 2009 
 Cauta:  
  Detalii »
Actualitate
LIVE: Dezbaterea Basescu - Geoana, minut cu minut
 3 decembrie, 18:35 
Ora 18.33 - Si-a facut aparitia la sediul Parlamentului primarul Sibiului Klaus Johannis care a fost intampinat de liderul PSD Liviu Dragnea.
Ora 18.35 - Sustinatorii celor doi candidati au ajuns la Palatul Parlamentului, printre liberali se numara Theodora Bertzi, Mircea Ionescu Qintus, Theodor Melescanu, Mircea Diaconu si Cristian Topescu. Lor li se adauga alti simpatizanti a lui Mircea Geoana: Ilie Nastase, Nadia Comaneci, Mihai Leu si actrita Maia Morgenstern.
Printre sustinatorii lui Traian Basescu si-au facut deja aparitia: Monica Macovei, Traian Ungureanu, Toader Paleologu, Theodor Stolojan.
Ora 18.40 - A sosit liderul PNL Crin Antonescu: "Ma intereseza candidatul pe care il sustin. Sper sa fie o dezbatere in care sa il vedem pe Mircea Geoana in rol de viitor presedinte al Romanie", a spus acesta.
18.44 - A sosit si Cristiana Copos, sotia omului de afaceri George Copos, si actorul George Visan.
18.44 - A sosit Elena Udrea, purtand un palton negru cu guler de blana si o geanta plic aurie: "Am venit sa il sustin pe candidatul nostru. Este decizia mea ca sustinator si decizie de partid".
18.45 - Si-a facut intrarea in scena guvernul demis si interimar condus de prim-ministrii Emil Boc si propusul Liviu Negoita.
18.54 - A sosit Mircea Geoana alaturi de sotia sa Mihaela Geoana imbracata intr-un suberb taior roz cu perle la gat asortat cu pantofi si geanta neagra. A fost aplaudat de sustinatorii sai si a declarat ca spera sa fie o dezbatere civilizata.
18.56 - Traian Basescu insotit de sotie si de cele doua fiice a ajuns la Palatul Parlamentului.
18.59 - Mircea Geoana si-a facut o intrare triumfala in sala, cu liderul PNL Crin Antonescu in dreapta sa si Klaus Johannis in stanga, restul sustinatorilor in spatele sau. Acestia au scandad: "Libertate"
19.03 - Dezbaterea incepe cu un discurs al fiecaruia dintre cei doi candidati. Potrivit tragerii la sorti, primul are cuvantul Mircea Geoana.
As vrea sa adresez un mesaj catre dragii mei compatrioti. Mai sunt 3 zile pana cand veti alege viitorul presedinte intr-un moment greu. De modul in care veti alege vor depinde atat viziunea de dezvoltare a tarii si viata fiecaruia dintre noi. Am demonstrat ca sunt un om care stie sa-i uneasca pe romani. Vorbesc despre o singura Romanie, ca o viziune despre o tara care trebuie sa-si stabileasca, la 20 de ani de la Revolutie, avem sansa unui nou inceput: sa dam o sansa agriculturii, sa relansam industria. Avem nevoie de un nou model social. Prea multa lume se zbate in saracie, prea multi copii nu ajung la scoala, prea multi batrani se zbat in saracie, uitare, lipsa de respect.
Am un proiect impreuna cu majoritatea pe care ma creat-o, cu domnul Crin Antonescu cu care am stabilit o relatie din dorinta de a aduce in Romania un nou mod de a face politica.
Am demonstrat ca pot sa coagulez in jurul meu lideri atat de diversi. Am reusit sa demonstrez ca pot sa adun echipe in jurul meu. Sper ca in aceasta seara, domnul Basescu sa nu apeleze la atacuri personale.
Discurs Traian Basescu:
Sunt printre putinii romani care au avut privilegiul sa fie alesi in functia de presedinte al Romaniei. Este o uriasa obligatie ce m-a marcat in fiecare zi de-a lungul celor cinci ani de mandat. Experienta primului mandat, cu implinirile si greselile lui, imi arata ca pe 6 decembrie, Romania se va afla in fata unei optiuni: o optiune puternica catre o societatea moderna, sau optiunea intoarcerii in timp spre revenirea la Palatului Cotroceni a PSD-ului, a lui Ion Iliescu, a lui Mircea Geoana.
Ceea ce le propun romanilor este o guvernare a politicienilor pentru politicieni, a gresit Traian Basescu. In Parlament acesta majoritate a domului Geoana a votat impotriva referendumului.
Alianta pe care o prezinta domnul Geoana a aratat ca nu intelege prioritatile romanilor si ca nu este dispusa sa serveasca romanii. Obiectivul ei este pastrarea privilegiilor. Le propun romanilor o Romania in care sa trecem imediat la reformarea clasei politice si a Parlamentului, o Romanie in care nimeni sa nu mai beneficiezea de imunitate, o Romanie in care pe primul loc sa stea prioritatile romanilor. Sunt gata sa continui lupta cu majoritatea clasei politice pentru ca romanii sa fie stapanii Romaniei.
