Ziua Logo
  Nr. 4212 de joi, 17 aprilie 2008 
 Cauta:  
  Detalii »
Tehnica militara
Lockheed Martin asteapta raspunsul Guvernului in cazul F-16


F-16


Eurofighter Typhoon


JAS 39 Gripen


Dassault Rafale
 17 aprilie, 13:27 
Avioane de vanatoare F-16
Compania americana Lockheed Martin se asteapta "foarte curand" la un anunt privind achizitionarea de avioane de vanatoare F-16 de catre Guvernul Romaniei, a declarat, intr-un interviu pentru NewsIn, Rene "Rod" Rodriguez, director pentru Dezvoltare de afaceri internationale al Lockheed Martin. Pana in prezent Ministerul roman al Apararii a primit oferte de aeronave noi din partea SUA, pentru avioane F 16 si F 18, din partea Suediei, pentru avioane Gripen, din partea Italiei, pentru avioane Eurofighter Typhoon, si din partea Frantei, pentru avioane Rafale.
Aflat la Bucuresti strict pentru "consultanta tehnica, nu pentru negocieri cu Guvernul roman", prin oferirea de detalii tehnice ale avionului de vanatoare F-16, veteranul Rene "Rod" Rodriguez, care a pilotat timp de 18 ani aparate F-16 in fortele aeriene americane, s-a aratat increzator ca Guvernul Romaniei va selecta oferta companiei Lockheed Martin pentru inlocuirea celor 48 de avioane MIG Lancer, ce urmeaza a fi casate in 2010. Programul de achizitii "Avionul Multirol" al Ministerului Apararii este evaluat la 3,5 miliarde de euro si va fi atribuit prin "dialog competitiv", a anuntat saptamana trecuta ministrul apararii Teodor Melescanu.
"Cred ca vom avea foarte curand un anunt, dar trebuie sa vedem ce se intampla", a spus Rodr�guez. Argumentul principal invocat de reprezentantul Lockheed Martin pentru achizitionarea de F-16 - noi sau la mana a doua - este ca acest tip de avion de vanatoare este "standardul NATO la care se refera toate celelalte avioane", fiind cea mai buna tranzitie catre avionul F-35, singurul avion de generatia a 5-a care se construieste la ora actuala in lume. Rodriguez a subliniat ca aceste negocieri au loc intre Guvernul SUA si cel al Romaniei, Lockheed Martin oferind doar detaliile tehnice. "Nu suntem singurul fabricant american de avioane de vanatoare, dar Romania prefera F-16 altor produse ale concurentei noastre", a spus Rodriguez, facand referire la avionul Boeing F-18, de asemenea anuntat ca un concurent pentru programul de achizitii al Romaniei.
Referitor la acuzatiile formulate de liderul PSD Mircea Geoana, cum ca Romania nu ar avea nevoie de 48 de avioane, fiind un numar prea mare pe care armata romana nu si l-ar permite, Rodriguez a remarcat doar ca Polonia a cumparat 48 de avioane F-16 noi in urma cu patru-cinci ani, iar Grecia si Turcia au fiecare cate 200-250 avioane F-16.
Romania cumpara avioane sau offseturi?
Principalii rivali ai Lockheed Martin pentru acest program de achizitii al fortelor aeriene romane sunt suedezii de la SAAB - cu avionul JAS Gripen - care au oferit investitii de un miliard de euro in Romania in cazul achizitionarii de avioane Gripen, plus o oferta de offset (investitii si noi locuri de munca, n. red) ce ar urma sa acopere "cel putin 100% din valoarea contractului". Eurofighter Typhoon, rivalul construit de Alenia Aeronautica, BAE Systems si EADS, desi este cel mai scump, estimat la peste 80 milioane de dolari bucata, ofera de asemenea un offset de cel putin 80% din valoarea contractului.
Pretul unui F-16 in 2007 a fost de 45 de milioane de dolari, insa acesta variaza mult in functie de dotari si de anul de fabricatie, a declarat Rodriguez.
"Anul acesta ar fi un an foarte bun pentru clientii nostri de a cumpara avioane", a glumit Rodriguez, facand referire la rata de schimb euro-dolar. El a apreciat ca suma de 3,5 miliarde de euro este "mai mult decat suficienta" pentru a cumpara 48 de avioane F-16 noi, precizand ca antrenamentele, logistica si piesele de schimb sunt costuri suplimentare, care nu sunt acoperite de Lockheed Martin.
Reprezenantul companiei americane a precizat ca durata de livrare este de aproximativ trei ani din momentul contractarii avioanelor. MIG-urile din dotarea armatei romane vor fi casate in 2010.
