Noua structura rezultata in urma reorganizarii sectorului energetic ar putea genera abuzuri de pozitie dominanta in piata, acordarea unor ajutoare de stat nejustificate si contracte preferentiale in afara pietei, se arata intr-un raport al Consiliului Concurentei (CC) si al Societatii Academice din Romania (SAR), noteaza NewsIn.
"De patru-cinci ani incoace, ritmul reformelor a incetinit, iar unele propuneri de schimbari in sectorul energetic pot fi chiar o intoarcere din drum a reformelor de pana acum. Riscurile privesc in principal libera concurenta pe piata de energie. In prezent, exista doua riscuri majore pentru concurenta in domeniul energetic, care pot fi si penalizate de Comisia Europeana, de exemplu posibila infiintare a doua companii cu pozitie dominanta pe piata ce grupeaza entitati reprezentand cea mai mare parte a sectorului energetic (electricitate / gaz / carbune), in special daca masura se suprapune peste nefinalizarea reformelor de separare verticala a distributiei de furnizare",�arata raportul.
"In sine, restructurarea nu conduce automat la probleme de concurenta, insa noua structura a sectorului ar putea creste riscurile ca pe piata de energie sa poata aparea abuzuri de pozitie dominanta, sau sa se acorde ajutoare de stat nejustificate si contracte preferentiale in afara pietei, din cauza ca nu se stie exact structura celor doua companii, modul in care acestea vor functiona, nici daca vor fi privatizate in viitor. De pilda, constituirea celor doua companii se poate face prin fuziune sau prin crearea unui grup in care entitatile raman separate", se arata in document.
Riscul unor subventii incrucisate
De asemenea, daca aceste companii vor fi fuzionate fara a se separa clar din punct de vedere financiar-contabil entitatile componente, tranzactiile dintre entitati vor fi si mai greu de urmarit. Exista riscul ca in cea de-a doua companie pierderile Termoelectrica sa fie acoperite de Hidroelectrica sau Romgaz prin subventii incrucisate, iar in prima structura Nuclearelectrica sa sustina financiar Compania Nationala a Huilei (CNH). Sansele ca acest lucru sa se intample sunt cu atat mai mari cu cat Romania a negociat cu UE eliminarea totala a subventiilor pentru huila pana la 1 ianuarie 2011, lucru dificil de realizat, potrivit raportului.
In ultimele luni, sindicalistii CNH au solicitat stergerea penalitatilor si majorarilor la datoriile CNH la buget si prelungirea perioadei de acordare a subventiilor pana in 2014-2018. Raportul precizeaza ca, sub presiune sociala, intr-un holding este mai usor de adoptat masuri anti-competitive ad-hoc decat ar fi in cazul unor entitati separate tranzactionand pe piata. Toate aceste aspecte trebuie atent urmarite pentru a preintampina probleme de necompetitivitate in aplicarea reformelor in sectorul energetic, potrivit CC.
Ajutor se stat incompatibil
Raportul mai arata ca stergerea datoriilor la buget ale CNH, de 3 mld. lei, si ale Termoelectrica, de 535 mil. lei, neinsotite de masuri de restructurare reala, reprezinta ajutor de stat incompatibil.
Potrivit aceluiasi raport,�capacitatea de reglementare a sectorului energetic este inca limitata. Autoritatea Nationala de Reglementare in domeniul Energiei (ANRE) e o agentie infiintata in 1999, fuzionand in 2007 cu reglementatorul sectorului de gaz, care pana acum a avut practic experienta reglementarii doar pe o piata cu multi actori, precizeaza raportul. "O piata cu putini actori, dominanti, este mult mai greu de reglementat decat o piata cu actori atomizati", potrivit CC.
"Pana in prezent, nu a fost finalizata de facto separarea verticala a distributiei de furnizare (in cadrul celor opt Electrice, de stat si private). Altfel spus, desi consumatorii au din 2007 posibilitatea sa-si aleaga furnizorii, in realitate gradul de liberalizare efectiva a pietei a ramas pe la 50% si stagneaza de cativa ani, iar motivele sunt cel putin partial legate de dificultatea de a schimba efectiv furnizorul", considera reprezentantii Concurentei.
Totodata, conform raportului, crearea unor actori dominanti pe piata risca sa reduca volumul tranzactiilor de pe bursa OPCOM, o piata foarte competitiva.