Razboaiele clasice au devenit de multa vreme o chestiune de domeniul trecutului. Armele conventionale au acum un alt sunet, unul relativ mai pasnic dar in esenta la fel de violent asupra mentalului colectiv. Confruntarile au loc acum nu numai pe campul de lupta ci si pe "frontul mediatic", unde stirile si imaginile devin arme la fel de puternice pentru opinia publica la nivel mondial. Moscova se pare ca nu a castigat numai in teren acest razboi cu Georgia, dar a facut-o si prin intermediul mass-media. Presa rusa s-a aratat foarte eficienta in acoperirea crizei georgiene, difuzand marturii emotionante si acuzatoare la adresa Georgiei, imagini cu presedintele Mihail Saakasvili mestecandu-si tensionat cravata sau anchete despre "trucajele" televiziunilor americane, comenteaza AFP, citat de NewsIn.
Spoturi montate savant, alternand in interval de cateva secunde ruine, fete in lacrimi si tancuri ruse "exalteaza patriotismul si i-au convins deja, chiar si pe cei mai tineri, cunoscuti ca apolitici", constata Irina Petrovskaia, expert media independent.
Telespectatorilor rusi le place sa il vada pe Saakasvili alergand, cu un aer speriat, dupa aparitia pe cer a unui elicopter suspect, in timpul unei deplasari intr-o zona de conflict. Mai ales cand postul NTV difuzeaza acest episod cu incetinitorul, pentru a-l putea auzi mai bine pe presedintele georgian spunandu-i in engleza ministrului francez de externe Bernard Kouchner: "let's move away!" ("sa plecam de aici").
Pe de alta parte, pe posturile ruse de televiziune, Saakasvili vorbeste mult mai des engleza decat georgiana, dovada a "complicitatii" sale cu americanii.
Razboi informational
"Razboiul informatiei a fost declansat de la primele salve georgiene asupra Thinvali", capitala teritoriului separatist georgian Osetia de Sud, constata directorul Pervii Kanal, una dintre cele trei televiziuni principale ruse, Konstantin Ernst.
"Ceea ce ne provoaca cea mai mare indignare este sa vedem televiziunile straine preluand imaginile noastre si interpretandu-le in sens opus, precum cele cu Thinvali bombardat de georgieni, difuzate cu textul 'Rusii au agresat Georgia'", declara el pentru AFP. "Sau ruinele Thinvali filmate de corespondentii nostri si difuzate pe CNN pentru a ilustra bombardamentele ruse la Gori", oras aflat la 30 de kilometri de capitala oseta, afirma el.
El da si exemplul unei emisiuni a postului american de televiziune Fox, al carei moderator intrerupe interviul cu o tanara oseta imediat ce ea spune ca georgienii au bombardat Thinvali, nu rusii.
"Abia dupa doua sau trei zile de la inceperea conflictului, un analist american a recunoscut la CNN ca Tbilisi a inceput razboiul", a spus Ernst.
"Dreptatea era de partea rusilor, cel putin la inceputul conflictului, de aceea acoperirea mediatica rusa a fost convingatoare, cel putin in interiorul tarii"; explica pentru AFP Aleksei Venediktov, redactor-sef la postul de radio Ecoul Moscovei, in general foarte critic fata de Kremlin. "Din punctul meu de vedere, Saasakvili, care a tras cu rachete asupra propriei populatiei este adevaratul vinovat, chiar daca replica rusa nu a fost intotdeauna ireprosabila", adauga el.
Principalii "comunicatori" rusi in acest razboi, ministrul de externe Serghei Lavrov si adjunctul sefului Statului Major Anatoli Nogovitin, omniprezenti pe micile ecrane ruse, "asigura o acoperire foarte profesionista, desi eficienta sa este limitata la uzul intern" in Rusia, potrivit lui Venediktov. Lavrov, ale carui talente mediatice sunt unanim recunoscute, considera totusi ca Rusia are inca multe de invatat de la "modelul" american. "Suntem copii in ceea ce priveste folosirea presei, suntem pur si simplu copii, dar invatam lectiile date ce cei mari (americanii - n.red.) in domeniu, care au acumulat o lunga experienta in folosirea celei de a patra puteri", spune Lavrov, fost ambasador rus la ONU care a trait mult timp in Statele Unite.