De ce nu-l voteaza Geoana pe Basescu:
A fost o sursa de scandal, a esuat in toate promisiunile facute natiunii romane. A promis o lupta impotriva coruptiei, iar Romania este cea mai corupta tara din Europa. Oricand a fost intr-o alianta si-a injunghiat pe la spate partenerii. Un om care nu are cuvant nu poate sa fie conducatorul acestei tari. Nu s-a ridicat niciodata deasupra intereselor propriului partid. Pentru ca sunteti cu privirea spre trecut si va luptati cu strigoii ei, romanii nu va vor acorda un nou mandat.
Sunt omul viitorului, nu am nimic de ascuns si voi face un lucru bun pentru tara in urmatorii ani.
De ce nu-l voteaza Basescu pe Geoana:
Nu l-as vota pe Mircea Geoana dintr-un motiv foarte simplu: este un om slab, un om care are nevoie sa se mentina in functia de presedinte al partidului de Vanghelie, de Hrebenciuc, de baronii locali, de ce nu si Sorin Ovidiu Vantu. Romanii au nevoie de un presedinte care sa infrunte rechinii si majoritati parlamentare care nu lucreaza pentru popor. Nu este un om sincer. Isi afirma principii pe care le incalca.
Dansul este ca un cameleon care se adapteaza in functie de cum bate vantul. Cred ca un presedinte trebuie sa aiba obiective clare si forta sa le indeplineasca.
Moderator Robert Turcescu:
Urmatoarea tema este relatia dintre presedinte si Guvern, presedinte si Paralment. Cum interpretati raportul de colaborare, dar si de autoritate dintre aceste entitati?
Basescu:
Presedintele trebuie sa contribuie la buna functionare a Guvernului, nu poate fi doar un observator. Presedintele are rolul de a aproba remanierea unor ministri atunci cand prin remaniere nu se schimba structura Guvernului. Va avea grija ca desemanarea ministrului sa fie una corespunzatoare. Are rolul de lider al politiciii externe a Romaniei, este seful CSAT si comandatul armatei.
Geoana:
Daca ne uitam la ceea ce s-a intamplat in ultimii 5 ani de mandat constatam doua situatii negative: cand au fost inundatii in 2005 domnul Basescu a considerat ca solutia o reprezinta alegerile anticipate. Tipul de schimburi de biletele cu premierul Traiceanu reprezinta un esec. A doua experienta negativa este relatia de totala subordonare a primului minsitru Boc. Pentru mine, a avea o relatie corecta cu premierul, si in care diviziunea muncii nu inseamna un concurs de frumusete reprezinta un crez.
Exact acum cinci ani, ii spuneati lui Adrian Nastase ca Oprea este hotul-hotilor. Acum dumneavoastra il vedeati drept cel mai bun paznic la stana si l-ati propus la functia de ministru de Interne. In astfel de logica nu puteti sa conduceti o tara. In ritmul acesta, o veti propune pe doamna Udrea premier!
Veti oferi inca cinci ani de scandal daca ajungeti presedinte. Asta e propunerea pe care o faceti romanilor.
M-am uitat in toata campania pe care ati facut-o. Niciodata, in nici o confruntare nu ati rostit cuvantul locuri de munca. Ati vorbit de privilegii, de scandaluri.
Basescu:
Faceti o confuzie intre scandal si atitudinea democratica. Scandal: aceasta expresie mi-a ramas intiparita in minte cand la TVR se spunea ca la Timisoara era scandal, la Chisinau tinerii iesiti in strada erau etichetati ca facand scandal. Faceti o confuzie intre atitudinea in folosul oamenilor si notiunea de scandal. Cei care etichetau democratia drept scandal au pierdut puterea.
Geoana:
Este o relatie de colaborarea intre institutii. Paralmentul nu este dusmanul poporului. Am vorbit de nevoia reducerii numarului de parlamentari. Vreau sa va informez ca vom convoca Parlamentul pentru a demara o ampla reforma constitutionala in Romania. Cred ca un presedinte trebuie sa dezvolte o relatie de respect, mai ales cu Opozitia, ceea ce Basescu nu poate sa faca. Il voi invita lunar pe viitorul lider la PDL la o discutie despre problemele reale ale Romaniei.
Basescu:
Mesajul meu constant a fost de reforma a clasei politice si a institutiilor statului. Este esential ca Parlamentuil sa devina o institutie reformata.
Dezbatere pe zece teme de interes national:
1. Politica externa (cu privire la Uniunea Europeana, Statele Unite ale Americii, Rusia si Republica Moldova)
Geoana:
Este un atribut important al presedintelui. In acest moment, asistam la o perioada dificila in care prestigiul Romaniei a fost afectat de criza politica prelungita si pentru ca temele interne au izbucnit si in politica externa. Fidelitatea noastra fata de Europa si SUA trebuie sa ramana piatra unghiulara a politicii externe. In conditiile in care apar evolutii pe plan extern, politica noastra va trebui sa fie mult mai pragmatica cu cei ce reprezinta puterile economica ale lumii.
