Initiativa Ministerului Transporturilor de a transporta TIR-urile, care tranziteaza tara noastra, pe cale ferata, s-a lovit inca din prima zi de cateva probleme. In judetul Arad, una dintre firmele care administreaza linia industriala spre rampa de descarcare a blocat calea ferata pentru ca CFR Marfa nu ar fi platit pentru utilizarea acestui tronson. Conflictul s-a incheiat dupa o jumatate de ora, la interventia politistilor. Acestea ar fi trebuit sa fie ultimele teste, urmand ca acest nou sistem de transport sa fie operational in maximum doua luni.
Potrivit Antena3, 19 tiruri au fost incarcate in gara Progresu din Capitala, intr-o garnitura de tren pentru ca CFR Marfa sa poata estima durata si costurile transportului autotrenurilor pe calea ferata. CFR Marfa a incheiat insa contracte de utilizare a caii ferate cu doar 2 din cele 3 firme coproprietare a liniei industriale din zona Vladimirescu, judetul Arad. Astfel, angajatii firmei care administreaza acest tronson au blocat calea ferata motivand ca transportul deterioreaza sinele. Cu toate acestea, soferii de tir au fost multumiti de realuarea transportului TIR-urilor pe calea ferata. In tara noastra, automarfarele au mai fost transportate pe calea ferata in perioada 2005 - 2007. Uniunea Europeana a cerut reluarea acestui tip de transport, pentru decongestionarea soselelor. In prezent CFR Marfa dispune de 16 vagoane care pot transporta 60 de camioane.
Potrivit unui proiect al Ministerului Transporturilor, in curand am putea scapa de circulatia sufocata de TIR-uri, de cozile uriase pe drumurile principale si sosele distruse de transporturile agabaritice! Masinile de mare tonaj ar putea sa traverseze Romania fara sa mai circule pe sosele. Metoda este simpla si utilizata in toata Europa: TIR-urile sunt incarcate in trenuri speciale si sunt transportate pe calea ferata pana la iesirea din tara! "Toate camioanele vor fi incarcate pe trenuri fara sa mai utilizeze infrastructura rutiera. Soferii se pot odihni deoarece trenurile vor avea cabine de dormit si vagon restaurant si coboara dupa 9 ore de mers cu trenul", declara saptamana trecuta Eusebiu Pistru, secretar de stat in Ministerul Transporturilor. Practic, autoritatile vor sa creeze o sosea feroviara, care sa traverseze toata tara Se vor folosi vagoane speciale, ce pot transporta chiar si 20 de TIR-uri incarcate! "CFR marfa are in dotare 160 de vagoane rola, de transport de mare tonaj. Sunt printre cele mai tehnice vagoane din Europa si doar cateva tari mai au asa ceva: Elevetia, Austria si Ungaria. Se pot face trei sau patru curse pe zi", a precizat Gratian Calin, director CFR Marfa.