Caracterizat de Ion Caramitru, actor si fost Ministru al Culturii, ca un "student de exceptie, un elev miraculos, avand mintea limpede inca de tanar", Theodor Paleologu a vorbit, intr-un cadru restrans, despre actualitatea teologiei politice. Actualul Ministru al Culturii, in varsta de 36 de ani, a definit termenul din doua perspective distincte: una religioasa, care isi are originea in Evanghelii, cand Iisus a facut diferenta clara intre cele doua imparatii si implicit dintre Biserica si stapanire si perspectiva gandita de Karl Schmitt, jurist german si expert in filozofie politica, unul dintre cei mai influenti, dar si controversati oameni de stiinta si ganditori ai secolului al XX-lea din domeniul Teoriei Statului si Dreptului, Dreptului Constitutional, Filosofiei Dreptului si Filosofiei Politice.
Theodor Paleologu si-a purtat asistenta intr-un periplu impresionant prin istoria Bizantului, a Frantei, Angliei si Romaniei, prin teologie si politica, vorbind despre concepte precum suveranitate si pacat originar, erezie si ortodoxie, stat si politic, alternand teoria cu ironia fina si imbinand cu succes lejeritatea limbii franceze, cu rigoarea celei germane.
Afirmand ca statul modern s-a nascut dintr-un raspuns la provocarea razboaielor civile religioase, Paleologu a precizat ca politicul nu este legat de stat, ci il precede, fiind inscris in natura umana, in acel "zoon politikon" de care vorbeau filozofii greci din antichitate. De altfel, politicul se bucura de ubicuitate, el poate intra oriunde si orice poate deveni politic, "orice poate isca o dandana politica".
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
|
Mai mult decat atat, Theodor Paleologu considera ca, inca de la Primul Razboi Mondial, statul modern a intrat intr-un proces de eroziune, care, datorita globalizarii, duce la scaparea politicului de sub controlul statului. Iar asta echivaleaza, pentru Ministrul Culturii, cu un risc, acela "al trecerii unui cancer la metastaza", criza economica fiind exact contextul favorabil pentru acest lucru. Cu alte cuvinte, "scaparea politicului de sub control, duce la aparitia a tot felul de actori politici ne-statali, foarte nocivi", cum ar fi organizatiile teroriste, dar si grupurile de tineri care terorizeaza orase europene precum Parisul sau Atena. "Astfel de violenta gratuita, gen telefoane publice distruse sau geamuri sparte, se poate intalni si in Bucuresti si nu poate fi pusa pe seama "lipsei de civilizatie a romanilor", intrucat este vorba de un fenomen global", a precizat Theodor Paleologu.
Si pentru ca nu se putea vorbi de teologie politica fara mentionarea Bisericii, Ministrul Culturii a afirmat ca prin aprobarea in secolul XVI a Edictului de la Nantes, se incerca o neutralizare politica a Bisericilor, astfel incat Biserica ramanea vizibila pe plan social, insa era "castrata politic", suveran fiind regele si nu Papa de la Roma. Cat despre Biserica Ortodoxa Romana, Paleologu considera ca, prin negarea politicii si afirmarea faptului ca teologia nu are nimic de-a face cu stiinta politicului, BOR si-a asigurat o pozitie strategica de "arbitru". In plus, citandu-l pe Sfantul Grigorie Palama, pe care ortodocsii il sarbatoresc in data de 15 martie, Ministrul Culturii a spus ca "teolog nu este decat cel care l-a vazut pe Dumnezeu" si a incheiat intr-o nota umoristica, gandindu-se cat s-ar amuza Sfantul, sau cat l-ar cuprinde disperarea, daca ar vedea cati teologi si cate facultati de teologie sunt in zilele noastre.