Pentru mine, o relatie solida cu Europa dar si o relatie pragmatica cu vecinii.
Basescu:
Esenta actiunii este interesul national. In politica de securitate, Romania consolideaza parteneriatul strategic cu SUA si rezultatul sunt nu numai investitiile economice, dar si existenta militarilor americani in bazele militare romanesti. In interiorul UE este nevoie de o politica corelata cu tarile in care interesele noastre sunt similare. Am reusit semnarea unui parteneriat cu Franta in interiorul UE. Imediat dupa schimbarea regimului comunist de la Chisinau, am semnat acordul de mic trafic de frontiera si deschiderea de noi consulate. Este nevoie de o politica de consolidare a pacii la sud de Balcani, in Asia Centrala, parteneriate cu tari detinatoare de energie.
Robert Turcescu:
Exista vreub punct de divergenta intre dumneavoastra?
Geoana:
O simpla aboradre militar-strategica la Marea Neagra nu este suficienta. Va trebui sa dezvoltam colaborarea cu Ucraina, nu trebuie sa te prevalezi de faptul ca esti aliatul SUA si nu ai relatii cu tarile de la rasarit. O colaborare pe baze pragmatice reprezinta diferenta dintre noi. Nu cred ca trebuie sa te prevalezi de relatia cu SUA in detrimentul unei bune colaborari cu vecinii.
Basescu:
Sunt suporterul unei bune relatii cu Ucraina cu conditia ca pe aceasta punte sa nu calce doar cu Ucraina. Romania a fost cel mai mare sustinator al atragerii Ucrainei in NATO, dar n-am fost de acord cu excesele Ucrainei pe platoul continental.
Interesele de a avea o buna relatie cu Ucraina e fundamentala, dar Ucraina trebuie sa respecte interesele Romaniei in zona. Dorim ca romanii din Ucraina sa-si poata invata limba si sa-si poata primi cetatenie cand statul roman o aproba
Geoana:
Nu prin acest gen de cocosism.
Geoana:
O sedinta de guvern comuna cu Ucraina, Italia sau Republica Moldova dupa instalarea Guvernului Johannis este necesara pentru a ne duce interesele economice, de export. Mai putin batut cu pumnul in masa, asta vreau sa va spun.
Basescu:
Daca ati fi stiut ce spunea Titulescu nu ati fi mers pe furis la Moscova.
Geoana:
Am fost ca sa nu platim de patru ori mai mult pe gazele rusesti.
Basescu:
Acum doua saptamani a fost semnat un contract de 250 de milioane de dolari intre trustul de constructii petroliere Constanta cu Gazprom o conducta de transport a gazelor rusesti. E o firma romaneasca. Romania nu are relatii de subordonare cu Rusia, dar are relatii foarte bune.
Geoana:
Aveti un tip de discurs, de politica externa agresiva incat nu reusiti sa fiti primit la Moscova
2. Dezbatere securitate nationala
Basescu:
Este indistructibil legata de apartenenta noastra la NATO. Principiul muschetarilor, toti pentru unul, unul pentru toti. Securitatea este un complex. Oamenii sunt parte a securitati nationale: securitatea sanitara, alimentara, a aprovizionarii cu energie, inclusiv securitatea sociala.
Geoana:
Securitatea nationala este intr-o etapa noua, pentru ca asistam la o problema de securitate economica. Pandemia este un alt risc. Romania trebuie sa devina un spatiu etans fata de crima organizata din Est si din Vest.
Aceasta criza a dus la reasezarea ordinii mondiale. Securitatea Romaniei este intr-o etapa noua fata de ceea ce credeam ca este cand am intrat in NATO si UE. Vulnerabilitatea pe care am demonstrat-o in conditii de criza ne arata ca avem nevoie de un sistem energetic reformat si eficient. Statul roman nu este echipat cu instrumentele moderne pentru a ne putea apara de riscuri, vezi pandemia. Securitatea economica, combatetea unui risc ca mafia si crima organizata din est si vest sa-si dea mana pe deasupa Romaniei.
Basescu:
Ce facem cu mafia de la noi? Conglomerate de putere politica, amestecate cu putere economica si mediatica. Toata puterea de sustinere a lui Geoana in aceasta campanie este legata de interventiile publice ale domnului Patriciu si trusturile lui Voiculescu si Vantu.
Geoana:
Din cate stiu eu cearta cu Vantu a pornit de la Posta. El a vrut Posta si dumneavoastra ati vrut sa i-o dati domnului Cocos.
Basescu:
Il vedeti dumneavoastra pe Cocos postas-sef? (rade in hohote, n.r.)
Aceasta categorie de oamenii de afaceri alaturi de politicienii pe care-i sustin dreneaza resursele publice care ar trebui indreptate catre pensii, salarii mici
Geoana:
Domnule Basescu, sunteti de 5 ani presedinte. Parca veniti acum sa cereti candidatura.
