Romania mai are inca multe eforturi de facut pentru ca aeroporturile sale sa respecte criteriile de securitate necesare pentru a fi inclusa in spatiul Schengen, a declarat un purtator de cuvant al Directoratului General pentru Justitie al Comisiei Europene, citat de revista Jane's, potrivit NewsIn. Aceeasi situatie este valabila si in cazul Bulgariei. "Nici una dintre aceste tari nu este pregatita - mai au de facut eforturi si trebuie sa se ocupe de securitatea interna si de problemele legate de probitate", a spus purtatorul de cuvant. "Includerea lor in Schengen nu se afla pe agenda, pe termen scurt", a adaugat el.
In 21 decembrie 2007, noua tari au fost incluse in spatiul Schengen: Cehia, Estonia, Ungaria, Letonia, Lituania, Malta, Polonia, Slovacia si Slovenia. Potrivit purtatorului de cuvant european, aceste state au facut eforturi enorme pentru a pregati aderarea la spatiul Schengen si au cheltuit circa un miliard de euro pentru a securiza noile frontiere exterioare ale acestei zone de libera circulatie. Initial, punctele de control de la frontierele dintre aceste noua tari si restul membrilor spatiului Schengen au fost inlocuite prin patrule de politie bilaterale, in timp ce controalele de pe aeroporturi pentru zborurile provenind din alte tari membre au fost eliminate incepand din martie 2008.
Aeroporturile joaca un rol-cheie in Acordul Schengen, pentru ca, asemenea frontierelor terestre cu tarile care nu sunt membre ale acestui spatiu, protejeaza direct granitele exterioare ale spatiului Schengen. Astfel, extinderea spatiului Schengen a presupus respectarea unor conditii de catre aeroporturile din noile state membre. In primul rand, securitatea si infrastructura au fost reorganizate pentru a face diferenta intre calatorii care provin din spatiul Schengen si restul, inclusiv prin instalarea unor cabine de control.
De asemenea, angajatii aeroporturilor au facut stagii de pregatire, iar sistemul de telecomunicatii a fost modernizat. si protocoalele pentru securizarea datelor, strategiile de cooperare intre politiile din diferite state si politicile privind acordarea vizelor au fost modificate. In paralel, aeroporturile in sine au trebuit modernizate, pentru a face fata unei cresteri a traficului, in conditiile in care calatoria a devenit mai usoara. De exemplu, 80% dintre pasagerii care folosesc aeroportul Tallinn, din Estonia, vin sau pleaca in alte tari din spatiul Schengen.