Ziua Logo
  Nr. 4259 de luni, 16 iunie 2008 
 Cauta:  
  Detalii »
Social
Drepturile pasagerilor liniilor aeriene
 16 iunie, 11:09 
Nu putini sunt cei care intampina probleme in aeroporturile din Europa. Insa mai multi sunt cei care nu stiu ca rezolvarea acestor probleme este reglementata printr-o directiva a Comisiei Europene. Directiva europeana (regulamentul CE nr 261/2004) a introdus noi drepturi pentru pasageri si noi obligatii pentru companiile aeriene care, in caz de ''overbooking'', de anulare a zborului si de intarziere de cel putin doua ore, trebuie sa furnizeze direct pasagerului regulamentul scris in materie de asistenta si compensatie baneasca, informeaza La Stampa, citat de Rompres.
Se intampla adesea ca liniile aeriene, in scopul de a fructifica la maximum capacitatea de transport, sa accepte rezervari mai multe decat numarul de locuri (cu 30% mai mult decat locurile disponibile). Cei care raman la sol pot opta daca sa fie despagubiti (in termen de 7 zile) sau daca sa beneficieze de un alt zbor pentru aceeasi destinatie aleasa. In plus, compania aeriana trebuie sa-i asigure calatorului atat mesele si cazarea gratuita, inclusiv deplasarea la hotel, cat si comunicarea gratuita (telefon, fax si mail). La astfel de masuri se adauga si despagubirea generoasa. Compania aeriana va trebui sa-i acorde o suma care creste in functie de ruta: 250 de euro pentru zboruri sub 1.500 km, 400 de euro pentru zboruri intracomunitare care depasesc 1.500 km sau alte zboruri non-intracomunitare care acopera distante ce merg de la 1.500 la 3.500 km si 600 de euro pentru toate celelalte tipologii de zboruri.
Compania va trebui mai intai sa caute un acord cu alti pasageri care sunt dispusi sa isi cedeze locul celui care urma sa ramana la sol. Numai daca acordul nu e posibil, pasagerul are dreptul de a alege intre suma rambursata pentru bilet si zborul alternativ, plus plata unei sume.
Aceleasi drepturi revin pasagerului daca zborul a fost anulat, exceptand cazul in care compania reuseste sa demonstreze ca responsabilitatea anularii nu ii revine iar pasagerului i-a fost oferita posibilitatea de a se imbarca pe un zbor alternativ, la o ora apropiata de cea initiala. In caz de alegere a unui zbor alternativ, daca locul este la o clasa superioara pasagerul nu trebuie sa plateasca diferenta de bilet. Dar daca locul este la o clasa inferioara, i se restituie, in termen de 7 zile, un procent din bilet, diferit in functie de ruta.
In caz de intarziere, pasagerul are drept la asistenta daca zborul intarzie cu 2 sau mai multe ore pentru rutele sub sau de 1.500 km, cu 3 ore pentru rutele intracomunitare de peste 1.500 km si pentru toatele celelalte rute cuprinse intre 1.500 si 3.500 km, si cu 4 ore sau mai multe pentru toate celelalte rute. Daca intarzierea depaseste 5 ore atunci situatia se schimba total. In acel moment, pasagerul are dreptul la restituirea pretului biletului daca zborul a devenit inutil, precum si asigurarea unui zbor de reintoarcere in locul de plecare initial.
Despagubiri pentru pierderea sau deteriorarea bagajelor
O alta situatie, care se intampla frecvent, este pierderea sau deteriorarea bagajelor. Nu toti pasagerii stiu ca se pot consola cu despagubiri de mai multe sute de euro. Cum trebuie sa te comporti in caz de impedimente la retragerea bagajelor? In primul rand, calatorul trebuie sa se deplaseze imediat la biroul ''Lost and found'' (Biroul de obiecte pierdute) care se afla la aeroport pentru a reclama pierderea bagajelor sau deteriorarea lor. Aici va trebui sa prezinte biletul de avion, documentul pentru bagaj si va trebui sa completeze formularul adecvat PIR (Property Irregurarity Report) in care va descrie cu cea mai mare precizie posibila valizele sale.
Procedurile pentru cei care se confrunta cu astfel de probleme prevad un timp de reclamatie si limite de despagubire diferite in functie de tipul de zbor, national sau international. In caz de zbor national, reclamatia trebuie sa se faca in scris pentru compania aeriana in termen de trei zile de la sosirea pe aeroportul de destinatie daca s-a suferit o pierdere sau o deteriorare a bagajului. In caz de intarziere a predarii bagajului, timpul pentru prezentarea reclamatiei creste pana la 14 zile.
Daca zborul este international, reclamatia trebuie facuta tot in scris, dar in termen de 7 zile de la sosirea pe aeroportul de destinatie in caz de pierdere sau deteriorare. Daca a fost vorba numai de o intarziere in restituirea bagajului, atunci timpul merge pana la 21 de zile de la primirea bagajelor.