3.Dezbatere pe economie, finante, criza economica
Geoana:
Este o lupta energica pentru salvarea locurilor de munca. Prima noastra preocupare este sa reducem taxele, contributiile de asigurari sociale, care sunt cele mai mari din Europa. Va trebui sa facem un buget pe marile axe de dezvoltare a Romaniei. "Locuri de munca, locuri de munca, locuri de munca" este deviza noastra.
Vom discuta cu FMI si Banca Mondiala eliminarea impozitului forfetar. De indata ce vom aduce la suprafata economia subterana, vom reduce taxele si impozitele, care sufoca economia romaneasca.
Basescu:
Parte din banii de la UE, 8 miliarde de euro, trebuie sa se indrepte spre crearea de locuri de munca in mediul rural prin infiintarea de IMM-uri. Orientarea investitiilor catre sate genereaza si venituri. Numai atunci cand in mediul rural vom infiinta IMM-uri, numai atunci fermierul va ajunge sa atinga prosperitatea. Cat timp fermierul va merge cu porcul la oras va ramane sarac. Politica economica trebuie sa intre mult mai puternic si in mediul rural. In viziunea mea, trebuie create locuri de munca prin infiintarea de IMM-uri in mediul rural pentru tineri si pentru femei. Care sa proceseze laptele, carnea... Doar atunci fermierul va putea sa se gandeasca la prosperitate.
Basescu:
Exista doi piloni importanti: Un pilon inseamna finantarea rezervei BNR pentru a mentine rata leu-euro convenabila, finantarea deficitului bugetului de stat pentru plata salariilor, pensiilor.
Geoana:
Nu sunt de acord. Avem cel mai prost program anti-criza din Europa. Ceea ce va trebui sa faca Guvernul Johannis va fi repornirea finantarii in economie. TVA-ul este neplatit la timp de catre stat firmelor. Acest lucru trebuie sa inceteze. Si un singur control pe an firmelor.
Voi relua personal cu bancile din Romania ideea unui moratoriui de 12 luni. Vom interveni pentru cei ce au luat credite si au pierdut locurile de munca pentru a-i putea ajuta. Legea actului unic de control. Va fi un singur control pe an din partea statului asa incat sa nu-si mai bata nimeni joc de firmele romanesti. Trebuie ajutat la modul serios sectorul privat.
4. Dezbatere - Mediul de afaceri
Basescu:
As vrea ca macar acum dl Geoana sa inteleaga de ce am negociat cu FMI. In lipsa acordului cu FMI, riscul deprecierii monedei nationale era urias, ar fi fost dramatic pentru salarii si pensii. Ca sa impiedicam deprecierea monedei nationale. Un curs care sa-i ajute pe exportatori sa exporte, dar si sa ajute veniturile populatiei. Neimpozitarea profitului reinvestit este o masura la care am tinut mult pentru ca in 2011 sa reducem cota unica la 14%.
Una din masurile esentiale luate pentru mediul de afaceri este legata de neimpozitarea profitului reinvestit care creaza o premisa buna pentru ca dupa stabilizare economica din 2010, in 2011 sa reducem cota unica de la 16 la 14. Efectul va fi ca antreprenorii vor crea locuri de munca suplimentare.
Geoana:
Ce-am facut pentru firmele care sunt in insolventa economica in acest moment. Domnule Basescu, cand ati descoperit ca a venit criza in Romania, in ianuarie 2009?
Basescu:
As vrea sa aflu de la domnul Geoana ce piete au cazut. Unde au cazut exporturi? In aceasta perioada de criza, in 2009 exporturile au crescut in Italia, Germania, Olanda.
Geoana: Oamenii de afaceri acuza ca lipseste un program guvernamental de investitii. Romania are nevoie de un Guvern care sa se lupte cu criza.
Basescu:
Eu am fost convins ca Romania va intra in criza la sfarsitul lunii decembrie, Eu imi recunosc erorile. Recunosc, este o eroare a mea, nu vreau sa ma scuz.
Basescu:
Mediul de afaceri este multumit ca s-a reusit stabilitatea monedei nationale si ca s-a reusit sa se ia bani din banci pentru a-si achita ratele. Domnul Geoana nu stie dobanzile la bancile din Romania. Mediul de afaceri este multumit ca s-au comasat peste 100 de taxe. Mediul de afaceri ne cere sa consolidam taxa unica, sa nu marim TVA. Mediul de afaceri ne cere debirocratizare.
Geoana:
Vor fi eliminate rectificarile abuzive de buget care au permis transferuri de bani. Se va intampla ca, in premiera in Romania, vom introduce un mecanism de verificare transparenta a cheltuirii banului public.
5. Justitie
Moderator:
O veti numii pe d-na Lidia Barbulescu presedinte la Inalta curte de Casatie si Justitie?
