Utilizarea fondurilor publice in Romania a inregistrat cel mai mare regres, in ultimii ani, este principala concluzie a "'Raportul National asupra Coruptiei 2009", dat publicitatii, miercuri, de Transparency International Romania (TI-R).
Raportul mai arata ca a doua jumatate a anului 2008 a dus la o stagnare a oricaror progrese in domeniul justitiei si al combaterii coruptiei, iar anul 2009 a fost marcat de politici si decizii care destructureaza sistemul national de integritate si contribuie la cresterea fara precedent a vulnerabilitatilor sectorului public la coruptie.
Directorul executiv al TI-Romania, Victor Alistar, a explicat ca, in ultimul an, sistemul achizitiilor publice a fost modificat de cinci ori, urmarea fiind o scadere a standardelor de siguranta privind utilizarea fondurilor publice. In perioada iunie 2008-septembrie 2009, s-a anulat independenta operationala a Departamentului de Lupta Antifrauda si s-a politizat personalul acestei institutii, care este instrumentul cheie in protejarea utilizarii fondurilor europene. De asemenea, s-au realizat serioase regrese in administratia publica, odata cu politizarea functiilor publice.
Un alt minus in domeniul administratiei publice este ca prin legea unica de salarizare au fost inlaturate incompatibilitatile generale pentru functionarii publici, permitandu-le acestora sa aiba pe langa raportul de serviciu si alte raporturi contractuale. Directorul TI-Romania este de parere ca aceasta prevedere din legea unica de salarizare pune in pericol integritatea la nivelul intregii structuri administratiei publice locale si centrale.
In ceea ce priveste modificarea Codurilor civil si penal, aceasta a fost realizata intr-un mod netransparent, fiind ignorata societatea civila, iar Parlamentul a fost desconsiderat, acesta avand doar un rol consultativ, sustin autorii raportului. "Reglementarile noului Cod penal au fost apreciate ca fiind instrumente prin care, in fapt, se va ajunge la o amnistie mascata pentru faptele deja comise. Politica sanctionatorie penala a fost mult diminuata, in conditiile in care criminalitatea este in crestere", se arata in Raportul TI-Romania.
Pe de alta parte, Raportul TI-Romania sustine ca evolutiile Directiei Nationale Anticoruptie (DNA) si Directiei Generale Anticoruptie (DGA) au fost pozitive. Astfel, DNA a reusit sa reduca excesiva politizare mediatica a investigatiilor aflate in derulare, a continuat anchetele privind coruptia la nivel inalt, insa nu a reusit sa obtina in instanta o finalizare a dosarelor. TI-Romania apreciaza ca Agentia Nationala de Integritate (ANI) si-a consolidat capacitatea operationala, dar nu a finalizat procedurile de concurs privind ocuparea postului de vicepresedinte al Agentiei.
Victor Alistar a precizat ca, din perspectiva rezultatelor ANI, este ingrijorator faptul ca peste 80% din sanctiunile contraventionale atacate in instanta au fost declarate nule de catre instantele de judecata. Un alt motiv de ingrijorare este utilizarea tot mai des de catre Guvern a procedurii ordonantelor de urgenta si procedura exceptionala a angajarii raspunderii, acest mod de legiferare reducand posibilitatea utilizarii mecanismelor de transparenta decizionala.
De asemenea, Guvernul, fiind supus presiunilor crizei economice, a redus standardele de transparenta in privinta utilizarii fondurilor publice. Un exemplu este lipsa totala de transparenta in angajarea imprumutului extern de 20 de miliarde de euro de la Fondul Monetar International.
"Raportul National asupra Coruptiei" a fost realizat in perioada iunie 2008-septembrie 2009, are 100 de pagini, fiind o expunere critica a celor mai importante evolutii legislative, institutionale si de politici publice, cu impact asupra coruptiei din majoritatea sectoarelor. Studiul contine patru componente majore: evolutii legislative, institutionale, politici publice si domenii vulnerabile si declaratii publice emblematice pentru vulnerabilitatile sistemului national de integritate