In cadrul intalnirilor intre reprezentantii Guvernului si sindicalisti au existat discutii cu privire la sustinerea metalurgiei prin constructia de autostrazi, in cadrul unui parteneriat public-privat, Executivul facand un calcul potrivit caruia la un kilometru de autostrada intra 200 de tone de metal, a declarat liderul sindicatului Metarom, Mircea Scantei, in cadrul unui interviu acordat ZIUA Online. "La discutiile pe care le-am avut anterior alegerilor parlamentare, unul din invitati a fost dl. Pogea (ministrul Finatelor - n.red), care, in lumea metalurgiei, este cunoscut ca fostul director de la Hunedoara. Si erau discutii ca la un kilometru de autostrada intra 200 de tone de metal si in felul asta metalurgia romaneasca va putea lucra, va putea vinde produsele, dar nu e vorba doar de autostrazi", a explicat sindicalistul, precizand ca "deocamdata, promisiuni sunt, discutii sunt, dar in teren nu observam nici o imbunatatire a situatiei. Practic, la ora asta nu lucreaza nimeni in metalurgia romaneasca, iar daca lucreaza, lucreaza la capacitate redusa".
Executivul nu are o "descriere" a parteneriatului public - privat
Presedintele Metarom a subliniat ca, desi s-au facut propuneri pentru acest parteneriat, "practic, nu exista o descriere la capitolul asta din partea Guvernului, doar ca exista varianta de a porni aceste lucrari de infrastructura, ca exista incercarea de a consuma produse romanesti din tot palierul, de la metale, sticla, ciment pana la ultimele elemente necesare". Sindicalistul a precizat ca nu vrea sa "pedaleze" foarte mult pe aceasta idee pentru ca, in anumite conditii, parteneriatul se poate realiza, in alte conditii nu. "Sunt tot felul de discutii canalizate pe compania ArcelorMittal, fiind si producatorul numarul unu de metal din Romania, dar pana la momentul de fata nu identificam nimic concret. Singurul pas care s-a facut inainte e un pas de protectie al salariatilor prin Ordonanta 28 care scuteste compania si angajatii de la plata impozitului pe salariu si de la plata contributiilor pentru buget pe o perioada de maxim 3 luni de zile, ceea ce inseamna foarte putin".
CE va decide in iulie ce combinate trebuie sa returneze ajutorul de stat
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
|
O hotarare asupra ajutorului acordat de stat pentru cele sase combinate, in valoare totala de 1,65 miliarde de dolari, se va lua in luna iulie de Comisia Europeana, in urma analizarii monitorizarii facute in perioada 2004-2008, iar "cel mai rau pozitionate" ar fi Combinatul de la Hunedoara si cel de la Campia Turzii, pentru care statul a sters datorii de 306, respectiv 75 de milioane de dolari, Sidex-ul aflandu-se in afara oricarui pericol de acest gen. "Monitorizarea s-a incheiat la 31 decembrie 2008. Raportarea precizeaza ca toate cele sase combinate si-au indeplinit conditiile prevazute in contractul de viabilitate. Pe 20 martie am avut o intalnire la Ministerul Economiei cu reprezentantii Comisiei Europene si au fost prezentate documentele. Acum, Comisia Europeana analizeaza la fiecare intreprindere in parte daca aceste investitii au fost realizate, dupa care vor mai urma doua sedinte, una in mai si una in iulie la Bruxelless. Prima, la un loc, a doua, cu fiecare companie in parte, urmand sa fie prezentat raportul final, cel care va si spune care si-au indeplinit criteriile de viabilitate sau nu. Daca se constata nereguli, Comisia va trimite scrisori statului roman pentru datoriile sterse de la privatizare. Din punctul nostru de vedere, ar fi rea o astfel de decizie, pentru ca ar fi echivalentul falimentului uneia dintre intreprinderi care ar putea sa se afle in situatia asta", explicat Scantei.
Ministrul Economiei a confirmat ca nu se pune problema falimentului Sidex
In cadrul unei intalniri avute la Ministerul Economiei intre sindicate, reprezentantii Guvernului si Mittal, Metarom a primit confirmarea din partea ministrului Adriean Videanu ca nu se pune problema falimentului Sidex. Liderul sindical si-a exprimat insa rezerva fata de aceste afirmatii pentru ca Mittal nu da foarte multe informatii sindicalistilor.
Pe de alta parte, presedintele Metarom a precizat ca, din informatiile pe care le detine, Sidex va ramane inchisa de la tranzactionare pe bursa. Totodata, Scantei a precizat ca achizitia Convex Constanta de Mittal "este o actiune de strategie", iar negocierile s-au purtat "pe picior de forta bruta pentru ca nu exista o alta oportunitate", subliniind ca este o intrebare foarte buna de ce cumpara grupul un port si trimite in somaj tehnic atatia salariati.