Geoana:
Voi fi presedintele care va sigura independenta reala in Justitie. Avem nevoie sa investim in tribunale. Va fi o justitie independenta, fara dosare politice domnule Basescu.
Basescu:
Nu, nu o voi numii pe d-na Barbulescu la Inalta curte de Casatie si Justitie. Statistic se poate spune ca sunt 20 de dosare de parlamentari si fosti ministri care sunt in instanta. In acest mandat, dragi romani, nu ati mai auzit de vreo privatizare frauduloasa.
Geoana:
Romania este cea mai corupta tara dupa 5 ani de mandat Traian Basescu, conform Transparency International. Avem o problema cu acest fenomen. Incercam sa politizam actul justitie, coruptii regimului anterior sunt judecati dar cei actuali sunt protejati. Gasca care prolifereaza in jurul celor de la putere este la adapost.
Basescu:
Ce faceti cu Adrian Nastase ca-l aparati de 2 ani? Mii de romani nu-si gasesc dreptatea in justitie. Primesc sute de scrisori in care oamenii reclama lentoarea si nedreptatea actului de justitie, in timp ce dosarele domnilor Vantu, Patriciu, Voiculescu stau neclintite.
Geoana:
Eu candidez la presedintia Romaniei fara sa am un dosar penal asa cum aveti dumneavoastra domnule Basescu. Voi veghea sa raman asa si dupa ce ajung la Cotroceni. Cinci ani de zile ce ati facut pentru oamenii nedreptatiti?
Intrebarea lui Basescu pentru Geoana:
Ati mintit in legatura cu Vantu? Azi-noapte cand a aflat ca e arestat domnul Popa Nicolae v-a chemat de urgenta?
Geoana:
Am avut aseara o intalnire cu domnul Vantu, asa cum ati avut dumneavoastra zeci de intalniri cu acest domn. M-a sunat dupa ce intr-un interviu am spus ca e usor malefic. La dumneavoastra acasa si la Vantul acasa de cate ori ati baut whisky?
Intrebarea lui Geoana catre Basescu: Ce ati facut in cinci ani de mandat domnule Basescu?
In timpul meu a intrat Romania in UE, m-am dus Guvern pentru ca educatia sa primeasca 6%, s-a dezvoltat un sistem de protectie impotriva inundatiilor, s-au condamnat crimele comunismului. Domnul Vantu are o mare problema, unul din actori a fost arestat la Jakarta. Are o mare problema cand martorul principal apare. Are legatura chemarea lui Vantu cu arestarea lui Popa.
Geoana:
Este o uriasa minciuna si este penibil ca un candidat la presedintie sa faca astfel de anunturi. Sunteti disperat. Nu stiu cine este domnul Popa. Este neprincipial si este o minciuna sfruntata.
Ora 20.44 - Candidatii au luat o pauza de 10 minute
Ora 20.58 - Reincepe dezbaterea
6. Dialog despre reforma constitutionala
Basescu:
Sunt un sustinator al acestei reforme. Referendumul a fost cel mai puternic semnal pe care clasa politica putea sa-l primeasca. Aceasta realitate a poporului roman trebuie executata de politicieni. Mai trebuie renuntarea totala la sistemul de imunitati. Pe fond, romanii ne-au spus: Nu mai vor privilegii pentru politicieni!
Geoana:
Ca presedinte, voi declansa un amplu proces pentru a gandi tipul de republica pentru urmatorii 50 de ani. O simpla modificare a Constitutiei, fara sa ne gandim la faptul ca exista drepturi si libertati doar pe hartie (...) Trebuie ca dupa aceea sa ne angajam ca dupa aceea nu ne mai atingem de Constitutie macar doua generatii.
Basescu:
Mie mi se pare ca dl Geoana are prea multe necunoscute. Va spun eu ce vor romanii. Un stat simplificat. Acum, romanii sunt la dispozitia statului, si nu invers.
Renuntarea totala la sistemul de imunitati este necesara. Romanii ne-au spus pe 22 despre necesitatea reformei statului in ansamblu: nu mai vor privilegii pentru politicieni, vor ca banii sa ajunga acolo unde este nevoie de ei.
Geoana:
Dle. presedinte, trebuie sa garantam in fapt, nu pe hartie drepturile romanilor.
Basescu:
Romanii vor o modificare a abordarilor politicienilor, in asa fel incat acestia sa nu mai lucreze pentru ei, ci pentru romani.
Geoana:
Nu modificarea Constitutiei va aduce salarii mai mari. Nu poti sa pui acoperisul unei case fara sa pui fundatia. Constitutia nu tine loc de locuri de munca.
Basescu:
Constitutia garanteaza drepturile romanilor. Nemodificarea ei va lovi direct in romani.
Geoana:
V-am spus ca va incepe miercurea viitoare. Folositi Constitutia ca sa va mascati cinci ani de esec.
Basescu:
As fi vrut ca romanii sa fi trait mai bine, dar criza economica n-am adus-o eu.