Referitor la declaratiile premierului Tariceanu de saptamana trecuta, care a subliniat necesitatea ca si economia romaneasca sa poata fi antrenata prin acest program de achizitii, facand aluzie la ofertele europene de offset, Rodriguez a spus ca principalul atu in acest program nu trebuie sa fie beneficiile economice, ci calitatile avionului.
"As raspunde tot cu o intrebare: cumparati offseturi sau avioane de vanatoare? Lockheed Martin va face offset. Facem asta de peste 30 de ani si avem o cifra de 42 de miliarde de offseturi de succes in intreaga lume. In majoritatea tarilor in care vindem F-16 exista cerinte de offset. Pot sa va spun ca nu am platit nici o penalizare sau amenda pentru offseturile noastre".
El a precizat ca Lockheed Martin are deja programe de investitii in Romania, facand referire la cele 17 radare Lockheed Martin contractate de Ministerul Apararii ce vor fi construite cu participarea companiei romanesti UTI Systems, care va beneficia de dividende din vanzarea acestor produse pe piata internationala. "Am avut o experienta foarte buna cu Romania si credem ca e un loc excelent pentru afaceri", a spus reprezentantul Lockheed Martin.
Asistenta pentru avioane second-hand
"Sunt aici pentru a oferi sprijin in indeplinirea cerintelor de aparare stabilite de guvernul roman. Dar nu va pot spune ce vor cumpara, pentru ca aceste negocieri au loc intre guverne. stiu ca exista multe speculatii - daca vor fi avioane noi sau second-hand. Orice vor decide, noi ii vom sprijini", a declarat Rodriguez.
Ministrul apararii Teodor Melescanu a declarat saptamana trecuta ca varianta achizitionarii de avioane second-hand nu a iesit din calcul, desi premierul Tariceanu a respins categoric aceasta optiune. In cazul in care guvernul va decide totusi sa achizitioneze F-16 la mana a doua, acestea nu vor fi cumparate de la Lockheed Martin, ci de la guvernele altor state, a explicat Rodriguez.
"Noi nu vindem avioane second-hand, pentru ca nu avem asa ceva. Acestea pot fi cumparate de la diferite guverne. Noi fabricam avioane noi, dar oferim si asistenta pentru avioanele in uz - avem 24 de tari care ne sunt clienti. Am vandut 4.400 de F-16, dintre care 50% armatei americane. Cel mai mare sistem de logistica din lume este cel al aviatiei americane, iar noi oferim asistenta acestui sistem. Piesele de schimb vin din acest sistem logistic. Unul dintre lucrurile la care trebuie sa va ganditi este ca am vandut acest avion mai multor tari de pe intregul glob. Dintre aceste 24 de tari, 14 tari au revenit de 52 de ori pentru a cumpara versiuni mai noi ale F-16. Cred ca poti intotdeauna sa vinzi ceva pentru prima data. Poti oferi un pret mai mic sau poti face si altceva sa vinzi respectivul produs. Dar cand un client se intoarce iar si iar, cred ca acest lucru demonstreaza ca este multumit", a argumentat reprezentantul Lockheed Martin.
Intrebat daca este o investitie perdanta achizitionarea de avioane second-hand, in conditiile in care romanii sunt "prea saraci pentru a-si permite lucruri vechi", dupa cum s-a exprimat premierul Tariceanu, reprezentantul Lockheed Martin a raspuns ca "depinde de model si de starea in care e. Desigur ca un avion nou costa mult mai putin pentru a fi intretinut decat unul deja folosit. Dar in sistemul logistic american exista piese de schimb pentru ca avionul sa fie intretinut mult timp. Cele mai scumpe parti sunt cele de schimb. Cand intri in sistemul F-16, ai in spate puterea celor 24 de parteneri. in schimb, la concurenta, nu stiu cate avioane au construit, poate cateva sute? Daca ai o baza de 4.400 de avioane in lume, apar multe companii care vor sa construiasca piese de schimb pentru aceste avioane. Asa ca trebuie sa concureze, ceea ce mentine preturile joase. Daca insa cumperi un avion dintr-o serie de 150-200 de avioane produse, imaginati-va cati fabricanti se vor inghesui sa produca piese de schimb. Iar cand ai doar o fabrica producatoare de piese de schimb, preturile vor fi foarte mari. Economia de piata demonstraza ca un F-16, chiar si unul uzat, va fi mai ieftin de intretinut decat un alt avion, pentru ca piesele de schimb fac parte din acea baza de 4.400 de avioane din 24 de tari, care obliga producatorii sa mentina preturile mici", a explicat Rodriguez.
