Cand au cerut egalitate cu barbatii, au stiut ele, femeile, de ce! In plina criza financiara, cei mai buni manageri se dovedesc a fi... reprezentantele sexului frumos.
Potrivit unei analize realizate de "Financial Times" si preluata de ziare.com, companiile care supravietuiesc cel mai bine crizei economice, sunt cele conduse de femei. Studiul a luat in calcul companii lista la bursa din Franta si a relevat faptul ca firmele in care managementul era predominat feminin, au avut pierderi mai putine decat cele conduse de barbati. Singura companie care a inregistrat anul trecut cresteri la bursa, a fost "Hermes". Cu 55% dintre manageri femei, firma a realizat o evolutie de 16,8 procente. Companiile cu o conducere majoritar feminina, precum Sandofi, Sodexo sau Danone au scazut cu mai putin de 42,7 procente (indexul CAC 40).
Daca firmele conduse de femei au reusit sa se mentina onorabil, nu acelasi lucru se poate spune despre companii cu un management predominat masculin, actiunile acestora scazand cu mai mult de 42,7 procente. De exemplu, Alcatel-Lucent, cu doar 8,6% femei manageri, a pierdut 69,3 procente, Renault (21,7% femei manageri), a scazut cu 81,3 procente, iar Arcelor Mittal (12,3% femei manager), a avut un declin pe bursa de 67,4 procente. Dintre bancile franceze, BNP Paribas a pierdut doar 39% din valoarea actiunilor in perioada ianuarie-decembrie 2008, reusind sa reziste cel mai bine crizei. Banca are 38,7% manageri femei. Credit Agricole, cu doar 16% femei in posturi de conducere, a scazut cu 62,2%.
Se pare ca feminizarea maganementului protejeaza impotriva crizei financiare. Cel putin asta crede Michel Ferrary, profesor de management la Ceram Business School, din Franta si totodata autorului articolului din "Financial Times". "In conditii de nesiguranta, pietele financiare prefera companiile care risca mai putin si sunt mai stabile. Mai multe studii au relevat faptul ca femeile au un stil managerial diferit de cel al barbatilor. Ele au tendinta sa riste mai putin si sa se concentreze mai mult pe termenul lung," scrie Ferrary.
Profesorul considera ca diversitatea genurilor suporta eficienta manageriala si creeaza culturi diverse, favorizand astfel explorarea mai multor oportunitati de business, insa pentru acest lucru, companiile trebuie sa recruteze mai multe femei. Feminizarea managementul mai depinde de inca o conditie si anume de prezenta femeilor in institutiile educationale. In Franta, facultatile de afaceri au 48,1 procente de studente, in timp ce in scolile de inginerie sunt doar 25,7 procente femei, mai precizeaza "Financial Times".