7. Dezbatere pe protectie sociala
Geoana:
E problema cea mai sensibila a tarii noastre. Aceste diferente in societate in ultimii 20 de ani s-au accentuat. Cred ca ar trebui sa ne uitam cu ochi proaspeti la Legea salarizarii unitare. Voi milita pentru ca batranii de la tara sa aiba acces la ingrijire medicala de calitate. Pentru ca familia tanara sa aiba o sansa corecta.
Basescu
Avem o problema care se numeste risipa. Sistemul de incalzire centralizata se da pentru toti egal, desi sunt unii care au venituri foarte mari. Procopiu Elena din Bucurestei, 36 de ani, 11 copii, dintre care opt minori. Petre Florina, 35 de ani, trei copii. Cum putem trata familia lui Basescu si acesti sarmani in mod egal in privinta subventiei la caldura?
8.Dezbatere pe tema educatie si tineri
Basescu:
Aici ii multumesc dlui Geoana ca a semnat Pactul Educatiei Nationale. Fara educatie, viitorul Romaniei nu se vede bine. Din copiii din mediul rural doar 5% ajung la facultate. Este o mare discrepanta. Noi, cei de la oras, trebuie sa dirijam resurse catre mediul urban.
Geoana:
Problema pe care trebuie sa o rezolvam trebuie sa avem o Lege a Educatiei la inceputul anului viitor in asa fel incat urmatorii 20 de ani sa nu ne mai atingem de ea. Trebuie sa avem insa si dascali motivati.
Basescu:
Avem o mica inadvertenta in ceea ce spune dl Geoana. Noua lege a salarizarii a fost promovata si gratie sustinerii dvs. Nu putem sa uitam ca acum doua luni sustineati aceasta lege.
Geoana:
Eu va spun ca legea are in final un articol care ne permite sa modificam anumite articole si este dreptul viitorului Guvern sa le faca. A fost depusa cu raspunderea Guvernului.
Basescu:
Daca ati gresit, spuneti ca ati gresit.
9. Dezbatere pe sanatate
Geoana:
Este un domeniu care reprezinta o prioritate absoluta pentru mine si pentru echipa cu care lucrez. Va trebui sa alocam un procent mai mare din PIB. Cred ca va trebui sa avem in toate localitatile cu peste 2.000 de locuitori sistemul SMURD. Sa infiintam Compania Farmaceutica Nationala ca sa producem medicamente mai accesibile. Sa reducem riscul de mortalitate infantila.
Basescu:
Ca si Educatia, am considerat Sanatatea o prioritate. Banii alocati se pierd intr-un sistem extrem de birocratic. Banii trebuie sa ajunga la cei care au nevoie de ei. Trebuie intocmite standardele de tratament pe fiecare boala.
Sunt de acord ca avem o lipsa de personal de inalta calificare. Dar avem sanse de viata diferite la sate sau la oras.
Geoana:
Va trebui sa gasim un pachet atractiv pentru tineri sa mearga la tara si un plan de cariera accelerat. Va fi nevoie de un efort de bugetare multianuala. In premiera, Guvernul Johannis va avea un proiect astfel incat sa avem SMURD, sa avem resurse ca sa ii platim pe tineri sa stea acasa.
Basescu:
Domnul Geoana iar nu are informatii la zi. Ieri Guvernul a gasit resursele necesare pentru ca toti tinerii rezidenti sa fie angajati. A trebuit sa plecati din Guvern ca sa rezolve un ministru interimar problema rezidentilor. Trebuie sa simplificam acest rezidentiat care a ajuns sufocant.
Avem diferente de sanse la viata intre mediu rural si urban, va trebui sa gasim formula ca si un om care traieste la tara daca face un infarct sa scape cu viata.
10. Dezbatere pe dezvoltare rurala si agricultura
Basescu:
Una din marile probleme ale tinerilor este locuinta. Pentru a gasi un stimulent pentru tinerii medici si profesori, ar trebui sa construim in fiecare comuna case in care sa locuiasca. La inundatii am vazut ca orice guvern a fost capabil sa construiasca mii de case. De ce sa nu putem face asta si in mediul rural?
Prioritare sunt programele legate de IMM , infrastructura, asfaltari, canalizare, apa curenta. Nu mai putem concepe satul ca locul in care te duci in spatele gradinii in loc sa ai o baie in casa.
Geoana:
Principala problema a satului este ca micul producator nu-si poate desface produsele la un pret corect. Ceea ce ne reproseazaa taranii romani este ca exista un numar mare de intermediari. Voi milita pentru un program de constructie de sere pentru a putea concura cu produsele din tari care au un sezon cald mai mare decat al nostru. Vom avea programul rabla pentru tractoare pentru a intineri parcul de utilaje agricole la tara. Fiecare comuna va avea un dispensar, o salvare, o masina de pompieri.
Moderator:
Sunteti de acord cu Proiectul Rosia Montana?
