SUA platesc facturi astronomice pentru Aviatia militara. Clasa politica americana crede ca a venit momentul sa se faca unele economii si a cerut ca Air Force sa devina un laborator pentru noi carburanti, inspirandu-se dupa modelul NASA, care a facut accesibile diferite inovatii precum "Velcro" (arici). Pretul carburantilor in continua ascensiune ingrijoreaza si infurie cetatenii de rand, noteaza Il Giornale, citat de Agerepres. Ca intotdeauna, insa, trebuie sa te straduiesti sa vezi latura pozitiva chiar si la necaz, mai ales amintindu-ti ca altii stau si mai rau decat tine. Pentagonul, de exemplu, nu mai stie ce sa faca. Si aici este vorba de chiar Ministerul Apararii din SUA nu de vre un concesionar auto de dupa colt. Ultimele calcule dezvaluie ca misiunile militare efectuate de mult timp in Irak si Afganistan au adus institutia in varful listei consumatorilor din SUA: in fiecare zi consuma 395.000 de barili de petrol, aceeasi cantitate pe care o consuma o tara intreaga, Grecia, care nu este chiar mica. Partea leului - de cel mai mare consumator - revine Aviatiei militare, care arde singura jumatate din carburantul disponibil pentru Fortele Armate. De altfel, aceasta ar fi ceva mai putin decat partea care efectiv se evapora: periodic, Air Force primeste de la Congresul SUA fonduri colosale pentru a plati facturile "benzinarului" - ultima avand valoarea de un miliard jumatate de dolari - dar ajunge din nou imediat pe rosu. Pana la urmatoarea alocare. Acum insa si clasa politica americana a inceput sa se gandeasca ca a venit momentul pentru unele economii. Steve Israel, un congresman democrat de New York, a descris ceea ce el considera a fi niste absurditati inacceptabile: "Imprumutam bani din China pentru a finanta bugetele Apararii, pentru a cumpara petrol din Golful Persic, care alimenteaza fortele noastre armate pentru ca acestea sa ne protejeze de China si de Golful Persic: mi se pare o vulnerabilitate insidioasa". Steve Israel si altii ca el cred ca Pentagonul nu numai ca ar trebui sa-si cheltuiasca mai putin excesiv fondurile, dar ca ar trebui sa-si transforme propriile dimensiuni enorme intr-o oportunitate: aceea de a deveni o forta-ghid pentru progresul pietei energiei. Ceva similar cu ceea ce a facut, cu diferite ocazii, NASA, facand populare si accesibile inovatii care, la inceput, ii priveau numai pe astronauti, asa cum a fost "Velcro" (arici). Air Force s-ar putea transforma, prin urmare, intr-un laborator gigantic pentru dezvoltarea de noi carburanti si materiale care sa determine o economie de energie.
15 miliarde de dolari, factura din 2007 a Pentagonului
Departamentul Apararii, cel mai mare consumator de petrol din SUA, a platit 15 miliarde de dolari factura pentru carburant in 2007. Vina o poarta cresterea "ingrijoratoare'" a pretului petrolului, potrivit Tinei Jonas, responsabilul institutiei pe probleme financiare. "Am platit 15 miliarde de dolari pentru 120 de milioane de barili de petrol anul trecut", a afirmat Jonas marti, in cadrul unei conferinte de presa. "Pretul petrolului ne preocupa foarte mult in acest moment", a subliniat ea, in conditiile in care cursul barilului atinsese, la bursa din New York, 119 dolari in luna aprilie a acestui an. "Pretul carburantului s-a triplat in ultimii patru ani"si "de fiecare data cand pretul carburantului creste cu un dolar, cheltuielile noastre cresc cu 130 de milioane de dolari", a mai adaugat responsabilul american. Cresterea pretului pentru "aurul negru" este cu atat mai dramatica pentru Pentagon cu cat "Departamentul american al Apararii este cel mai mare consumator de petrol din SUA", a afirmat la randul sau David Trachtenberg, fost inalt responsabil al Pentagonului insarcinat cu politica internationala de securitate.