Bombardarea cu SMS a celor care apeleaza abuziv numarul de urgenta 112 nu este o masura suficienta, efectul acestuia fiind scazut si diminuandu-se rapid, se arata intr-un comunicat al Autoritatii Nationale pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii, informeaza Agerpres.
Masura, initiata in 2008, de catre un grup de lucru format din Ministerul Comunicatiilor si Societatii Informationale /MCSI/, Serviciul de Telecomunicatii Speciale /STS/, ANCOM si reprezentantii principalilor operatori de telefonie, adoptata printr-o decizie a ANCOM, consta in transmiterea de mesaje de avertizare catre cei care apeleaza de mai multe ori, nejustificat, serviciul 112, fiind aplicata timp de trei luni, in perioada 20 martie - 20 iunie 2009, in cadrul unui proiect pilot menit sa testeze eficacitatea acestei solutii.
Statisticile analizate de ANCOM arata ca, desi se constata o scadere cu 36,84 la suta a numarului de apeluri abuzive in cele trei luni de 'bombardament' fata de media celor trei luni anterioare initativei, s-a remarcat si o scadere cu 39,11 la suta a numarului de apeluri reale, astfel ca ponderea medie a apelurilor abuzive in totalul apelurilor catre 112 a inregistrat o usoara crestere de la 53,1 la suta in cele trei luni anterioare bombardamentului la 54 la suta in perioada de bombardament.
Astfel, numarul mediu total de apeluri catre 112 in lunile decembrie 2008-februarie 2009 a fost de 986.654 apeluri pe luna, in timp ce numarul mediu lunar de apeluri abuzive in aceeasi perioada a fost de 524.195, adica 53,1 la suta din total.
In perioada derularii programului-pilot, numarul mediu total de apeluri catre SNUAU a fost de 612.687 apeluri pe luna, in timp ce numarul mediu de apeluri abuzive, in aceeasi perioada, a fost de 331.078, adica 54 la suta din total.
Din interpretarea datelor statistice a reiesit ca efectele acestei masuri tind sa se plafoneze in timp, iar, in ceea ce ii priveste pe cei care apeleaza abuziv in mod repetat 112 se constata o revenire pe trend crescator a numarului de apeluri abuzive efectuate de la acelasi numar de telefon.
Raportul a fost prezentat Comitetului national de coordonare a activitatii Sistemului national unic pentru apeluri de urgenta format din reprezentantii MCSI, STS, ANCOM, MAI si MS impreuna cu recomandarile ANCOM, urmand ca masurile care se vor aplica in continuare pentru descurajarea apelurilor abuzive sa fie analizate si stabilite in cadrul grupului.
Numarul total de SMS-uri de avertizare in cele trei luni a fost de 701.340 trimise catre 16.816 de apelanti abuzivi care utilizeaza cartele telefonice preplatite.
Printre masurile adoptate pe plan european impotriva apelurilor abuzive la serviciile de urgenta se numara posibilitatea ca, in cazul unor apeluri abuzive/false repetate de la un numar, apelantul sa fie inscris pe o lista neagra temporara (blacklist) in Danemarca, Republica Ceha, Germania, Spania, Lituania si Olanda.
Spania, Olanda si Belgia au implementat mesaje vocale automate de avertizare, in timp ce in Germania si Slovenia exista posibilitatea de a reveni (call back) la apelantii care incalca regulile pentru a-i avertiza si descuraja.
Tari ca Finlanda, Spania, Olanda, Germania, Republica Ceha, Irlanda, Slovenia si Slovacia impun sanctiuni penale, de la amenzi intre 300 si 3.000 euro pana la doua saptamani de detentie celor care incalca regulile in cazuri serioase.
Germania, Spania si Olanda au ales implementarea simultana a trei masuri de combatere a apelurilor abuzive la 112, Slovenia si Republica Ceha cate doua, in timp ce in celelalte tari functioneaza cate o singura masura impotriva apelurilor abuzive la serviciile de urgenta.
Conform unui document de lucru al Comisiei Europene, publicat la 23 iulie 2008, proportia de apeluri abuzive/false la numarul de urgenta 112 era in anul 2007 foarte mare (85-95 la suta) in Bulgaria, Romania, Slovacia si Ungaria.
Procentajul era, de asemenea, ridicat in Republica Ceha (60-80 la suta), Spania (73 la suta), Polonia (70 la suta), Olanda (66 la suta), Suedia (60 la suta) si Letonia (52 la suta). In Finlanda se raporta un procentaj de 27 la suta, in timp ce in Luxemburg si Grecia s-a raportat cel mai mic procent de apeluri abuzive/false, de 21,47 la suta, respectiv 15 la suta.