Referatele si eseurile dau adesea batai de cap elevilor, care vad Internet-ul si lucrarile semnate de altcineva ca pe o adevarata mana cereasca. Copiatul, plagiatul sau macar "inspiratul" dintr-o alta lucrare sunt metode la care apeleaza elevii aflati in pana de idei, metode "neortodoxe", condamnate de profesorii care... le practica, la randul lor.
Cei mai multi directori de scoli din Romania nu stiu cum sa administreze institutiile pe care le conduc, sunt slab pregatiti, iar pentru a-si intocmi autoevaluarile copiaza din literatura de specialitate sau de pe internet, rezulta din analizarea rapoartelor anuale de evaluare interna, informeaza, vineri, NewsIn.
Pentru a creste calitatea educatiei in scolile romanesti, Agentia Romana de Asigurare a Calitatii in Invatamantul Preuniversitar (ARACIP) a implementat un proiect a carui prima etapa a fost evaluarea scolilor, cu scopul de a identifica punctele slabe ale acestora. Pentru aceasta au fost folosite, printre altele, rapoartele anuale de evaluare interna, in care directorii scolilor trebuie sa noteze progresele facute si obiectivele pe care vor sa le atinga in viitor.
Aceste rapoarte nu le-au fost, insa, de prea mult ajutor celor de la ARACIP. Marea majoritate a rapoartelor�nu prezenta starea in care se afla scoala, directorii institutiilor de invatamant preferand sa copieze chiar din materialele informative ale ARACIP, dar si din surse neoficiale, cum ar fi diferite site-uri, referate si�lucrari de dizertatie sau de doctorat publicate pe paginile web ale universitatilor. In unele cazuri, directorii au copiat, pur si simplu, unii de la altii rapoartele, fiind gasite,�de pilda, trei lucrari absolut identice, doua din judetul Giurgiu si una din Dambovita.
Autoevaluarea pe care au facut-o directorii scolilor dezvaluie o stare a invatamantului "excelenta"
Potrivit reprezentantilor ARACIP, autoevaluarea pe care au facut-o directorii scolilor dezvaluie o stare a invatamantului "excelenta", acesta fiind calificativul pe care si l-au insusit mai toti raportorii. "Automultumirea aceasta este cel mai mare dusman al imbunatatirii calitatii scolii. Iar asta cu atat mai mult cu cat situatia nu este atat de�buna, dovada stand evaluarile externe si semnalele transmise de mass-media, care, cu toate pacatele ei, nu trebuie neglijata", a declarat purtatorul de cuvant al ARACIP, Violeta Gogu.
Pe de alta parte, inspectoratele scolare, care, teoretic, ar putea sa sanctioneze eventualele nereguli de care se tem directorii, au�aratat acelasi interes pentru evaluarea scolilor ca si sefii institutiilor respective. Astfel, in studiul ARACIP se�precizeaza ca inspectoratele scolare s-au implicat foarte putin in demersul pentru care au fost solicitate, nu au respectat criteriile, iar multe rapoarte au fost trimise dupa termenul stabilit.
Cea mai grava problema este, insa, slaba pregatire in domeniul managementului educational si, mai rau decat atat, mentalitatile daunatoare, care impiedica, practic, schimbarea in bine. "Cei implicati in invatamant nu sunt capabili, inca, sa-si insuseasca mecanismele moderne de management si asigurarea calitatii in scoli, chiar daca exista numeroase cursuri in acest sens. In plus, de multe ori, orice progres se loveste de mentalitati inchise, care nu accepta sistemele noi, oricat de bune sau de bine intentionate ar fi ele", explica Violeta Gogu.
Concluziile analizei rapoartelor anuale de evaluare interna fac parte din materialul "Barometrul calitatii educatiei", realizat in cadrul proiectului "Dezvoltarea sistemului national de management si asigurare a calitatii in invatamantul preuniversitar", cofinantat cu fonduri UE. Prin acest proiect se urmareste ca, pana in 2011, toate scolile si liceele din tara sa fie calificate dupa performante si dupa gradul de rezolvare a unor probleme sociale, cum ar fi abandonul scolar. Toate informatiile, de la rapoarte de inspectie, la avize sanitare, vor fi facute publice pe internet.