"Ne asteptam ca, pana in 2020, 70% din flota aeriana sa fie reinnoita sau modernizata. Dezvoltarea fortelor aeriene ruse se va face prin achizitii de avioane moderne si prin modernizarea celor existente", a declarat reporterilor generalul-colonel Alexander Zelin.
Potrivit oficialului citat, bombardierele Tu-95MC Bear si Tu-160 Blackjack, bombardierele cu raza lunga de actiune Tu-22M3 Backfire si avioanele-cisterna Il-78 Midas vor reprezenta "coloana vertebrala" a aviatiei strategice ruse in urmatoarea decada, ca urmare a unui program intensiv de modernizare. Bombardierele, in particular, vor fi echipate cu sisteme noi de navigatie si ochire, fapt ce le va permite sa foloseasca munite conventionala neghidata cu o precizie foarte mare, avand o eroare la tinta de aproximativ 20 de metri. De asemenea, a mai adugat generalul, raza lor de actiune va creste simtitor, iar sistemele de aparare ale acestora vor fi imbunatatite.
Bombardier strategic de generatia a cincea
In plus, Zelin a mai spus ca Rusia a inceput sa construiasca un bombardier strategic de generatia a cincea, care poate fi folosit atat in razboiul conventional, cat si in cel nuclear. Un alt proiect al fortelor aeriene ruse este construirea unor avioane de recunoastere stratosferice, capabile sa evite astfel detectarea de catre fortele inamice.
"Aceste avioane vor juca un rol cheie in viitoarele razboaie, pentru ca vor fi capabile sa ramana in aer o perioada indelungata si sa execute misiuni de recunoastere adanc in teritoriul inamic, in timp ce vor evita apararea antiaeriana", a afirmat comandantul Fortelor aeriene ruse.
Aviatia militara de reactie rapida reprezinta "inima" fortelor aeriene ruse si este alcatuita din interceptoare MiG-31B Foxhound, avioanele de vanatoare Su-27 Flanker si MiG-29 Fulcrum, bombardierele de vanatoare Su-24M Fencer, avioanele de atac la sol Su-25 Frogfoot si avioanele tactice de recunoastere MiG-25R Foxbat si Su-24MR Fencer-E.
Zelin a mai precizat ca aviatia militara va primi in urmatoarea decada nu doar avioane de vanatoare modernizate Su-27SM si MiG-29SMT, dar si avioane din generatia a patra plus plus Su-35S Flanker-E si MiG-35C Fulcrum-F. "Ministerul Apararii va incepe sa cumpere astfele de avioane in numar mare, la inceputul decadei urmatoare", a spus generalul.
Intre timp, avioane multirol de generatia a cincea sunt construite de Sukhoi, parte a United Aircraft Corporation (UAC), impreuna cu Hindustan Aeronautics Limited (HAL), ca urmare a intelegerii preliminare interguvernamentale semnate in octombrie 2007. "Testele de zbor sunt programate pentru a doua parte a anului 2009 si speram sa intre in serviciu in urmatorii ani", a declarat Zelin, care a tinut sa mai adauge ca bombardierele de vanatoare Su-24 vor fi inclocuite in curand de mult mai avansatele Su-34 Fullback si ca, in 2009, va intra in productie Su-25UBM, varianta cu dubla comanda a Su-25SM.
Aeronave de transport, in colaborare cu India
In momentul de fata, in serviciul fortelor aeriene ruse se afla aproximativ 300 de aeronave de transport, printre care An-12 Cub, An-72 Coaler, An-22 Cock, An-124 Condor si Il-76 Candid. An-12, An-22 si An-26 vor fi scoase din uz in viitorul apropiat.
An-26 va fi inlocuit cu avionul usor de transport Il-112B, care are o capacitatea mai mare si un consum redus de combustibil. "Presupunem ca primele Il-112 vor efectua zborul de initiere in 2011. Aviatia militara va comanda 70 de de astfel de aeronave", a precizat Zelin. In ceea ce priveste An-12, cel mai probabil, acesta va fi inlocuit de un avion mediu de transport construit in colaborare cu India. Aeronava, cu o capacitate cargo de 20 de tone, ar putea intra in serviciu - in Rusia si in India - in aproximativ opt ani. An-124 si varianta sa modernizata, An-124-100, vor ramane in serviciu avand rolul de avioane strategice de transport. In plus, 12 avioane Il-76 vor fi modernizate si transformate in Il-76MD-90A, incepand cu 2011.
Noi elicoptere de atac si UAV de productie proprie
In ceea ce priveste flota de elicoptere, generalul-colonel Alexander Zelin a afirmat ca Mi-24 Hind (n.red - de atac) vor fi inlocuite in totalitate de cele din noua generatie: Mi-28N Night Hunter si Ka-52 Alligator, pana in 2015. "Am inceput livrarea de elicoptere de atac Mi-28N in districtul militar Caucazul de Nord", a spus oficialul militar. "De asemenea, speram sa finalizam anul acesta testarea elicopterelor Ka-52", a continuat acesta. Potrivit Ria Novosti, Ka-52 este un elicopter cu dubla comanda, dezvoltat din Ka-50 Hokum-A, putand indeplini misiuni similare celor executate de americanul AH-64 Apache.
Un alt sector al aviatiei militare este si cel al aeronavelor fara pilot (Unmanned Aerial Vehicles-UAV) si, potrivit generalului, va juca un rol tot mai important pentru fortele aeriene ruse. Avand in vedere costurile reduse de fabricare si mentenanta, UAV ar putea reprezenta, pana in 2025, aproximativ 40% din flota aeriana militara, a mai spus Zelin. Incepand cu 2011, Rusia va incepe sa construiasca si UAV de atac.