Relatie speciala cu US Air Force
Achizitionarea de avioane F-16, noi sau la mana a doua, ar constitui o "punte" pentru tranzitia catre avionul de urmatoare generatie, F-35, dar atuul este mai ales relatia speciala cu fortele aeriene americane, a declarat Rodriguez.
"As spune ca F-16 este un pod catre F-35. Armele sunt aceleasi, nu trebuie sa le inlocuiti, antrenamentele sunt comune. Toata lumea se concentreaza pe cat costa avionul, dar de fapt e mult mai mult de atat. Cumparati un intreg sistem, iar acesta include logistica, suport tehnic, antrenamente si un lucru si mai important - relatiile stranse dintre fortele aeriene romane si cele americane, cea mai puternica din lume. Aceasta relatie vine odata cu acest avion. Pe langa faptul ca e cel mai bun avion de a patra generatie la ora actuala, F-16 aduce si aceasta relatie extraordinara cu fortele aeriene americane. De aceea se negociaza intre guverne, nu de catre companie", a spus reprezentantul Lockheed Martin. El a mentionat ca in functie de necesitati, pilotii romani pot merge la antrenamente in SUA sau pilotii US Air Force pot veni in Romania pentru a oferi asistenta.
Rodriguez a subliniat si importanta interoperabilitatii cu celelalte zece state membre NATO care detin acest tip de avion: SUA, Norvegia, Danemarca, Olanda, Belgia, Portugalia, Italia, Grecia, Turcia si Polonia.
"Daca un pilot se urca intr-un F16 si aterizeaza in Turcia, tehnicienii de acolo stiu cum sa-l alimenteze si sa-i faca service, sa puna armele la bord. La fel in Norvegia, Polonia, Italia. Sunt aceleasi antrenamente, acelasi service, interoperabilitatea e perfecta".
Intrebat daca nu este un moment prost pentru a cumpara F-16, cand Lockheed Martin va scoate in curand pe piata avionul F-35, cu tehnologie stealth (nedepistabil de radare - n.r.), Rodriguez a raspuns: "Pe langa cerintele actuale, trebuie sa priviti si in viitor, unde doriti sa ajungeti in 2025 in NATO. Este evident ca F-35 va deveni avionul standard pentru NATO, asa cum F-16 este acum. Asa ca trebuie sa luati o decizie cum sa ajungeti acolo. Iar asta e cel mai bun mod de a atinge acest tel, atat din punct de vedere economic, cat si al interoperabilitatii cu toate celelalte tari NATO care au F-16 - majoritatea fortelor aeriene majore au F-16. Franta si-a construit sistemul propriu de avioane, dar cate alte tari opereaza acest sistem? Majoritatea opereaza F-16 si vor opera F-35.Aceasta e realitatea", a conchis Rodriguez.
Gripen considera ca are cea mai buna oferta pentru Romania
Avionul JAS-39 Gripen ar fi cea mai avantajoasa optiune pentru Romania in programul de achizitii al fortelor aeriene romane, datorita investitiilor directe ce vor impulsiona economia romaneasca, a declarat joi pentru NewsIn Richard Smith, director de marketing al Gripen International.
"Achizitionarea unui avion de lupta nou pentru fortele aeriene este o investitie mare pentru orice tara si este important ca banii contribuabililor sa fie cheltuiti cu intelepciune. De aceea suntem bucurosi sa includem un pachet de offset ce va impulsiona economia Romaniei si va crea fonduri care sa poata fi folosite pentru a plati avioanele Gripen. Asta inseamna investitii pe termen lung, care vor continua sa genereze bani si locuri de munca mult timp dupa ce vor fi livrate avioanele. Am sugerat Guvernului roman ca offsetul poate cuprinde sectoare diferite ale economiei si regiuni diferite ale tarii, inclusiv activitati legate de avionul Gripen pentru industria aviatica nationala", a declarat pentru NewsIn Richard Smith, director de marketing pentru Romania al Gripen International, firma care comercializeaza avioanele JAS-39 Gripen produse de Saab din Suedia.
"Am furnizat Guvernului Romaniei informatii detaliate, astfel incat sa poata decide bazandu-se pe fapte ce este cel mai bine pentru Romania. Fapte despre ceea ce avionul va fi realmente capabil sa faca si despre costul real pentru Romania, nu doar azi, dar si peste 30-40 de ani. Oferta Gripen inseamna avioane noi din cea mai moderna versiune existenta azi pe piata. Nu trebuie sa incepi cu o modernizare costisitoare atunci cand cumperi avioane noi. Daca cumperi Gripen azi, ele vor fi operationale peste mai bine de 30 de ani, asa ca nu va fi nevoie sa fie inlocuite imediat dupa ce vor fi integrate in fortele aeriene ale Romaniei", a spus Smith.