Basescu:
Nu am o parere consolidata. In principiu, mi-as dori ca Romania sa extraga cele 800 de tone de aur si 2000 de tone de argint evaluate a exista in zacamant. Voi fi sustinatorul solutiei specialistilor, nu voi influenta politic nici o decizie. Trebuie valorificata resursa daca nu dauneaza mediului ambiant.
Geoana:
Voi fi impotriva acestui proiect pana nu voi fi convins ca dauneaza mediului inconjurator.
Basescu:
As vrea sa marchez faptul extrem de important pentru Romania ca am obtinut nominalizarea lui Dacian Ciolos ca si comisar european. Apropo de izolarea Romaniei.
Raspunsuri la patru intrebari din parte jurnalistilor si ONG-urilor
Credeti ca reducerea Parlamentului la o singura Camera va contribui la intarirea autonomiei pe principiul subsidiaritatii?
Geoana:
Decizia referendumului si a poporului roman e clara. Vom modifica Constitutia in sensul unui Paralment unicameral .
Sunteti de acord ca prezenta la vot sa devina obligatorie?
Basescu:
Votul este un drept garantat si nu poate deveni o obligatie. Sistemul actual prin care statul garanteaza dreptul romanului de a vota, fara sa-l sanctioneze, este unul corect.
Cel mai important indicator al iesirii din criza?
Geoana:
Productia industriala, dinamisul, volumul marfurilor tranzactionate pe piata interna si energia care se consuma.
Pozitia fata de trecutul prezentul si viitorul luptei pentru aurul Muntilor Apuseni?
Basescu:
In ceea ce priveste aurul, sunt un adept al extragerii acestor resurse, Romania are nevoie de ele cu conditia ca daunele ce se aduc mediului inconjurator sa nu fie dramatice si ireversibile.
Cadoul candidatilor
Basescu ii ofera un buchet de trandafiri doamnei Mihaela Geoana, iar contracandidatului sau un cos cu produsea romanesti. "Mircea, e cu produse romanesti!". "O sa il mananc la Cotroceni!", raspunde Geoana.
Geoana:
Am sa va fac un cadou ceva mai cultural. O carte a Aureliei Marinescu "Codul bunelor maniere". "Un conducator adevarat nu doar isi conduce poporul, ci il ridica si il civilizeaza", un citat din Gandhi. Geoana i-a oferit si cartea "Incredere" pe care a scris-o recent.
Intrebarea moderatorului
Robert Turcescu a oferit celor doi cate un cadou care va fi deschis simultan
Domnule Geoana, ati fi dispus sa jurati ca nu ati promis lui Vantu, Voiculescu Patriciu niciun avantaj si niciun beneficiu in cazul in care ati ajunge presedinte?
Geoana:
"Jur cu mana pe Biblie ca nu am promis nici un fel de avantaj lui Vantu, Patriciu sau Voiculescu si nici unui alt om politic. Este juramantul meu cu mana pe Biblie. Jur pe acesata Biblie ca nu am sa-i dezamagesc pe romani in cei cinci ani de mandat".
Basescu:
Jur ca nu am lovit copilul nici in plex cu pumnul, nici in fata cu pumnul"
Discursul final:
Basescu:
In mandatul urmator, obiectivul meu este ca Romania sa se modernizeze, fie ca vorbim de modernizarea statului sau a clasei politice. Resursele uriase care se cheltuiesc cu functionarea statului sa fie folosite pentru pensie, educatie, dezvoltarea infrastructurii. Voi ramane un dusman fara nici un fel de compromisuri fata de aceia ca Vantu, Voiculescu, Patriciu care cred ca subordonndu-si oameni politici pot avea acces nelimitat la resursele statului. Ce s-a intamplat cu Petrom si alte companii nu trebuie sa se mai intample in continuare. Nu a existat nici o privatizare frauduloasa in mandatul meu.
Geoana:
Am avut privilegiul sa fiu in aceasta campanie cunoscandu-i pe romani. Am fost si in fabrici, in ferme, am vorbit cu tineri studenti, am vazut Romania asa cum este ea la cinci ani de mandat a celui care este in competitie cu mine. Am avut ocazia sa reconfirm afectiunea si respectul meu pentru batrani. Voi incerca sa dau o sansa tinerilor. Multumesc modului ireprosabil in care Crin Antonescu si liderii liberali s-au comportat in aceasta perioada. Am reusit sa adun in jurul meu lideri care vedeau in mine un adversar ireconciliabil. Am un cuvant de speranta si incredere. Voi fi garantul unui alt mod de a face politica. Domnul Basescu ca sa-si ascunda esecul mandatului sau a lovit sub centura cu cuvinte mestesugite. Imi iubesc familia si voi sluji tara si pentru ca nu sunt singur sa va prezint aceasta echipa alaturi de care voi conduce tara in urmatorii 5 ani.
