In urma cu nici un an, ideea folosirii pe scara larga a motoarelor electrice sau alimentate cu biocombustibili parea un vis indepartat. Nimeni nu se gandea ca pretul petrolului va dobora record dupa record iar putinii oameni care foloseau masini electrice erau considerati cel putin excentrici. Acum insa, discutiile despre sursele alternative de energie sunt la ordinea zilei, nu trece saptamana fara ca o firma sau un institut de cercetare sa nu anunte descoperirea unei noi modalitati de a obtine energie ''verde''. Constructorii de aeronave nu stau nici ei deoparte, mai ales ca pretul ridicat al kerosenului a obligat deja companiile aeriene sa renunte la unele curse. Constructorul de avioane Airbus s-a decis sa ''puna la munca'' un anumit tip de alge care, hranite numai cu dioxid de carbon, produc un soi de petrol ce poate fi usor transformat in motorina. Desi cursa inovatiilor nu a fost declansata de amenintarea incalzirii globale ci de criza mondiala a petrolului, se pare ca principalii constructori de masini si aeronave au stabilit o directie clara: viitorul apartine energiei alternative.
Airbus si-a propus ca aparatele pe care le detine sa zboare cu biocarburanti din a doua generatie, derivati din plante necomestibile, precum anumite alge care, in plus, consuma mari cantitati de dioxid de carbon. "Este exclus sa folosim biocarburanti facuti din vegetale care hranesc omenirea", a declarat directorul de dezvoltare de la Airbus, Philippe Fonta. "Ar fi ideal sa putem exploata o substanta creata pe baza de alge care se hranesc cu CO2, ceea ce ar permite, in acelasi timp, sa absoarba gazul cu efect de sera, sa limiteze noxele si sa nu mai depinda atat de mult de hidrocarburi", a mai precizat oficialul.
Biocombustibilul ar urma sa satisfaca, pana in 2030, aproape o treime din cererea mondiala pentru avioanele comerciale, fara a afecta furnizarea alimentelor, asa cum s-a intamplat in Statele Unite, unde cererea pentru biocobustibil a determinat o adevarata criza a porumbului. Spre deosebire de etanolul obtinut din porumb, un hectar din suprafata marii ticsit cu alge poate oferi de 15 ori mai mult biocombustibil.
Transportul aerian civil este responsabil de 2% din emisiile de CO2, la nivel mondial, conform datelor unei asociatii internationale de profil, IATA. Airbus a efectuat, recent, un zbor experimental, cu un A380 alimentat cu un carburant alternativ, din gaz lichefiat, GTL.