General Motors (GM), Ford si Chrysler solicita Congresului un ajutor de 34 miliarde dolari pentru a supravietui, in contextul unei ample restructurari a industriei auto americane in timp de criza, informeaza agentia EFE, citata de Agerpres. Presedintele Ford, Alan Mulally, care a primit un salariu de doua milioane de dolari si compensatii totale de 21,7 milioane dolari in 2007, a promis ca va castiga doar un dolar anul acesta, daca se aproba imprumutul. Acelasi angajament si l-a asumat si presedintele GM, Rick Wagoner, in timp ce presedintele Chrysler, Robert Nardelly, deja primeste acest salariu.
In plus, GM si Ford isi vor continua planurile privind vanzarea flotei de avioane corporative.
Cele trei companii au reiterat si angajamentul privind refinantarea datoriilor, concesii sindicale, fabricarea de masini hibrid si electrice si renuntarea la unele marci.
Presedintele Camerei Reprezentantilor, Nancy Pelosi, a avertizat ca falimentul acestui sector 'nu este o optiune' si a preconizat ca va exista un tip de interventie. 'Cred ca va avea loc o interventie. Un faliment ne-ar dezavantaja pe toti, inclusiv economia tarii, din acest motiv nefiind o optiune', a explicat Pelosi jurnalistilor.
Banii, a spus, vor trebui sa provina din noi imprumuturi sau din suma de 700 miliarde aprobata in planul de salvare a Wall Street, varianta careia Casa Alba i se opune.
In total, 'cei trei giganti din Detroit' au solicitat imprumuturi si linii de credit de 34 miliarde dolari, ceea ce depaseste cu noua miliarde dolari suma pe care o negociaza parlamentarii. Democratii au cerut prezentarea unor planuri de restructurare, inainte de a analiza un posibil imprumut de 25 miliarde dolari.
Salarii mai mici, reduceri de personal si masini hibrid
Primul pretendent a fost Ford, care a solicitat un imprumut de pana la noua miliarde dolari, la care va apela doar in cazul in care situatia sa se va inrautati. Ford, care a inregistrat pierderi anuale din 2005, spera sa treaca pe profit in 2011.
Planul sau prevede, printre altele, o investitie de 14 miliarde dolari in inalta tehnologie, in urmatorii sapte ani, o crestere a productiei de autovehicule mici, de autoturisme hibrid si electrice, care functioneaza cu baterie (BEV).
GM, care si-a detaliat planul pe 37 de pagini, a solicitat un imprumut de 12 miliarde dolari si o linie de credit de sase miliarde dolari pentru a ajunge pana in 2010 si pe care o va utiliza daca se deterioreaza conditiile de piata. Acest plan prevede pentru 2012 o reducere a fortei de munca cu 20.000 - 31.000 de angajati, posibila renuntare la marcile Pontiac si Saturn, si inchiderea a circa 1.700 de concesionari si a noua instalatii.
Chrysler a solicitat 'un credit punte' de sapte miliarde dolari pentru a face fata crizei de lichiditati si de capital si pentru a-si continua planul de restructurare si viabilizare pe termen lung. Compania doreste imprumutul pana cel tarziu pe 31 decembrie si a afirmat ca ajutorul financiar, potrivit lui lui Nardelli, cea mai putin costisitoare dintre optiuni, va servi drept garantie pentru furnizorii sai, pentru clienti si angajati.
Si Chrysler prevede o reducere substantiala a cheltuielilor operationale si beneficiilor pentru angajati. Conducerea companiei spera ca, dupa ce va face o plata initiala de un miliard de dolari la imprumutul pe care i-l va acorda Guvernul, 'compania va avea circa 12,5 miliarde dolari pentru 2012, ceea ce va reprezenta o baza solida pentru a continua plata imprumuturilor federale'.
Vanzarile de autovehicule au scazut cu 37 la suta in noiembrie, la cel mai redus nivel anual din 26 de ani, din cauza recesiunii si a congelarii creditelor.
Sindicatul Lucratorilor din Sectorul Auto sprijina planul companiei, subliniind ca, fara o mana prietenoasa intinsa de Congres, GM s-ar putea declara falimentara inainte de Craciun.