Angajatii Bechtel fac haz de necaz. Ei au lansat, pe Internet, un "ghid" cu porunci negative si pozitive pentru constructia, in 2009, a 42 de kilometri pe Tronsonul 2B al Autostrazii Transilvania. Ghidul contine zece porunci negative si zece pozitive, anunta, marti, Realitatea TV.
Iata cele zece porunci negative:
1. Activitatile de turnare a asfaltului NU necesita curatarea suprafetei de contact, aplicarea in exces a emulsiei acopera urmele de noroi la kilometrul 28.
2. Turnarea asfaltului NU depinde de conditiile meteorologice. La 1 iunie 2009, la Ecuator era soare, nu ploua ca la kilometrul 21.
3. Lucrarile de drenaj NU trebuie sa fie perfecte. Apa le va afecta cu siguranta pe cele de la kilometrul 35, asa ca nu se va mai observa ca SEDA-N a lucrat prost.
4. Reprezentantii consultantului NU stau zi si noapte pe santier. Se pot gasi momente favorabile in care sa se faca lucrarile "delicate".
5. Subcontractorii romani NU trebuie platiti la timp. In fond, e problema lor ca nu au bani de plata salariilor.
6. Evidenta cantitatilor de agregate de pe stoc NU trebuie sa fie cea corecta. Trebuie sa traiasca si firmele de transport.
7. Cu orice pret, otelul-beton NU trebuie achizitionat din Romania, indiferent ce vrea prefectul sau ministrul. ENKA e o firma turceasca, e normal sa promoveze interesele firmelor turcesti.
8. Termenele de finalizare ale lucrarilor NU trebuie respectate. Segmentul Turda-Gilau poate fi dat in folosinta si in 2010 sau 2011, nu neaparat la 15 noiembrie 2009.
9. NU trebuie respectata adancimea de forare a pilotilor. Ce mai conteaza cateva zeci de centimetri in plus sau mai ales in minus pentru ca betonul respecta principiul vaselor comunicante si iese prin toate gropile de fundare chiar daca se toarna numai in una?
10. Salariile lunare ale angajatilor romani NU se compara cu cele angajatilor turci. Asta ar fi chiar culmea.
Si cele zece porunci pozitive:
1. Numarul angajatilor turci POATE creste. Chiar daca se fac reduceri de personal, acestea se fac din randul angajatilor romani.
2. POT fi exercitate presiuni asupra angajatilor EGIS ROUTE sau Inspectoratului de Stat in Constructii. E vina lor ca vad prea multe.
3. Orice pata de ulei sau motorina de pe asfaltul aplicat IESE cu detergent, fara a mai fi nevoie de frezarea partii carosabile afectate la kilometrul 28.
4. Fisurile de la platforma podului de la kilometrul 31 SE POT masca usor prin betonare. in fond, fisurile sunt inerente oricaror activitati in domeniul constructiilor.
5. Membrana hidroizolanta aplicata la structuri POATE avea si alte dimensiuni decat cele prevazute in proiectul tehnic. in fond, Compania Nationala de Autostrazi a avizat si alte neconformitati.
6. POT fi executate lucrari si fara proiect tehnic sau studii geologice. Consolidarile de la kilometrul 13 al Tronsonului 2B sunt o exceptie. Sau o regula?
7. Agregatele necorespunzatoare SE POT utiliza in cadrul lucrarilor la fundatia infrastructurii rutiere. Oricum sunt acoperite apoi cu asfalt.
8. Orice nerespectare a obligatiilor catre terti SE POATE solutiona in instanta. PULP FICTION este un exemplu singular. Sau poate nu?
9. Otelul-beton importat din Turcia ESTE conform. Neconformitatile semnalate de Laboratorul Directiei Regionale de Drumuri si Poduri Cluj se datoreaza doar echipamentelor invechite.
10.SE POATE orice. Numai sa vrea MIKE MIX si OZGER INAL.
Premierul Emil Boc a declarat ca isi doreste ca 42 de kilometri de autostrada sa fie "in regula" pana la Craciun. Directorul Directiei Regionale de Drumuri si Poduri, Ioan Pantelimon, a afirmat, la randul lui, ca tronsonul 2B al autostrazii Transilvania era, la 1 iulie, finalizat in proportie de 75%. Potrivit lui Ioan Pantelimon, la inceputul acestei luni, 4.000 de muncitori erau angrenati in lucrarile de pe intregul�traseu al�autostrazii.
Angajatul Bechtel mai povesteste cum se munceste in realitate la vestita autostrada:
"Stiu ca de cand a inceput constructia Autostrazii Bechtel, santierul a fost un 'domeniu privat', accesibil doar politicienilor aflati in cautare de cistiguri electorale. Rand pe rand, de la Adian Nastase incoace, toti ministrii de resort si prim-ministrii Romaniei si-au lustruit pantofii pe autostrada, in vizite anuntate si organizate.
In acest sens, conducerea Bechtel a raspuns de fiecare data comenzilor celor aflati la putere. In acest carusel al santierului electoral, de curand, Adrian Nastase, cel care inaugura cu ani in urma santierul, a fost oprit sa-si mai incerce sarmul electoral.
Nici presa nu a avut acces liber pe santier, ci doar in escapade organizate din timp pentru oficialitati. Bechtel si autoritatile romane tin santierul autostrazii sub obroc. Cineva din interior a simtit nevoia sa faca publice nereguli privind executia lucrarilor de constructie. Puteti sa verificati daca ceea ce se spune mai jos e adevarat.
In final, din ciclul NU TOTI ROMANII POT FI CORUPTI, va anexam si cateva poze facute cu telefonul mobil la punctele de lucru. Las insa la alegerea dumneavoastra includerea acestora in categoriile DA sau NU.
Ne vedem pe santier... si o sa va dati seama singuri... daca o sa fiti lasati (ma cam indoiesc de asta...!) de fermitatea cu care se respecta cele 20 porunci!" , mai scrie angajatul Bechtel.