La cat se cifreaza despagubirea? Suma variaza in functie de ruta. Practic, se face o deosebire intre zborurile nationale si cele internationale. In primul caz, responsabilitatea companiei pentru prejudiciul derivat din pierdere, deteriorare si intarzierea predarii bagajului se limiteaza la 222 euro pentru fiecare bagaj inregistrat. Pentru zborurile internationale, in majoritatea cazurilor responsabilitatea companiei se limiteaza la 20 de dolari pe kilogramul de bagaj. Cu toate acestea, atat in cazul zborurilor nationale cat si internationale este posibil sa se creasca nivelul de despagubire prin asa-numita declaratie de valoare, ce trebuie facuta in momentul check-in-ului. Practic, aceasta declaratie permite sa se creasca limita responsabilitatii companiei (la 500 de euro pentru fiecare bagaj inregistrat, in cazul companiei Alitalia, de exemplu), dupa ce s-a platit un tarif suplimentar de catre pasager, care in cazul companiei nationale este de 50 de euro.
In orice caz, este bine sa se citeasca cui atentie atat regulamentele diferitelor companii cat si ce este scris pe bilet. Unele linii aeriene nu isi asuma responsabilitatea pentru articole fragile sau perisabile. Altele, in schimb, indica cu claritate care sunt articolele pe care nu le accepta ca bagaj inregistrat. Pentru a da un exemplu, Alitalia nu accepta obiecte fragile sau perisabile, bani, bijuterii sau argintarie.
De obicei, 80% din bagajele pierdute sunt gasite in termen de 24 de ore, iar restul de 20% in termen de 3 zile. Odata trecute primele 24 de ore, daca bagajul nu apare, iar pasagerul nu este rezident in acel loc, unele companii ofera imediat o anumita suma pentru micile cheltuieli urgente (periuta de dinti, aparat de ras, pijama). Prin urmare, in aceste cazuri este bine sa se pastreze chitantele cumparaturilor facute ca prime cheltuieli.
Putini stiu probabil ca si bagajele celor care calatoresc cu trenul sunt acoperite de despagubiri. Acest lucru acopera insa numai furtul bagajelor plasate in locurile pentru bagaje la extremitatea vagoanelor. Cifra stabilita pentru despagubire este de 260 de euro pe valiza pentru un maxim de doua valize pe Intercity si Eurostar. Reclamatia trebuie facuta cat mai rapid posibil.
Z. O.  
 Comentarii: 1 Afiseaza toate comentariile  
drepturi   de procust
A r h i v a
Stirile zilei 2008-06-16
 20:31 
Ucraina, avertizata pentru gestionarea in secret a problemei "Bastroe"
 20:07 
Trupul neinsufletit al sublocotenentului Claudiu Marius Covrig a fost adus in tara
2 comentarii
 19:57 
Sorin Oprescu se jura ca ramane independent
6 comentarii
 19:44 
Comisia Europeana vrea sa platim si apelurile primite
4 comentarii
 19:41 

6 comentarii
 19:30 
Agentia de stiri Basilica: Mizam pe o relatie de cooperare cu presa laica
3 comentarii
 19:16 
Rezultate alegeri: PSD mai primeste 4 mandate de primar in plus, iar PD-L - 2
 19:08 
Romania, destinatia preferata a investitorilor
2 comentarii
 18:52 
Amy Winehouse promite ca se lasa de droguri si vrea sa faca un copil
 18:49 
 18:35 
BEC: Sorin Oprescu - 56,47%, Vasile Blaga - 43,52%
1 comentariu
 18:25 
Un site francez: Romania - Croatia, finala Campionatului European
 18:09 
Iuscenko se grabeste sa bage Ucraina in NATO
4 comentarii
 18:06 
Icahn: Decat cu Microsoft - mai bine cu Google
 18:03 
 17:57 
Pregatite sa ucida
8 comentarii
 17:45 
Un lider nazist, cautat pentru crime de razboi, se plimba linistit la EURO 2008, la brat cu nevasta
3 comentarii
 17:43 
Vicepresedintele PD-L vrea sa revizuiasca politica partidului
2 comentarii
 17:28 
Peste 1.000 de detinuti au evadat de la inchisoarea din Kandahar
1 comentariu
 17:26 
Profesioniste fierbinti incing tribunele la EURO 2008
2 comentarii
 Top afisari / comentarii 
 Adelin Petrisor si-a dat demisia de la Antene (4877 afisari)
 Mostenirea Videanu (2733 afisari)
 Cheia celei de-a doua suspendari (2167 afisari)
 Analfabetii au hotarat la Sintesti (1748 afisari)
 Primul pentru Bucuresti (1698 afisari)
 Presedintele Federatiei Italiene de fotbal: Daca Olanda pierde cu Romania, Italia si Franta vor cere schimbarea sistemulului de desfasurare al Euro 2012 (2187 afisari)
 Un lider nazist, cautat pentru crime de razboi, se plimba linistit la EURO 2008, la brat cu nevasta (2166 afisari)
 Grecia, un nou cal troian rusesc in UE (2144 afisari)
 Un stomatolog italian cerea servicii sexuale in schimbul celor medicale  (1962 afisari)
 Comisia Europeana vrea sa platim si apelurile primite (1701 afisari)
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!  This website is ACAP-enabled   
ISSN 1583-8021, © 1998-2008 ziua "ziua srl", toate drepturile rezervate. Procesare 0.01113 sec.