D. Conerth, C. Stoleru  
Alte articole
  Viorel Hrebenciuc: Basescu va continua sa cada in sondaje    (2009-08-13 17:55)
  Primarul din Dabuleni catre Traian Basescu: Nu aveti nici un drept sa ne jigniti (VIDEO)    (2009-07-24 16:35)
  Basescu: Geoana este sef la Dabuleni peste bostanarie. El nu are nici o responsabilitate pentru ce se intampla in Parlament    (2009-07-23 16:11)
  Traian Basescu: As fi asteptat de la Geoana o abordare matura si nu o incercare de a se deroba de responsabilitati    (2009-05-11 18:14)
  Discursul presedintelui Basescu, intre binevenit si lipsit de viziune    (2008-09-24 17:06)
 Comentarii: 10 Afiseaza toate comentariile  
Basescu sau Geoana ? Nu , mai bine il alegeti pe Tzandarica !   de ionion
RUSINE D-UL ANTONESCU NE-AI BAGAT IN MINCIUNA,DE DATA ASTA VOTAM BASESCU   de FANTASTIC
EXPERTIZA SA VA FACETI VOI LA CAP PSD-LOR.SUNTETI TOTI CA GIOANA MINCINOSI   de soimu
Frumoasa dezbatere!   de conducatoarea
Portocaliilor, rugati-va lui Dumnezeu sa nu apara expertiza internationala azi sau maine.   de Socrate
Ce urmeaza ? Pai castiga Geoabasescui si mafia ii trage de sfori !   de ionion
Bai mafiotilor terminati cu propaganda asta ieftina pt Basescu sau pt Geoana !   de ionion
Domnule Vantu, cred ca a venit vremea sa fii om serios!   de cicibebe
CE URMEAZA?   de stan patitu
o dezbatere televizata   de calator
A r h i v a
Stirile zilei 2009-12-03
 23:51 

47 comentarii
 23:45 

15 comentarii
 20:46 
Si-a omorat colegul de serviciu din greseala, cu gheara unui excavator (VIDEO)
3 comentarii
 20:24 
Scarlett Johansson, sexy in rolul Vaduvei Negre!
1 comentariu
 20:03 
Lucian Bute, aplaudat de 22.000 de oameni, la un meci de hochei din Montreal
 19:55 
CFR nu-i despagubeste pe calatorii afectati de intarzierea trenurilor (VIDEO)
1 comentariu
 19:48 
Transparency International: Romania, printre tarile in care cei ce denunta coruptia nu au suficienta protectie
2 comentarii
 19:29 
Primarul Capitalei face un apel catre bucuresteni sa evite tensiunile in ultimele zile de campanie
2 comentarii
 19:19 
BRD finanteaza capitalul de lucru al fermierilor care beneficiaza de subventii de la stat
 19:00 
Ronnie Wood, arestat pentru ca si-ar fi agresat iubita
 18:43 
Barbatii traiesc mai putin decat femeile din cauza unei gene prezenta in sperma!
2 comentarii
 18:41 
Sylvester Stallone e pictor cu expozitie
 18:22 
De la vampiri, la dansul la bara: Kristen Stewart, in rolul unei stripteuze (FOTO)
 18:21 
Neuromarketing-ul, stiinta creata sa evalueze efectele publicitatii in subconstientul romanilor
1 comentariu
 18:17 
Scandal la CNA: Acuzatii si replici dure, condimentate cu tipete si invective, intre membrii Constantin Dutu si Narcisa Iorga
5 comentarii
 18:16 
Anomaliile Romaniei: Un medic rezident castiga cat un maturator
14 comentarii
 18:09 
Desi sotul a aflat, Gisele Bundchen nu vrea sa stie sexul copilului pe care il asteapta
 18:06 
Orlando Bloom, striptease fara voie intr-un restaurant din Las Vegas
 17:57 
Un adevarat erou! A murit incercand sa salveze viata unui sinucigas
1 comentariu
 17:21 
CCSB: Geoana - 54%, Basescu - 46% in turul doi al prezidentialelor
28 comentarii
 Top afisari / comentarii 
 Tun la malul apei (3699 afisari)
 Vanzarea intre rude se poate face la orice pret (2362 afisari)
 Inapoi la lectiile lui Lenin, Stalin si Trotki (2211 afisari)
 Teroare chinezeasca in Colentina (1776 afisari)
 Doi boschetari vor mosteni patru miliarde de euro (1700 afisari)
 LIVE: Dezbaterea Basescu - Geoana, minut cu minut (4540 afisari)
 CCSB: Geoana - 54%, Basescu - 46% in turul doi al prezidentialelor (2713 afisari)
 Picioarele unei femei iti spun daca te place sau nu (2416 afisari)
 S-a zbantuit pana s-a dezbracat: Cu sanul pe afara, in direct, in timpul unui dans latino! (VEZI VIDEO) (2388 afisari)
 Abuzat de profesoara de religie, un elev de 15 ani isi povesteste drama (2090 afisari)
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!  This website is ACAP-enabled   
ISSN 1583-8021, © 1998-2009 ziua "ziua srl", toate drepturile rezervate. Procesare 0.04651 sec.