Guvernarea comunista de peste Prut a inceput acum, la sfarsit de mandat, sa scoata la licitatie tot ceea ce inseamna proprietate de stat. Printre obiectele scoase la privatizare figureaza si avionul pe care i l-a daruit, in 2003, presedintele de atunci al Federatiei Ruse, Vladimir Putin, omologului sau moldovean Vladimir Voronin, ca o multumire in avans pentru "Memorandumul Kozak", care urma sa fie semnat la 25 noiembrie 2003, scrie luni ziarul Timpul.
Cotidianul, citat de Agerpres, precizeaza ca anuntul scoaterii la licitatie a aeronavei YAK-40 ER-YGD (nr. de circulatie 87970, nr. de uzina 98314581), fabricata in 1979, a fost publicat in Monitorul Oficial din 16 septembrie 2008.
Timpul aminteste ca, in 2003, sub presiunea puternica a Occidentului, a opozitiei si a societatii civile, Vladimir Voronin a refuzat in ultimul moment sa semneze documentul de federalizare a Republicii Moldova dupa scenariul scris de Moscova. Insa Putin, chiar daca s-a simtit atunci umilit, fiind nevoit sa-si anuleze ,"vizita victorioasa" la Chisinau, nu i-a cerut lui Voronin avionul inapoi, noteaza ziarul citat. Mai ales, adauga Timpul, ca Administratia de Stat a Aviatiei Civile (ASAC) a Republicii Moldova il inregistrase deja, la 17 noiembrie 2003.
Procedura de donatie a fost tinuta in mare secret, nici pana astazi nefiind data publicitatii o versiune oficiala care ar explica cum a ajuns nava respectiva in Moldova, mai scrie Timpul. O hotarare a Curtii de Conturi (nr.18, din 8 aprilie 2005) constata doar ca "aeronava YAK-40 ER YGD a fost inregistrata de ASAC si operata de catre societatea Air Moldova in lipsa unui contract". Dupa ce, mai mult timp, avionul a stat pe aeroportul Chisinau, fara ca cineva sa se atinga de el, la inceputul verii lui 2004 a venit ordin "de sus" ca avionul sa fie gata de zbor in regim de urgenta, potrivit unei investigatii publicate la acea vreme de Centrul de Investigatii Jurnalistice.
Avionul a fost renovat in mare graba de o firma privata si a efectuat, la 2 august, primul zbor prezidential spre Karlovy Vary (Cehia), ducandu-l pe Vladimir Voronin in concediu. Si, pentru ca nu se reusise dotarea aeronavei cu sistemul de prevenire a pericolului de ciocnire in zbor - TKASS, obligatoriu pentru efectuarea zborurilor in spatiul aerian european, conform cerintelor Organizatiei pentru siguranta navigatiei aeriene in Europa (Eurocontrol), nava prezidentiala a creat panica la sol cand a fost depistata cu nereguli undeva prin spatiul aerian al Cehiei sau Slovaciei. Ulterior, aeronava a revenit pentru renovari suplimentare la Chisinau, iar, la 19 august, l-a dus adus pe Voronin acasa. Dupa aceea, "avionul lui Putin" a fost utilizat ca aeronava guvernamentala a Republicii Moldova pentru zborurile oficiale, dar si pentru cele private ale lui Voronin.
Cotidianul Timpul presupune ca presedintele s-a cam saturat sa se plimbe cu un avion vechi de aproape 30 de ani, asa ca a dat indicatii sa fie vandut. Pretul cerut - 5,5 milioane de lei moldovenesti (532.000 dolari) - nu pare chiar asa de mare, mai ales daca tinem cont de "valoarea istorica" a aeronavei. Numai ca, deocamdata, dupa cum noteaza Timpul, nu s-au gasit doritori sa o cumpere. In incheiere, ziarul se intreaba ironic - ,"Oare chiar nu ii este jale lui Vladimir Voronin sa se desparta de un cadou de la ex-omologul sau de la Kremlin? Sau suntem in preajma unui nou 'memorandum Kozak' si Voronin spera ca va primi un avion nou, deja de la Dmitri Medvedev?".