Actualul sistem de invatamant romanesc se afla pe o panta descendenta si nu-i mai motiveaza deloc pe elevi sa invete. Un exemplu in acest sens a fost bacalaureatul, unde elevii s-au ingramadit sa copieze, iar profesorii s-au grabit sa-si rotunjeasca veniturile. Peste toate acestea, un raport al Comisiei Europene (CE) arata ca mai mult de jumatate din populatia Romaniei, adica 53,5%, are dificultati de intelegere si interpretare a ceea ce citeste. La nivelul anului 2008, tara noastra se afla pe primul loc in ce priveste rezultatele negative la acest capitol, fiind urmata de Bulgaria, unde 51,1% din populatie are, de asemenea, un nivel scazut de intelegere a textelor lecturate. La polul opus se afla Finlanda, Irlanda si Estonia, unde procentul celor care nu pot intelege si interpreta ceea ce citesc este situat intre 4,8 si 14%. La nivelul intregii Uniuni Europene, procentul populatiei cu probleme de intelegere a crescut de la 21%, in 2000, la 24%, in 2008.
Romania inregistreaza performante scazute si in privinta participarii adultilor la cursuri de invatare permanente, fiind pe pozitia secunda la acest capitol, dupa Bulgaria. Rezultate bune la acest indicator sunt in Suedia, Danemarca si Marea Britanie. In UE, media adultilor care recurg la invatare activa pe parcursul vietii este, in prezent, de 9,7%, in crestere de la 7,1% in 2000. Romania paraseste topul cand vine vorba despre numarul celor care renunta de timpuriu la scoala, pe primele pozitii aflandu-se Malta si Portugalia, iar cei mai multi tineri interesati de continuarea studiilor sunt in Cehia, Polonia si Slovacia. La nivelul spatiului UE, procentul tinerilor care renunta devreme la educatie a scazut de la 17,6%, in 2000, la 14,8%, in 2008. Ultimul criteriu luat in considerare in raportul Comisiei Europene s-a referit la numarul de absolventi de matematica, stiinta si tehnologie, remarcandu-se o apreciere de 29% la nivelul UE, in 2008, fata de 2000. Performante deosebite au fost inregistrate in Polonia, in timp ce Belgia si Slovenia au avut rezultate scazute din acest punct de vedere.
Raportul mai indica si faptul ca, din 2000 pana in prezent, statele membre ale Uniunii Europene (UE) au inregistrat progrese constante, dar slabe, in imbunatatirea sistemului de invatamant. Indicatorii in baza carora s-au tras concluziile sunt absolvirea de studii universitare, renuntarea timpurie la scoala (s-a luat in considerare populatia intre 18 si 24 de ani), nivelul de intelegere si interpretare a textelor citite, numarul absolventilor de matematica, stiinta si tehnologie, precum si participarea adultilor la activitati de invatare pe parcursul vietii.