Dupa esecul in masa de la examenul de la titularizare, autoritatile s-au gandit, semn ca au priceput care este valoarea sistemului de invatamant romanesc, ca profesorii ce urmeaza sa predea "Istoria comunismului" in licee sa ia, mai intai, ei insisi lectii. Pentru a putea preda cursul optional de "Istoria comunismului", care va fi accesibil liceenilor incepand din septembrie, profesorii vor lua lectii de la cercetatorii din cadrul Institutului de Investigare a Crimelor Comunismului, care au redactat manualul cursului.
La cursurile programate pe 4 si 5 septembrie vor participa 50 de profesori de istorie, care vor deveni, la randul lor, formatori in acest domeniu. Profesorii vor fi alesi dintre cei care au cercetat istoria comunismului, in functie de rezultatele�avute in acest demers stiintific. "Profesorii care vor preda�noua materie�trebuie sa fie instruiti in acest domeniu, pentru ca acesta nu este un curs obisnuit de istorie, ci aduce informatii noi,�privind implicatiile psihologice, politice�si sociale ale regimului comunist in Romania", a precizat purtatorul de cuvant al Ministerului Educatiei, Mirabela Amarandei, citat de NewsIn. Programa cursului a fost initiativa profesorului Mihai Stamatescu si cuprinde teme ca ideologia comunista sau mecanisme de mentinere a puterii. Astfel, elevii care vor alege acest curs, vor invata despre�organizatiile de masa, "omul nou" si monopolul ideologic si vor afla�ce inseamna alterarea sistemului de valori, controlul partidului asupra scolii, bisericii si�institutiilor culturale, stereotipurile, limba de lemn, controlul demografic si�al locului de munca sau criza alimentara. Potrivit programei, o�alta tema noua pentru studiul istoriei va fi�"celalalt" in timpul regimului comunist, in cadrul careia elevii vor invata despre "dusmanul de clasa", situatia minoritatilor sau despre asa-zisii prieteni si adversari din politica externa.
Manualul dupa care va fi predat noul curs se�va numi�"O istorie a comunismului".� Profesorii de istorie considera cursul util pentru formarea sociala a liceenilor, pentru ca acestia vor putea avea informatii clare despre perioada comunista si vor�fi ajutati sa faca conexiuni intre societatea in care traiesc si perioada imediat anterioara.�"Pentru a se informa despre aceasta perioada, tinerii din ziua de azi au acces la surse diverse, asa ca�informatia este de multe ori distorsionata. Elevii care au acum 17 sau 18 ani sunt socati sa afle ca parintii lor se uitau la un singur canal TV care transmitea 2-3 ore pe zi. Intelegand cum s-a ajuns aici, vor intelege mai bine democratia si valorile societatii actuale. Pana la urma, scoala trebuie sa educe cetateni",�spune Mihai Manea, profesor de istorie�la Colegiul National "Mihai Viteazul" din Capitala. Manualul, realizat de sase cercetatori din cadrul Institutului de Investigare a Crimelor Comunismului, va fi lansat la inceputul lunii septembrie si ii are ca referenti pe Stelian Tanase si pe Neagu Djuvara. Pe 24 iulie, Ministerul Educatiei a anuntat ca, din anul scolar 2008-2009, elevii claselor a XI-a si a XII-a vor putea alege sa studieze, la cursurile optionale, istoria comunismului romanesc. Ulterior, profesorii si elevii care au participat la scoala de Vara de la Sighet au cerut ministerului ca studiul represiunii comuniste sa fie obligatoriu in liceu, iar Istoria Romaniei sa fie inclusa, din nou, intre probele impuse la examenul de bacalaureat.