Directorul de marketing pentru Romania al Gripen International a subliniat ca avionul suedez are "de departe" cel mai mic cost per ora de zbor dintre toate avioanele oferite Romaniei. "Pentru aceiasi bani, pilotii vor putea zbura de doua ori mai multe ore cu Gripen, fata de F-16, si intre cinci si zece ore mai mult decat cu Eurofighter. Un pilot bine antrenat va castiga oricand in fata unui pilot neexperimentat", considera Smith.
"Avioanele Gripen se vor adapta perfect la nevoile Romaniei in privinta avionului mutirol, fiind capabile sa opereze atat la nivel national, cat si international, sub steagul NATO. Intelegem, de asemenea, ca factorul cost este important pentru majoritatea tarilor. Nu este suficient sa ai cele mai bune avione, ci trebuie sa iti si permiti sa le folosesti", a conchis reprezentantul Gripen.
Avion Gripen poate fi inchiriat zece ani dupa care poate fi pastrat
Pretul unui Gripen variaza intre 35-60 de milioane de euro, in functie de armament, dar spre deosebire de F-16 si Eurofighter Typhoon, avionul poate fi inchiriat, iar la finalul unei perioade de 10 ani de utilizare poate fi pastrat. Acest model de finantare a fost aplicat de Cehia, care a inchiriat 14 avioane Gripen. Compania suedeza a vandut pana in prezent 250 de avioane Gripen, dintre care majoritatea fortelor aeriene suedeze. Ungaria a achizitionat tot 14 avioane Gripen, in aceasta tara oferta de offset incluzand si investitii ale firmei de electrocasnice Electrolux.
Saab, producatorul Gripen, este unul din cei cinci concurenti care au cumparat deja caietul de sarcini pentru privatizarea Avioane Craiova, unde ar putea avea loc asamblarea finala a avioanelor Gripen, precum si fabricarea de piese si componente pentru acest tip de avion. Valoarea offsetului oferit Romaniei ar fi de cel putin 100% din valoarea contractului de achizitie, estimat la 3,5 miliarde de euro.
Firma suedeza va organiza la 24 aprilie prima intalnire "business to business" din Romania, pe tema ofertei offset, la care vor participa reprezentanti Saab, General Electric si Honeywell, precum si ai industriei de aparare si aeronautice din Romania.
Gripen vine cu o oferta flexibila, in rate
JAS 39 Gripen
Suedezii sunt dispusi sa ofere avioanele si prin programe de leasing sau leasing spre cumparare. "Exista si varianta de leasing pentru care au optat deja Cehia si Ungaria", a precizat Smith. "Aceasta varianta poate include o perioada de gratie de cinci ani, fara plata, timp in care partea romana s-ar acomoda cu avioanele. Variantele de finantare includ rate a caror marime este direct legata de cresterea economica a Romaniei (a Produsului Intern Brut) si a caror plata se poate intinde pe o perioada de pana la 20 de ani. Astfel, bugetul de achizitii nu ar avea de suferit", a declarat Smith. El a subliniat faptul ca productia si livrarea a 48 de avioane de lupta s-ar realiza in cinci-sase ani.
Legat de costurile unui avion, reprezentantul Gripen a tinut sa puncteze avantajele financiare ale costurilor pentru ora de zbor cu o aeronava JAS-39. "Costul orei de zbor pentru aeronava noastra este de aproximativ 3300 de euro", a explicat Smith. "Costurile operarii unui Typhoon Eurofighter sunt de 35.000 de euro pe ora si ale unei F16 de 8000 de dolari pe ora, conform oficialilor celor doua companii", sustine Smith.
In privinta offset-ului, Richard Smith a spus ca acesta ar putea acoperi 100% din valoarea contractului si se bazeaza pe trei elemente esentiale: "investitii, locuri de munca si crestere a exportului. In Africa de Sud Gripen a adus investitii in industria aeronautica si de aparare, iar in Ungaria in afacerile cu electrocasnice".
Suedezii de la Gripen au semnat pana in prezent trei contracte majore de vanzare a avioanelor de lupta: 28 de aparate de zbor catre Africa de Sud, 14 aeronave catre Cehia si alte 14, Ungariei. Ei se afla in tratative cu autoritatile din Bulgaria si in negocieri avansate cu India.
Concurenta serioasa - Typhoon Eurofighter
Typhoon Eurofighter
Marco Valerio Bonelli, Head Media Communication Alenia Aeronautica, a declarat in septembrie 2007 pentru ziarul ZIUA ca in cazul in care Romania ar alege avionul Typhoon, offset-ul ar reprezenta cel putin 80% din valoarea contractului.
In opinia lui Bonelli, "Typhoon este, astazi, singurul avion multirol de ultima generatie disponibil pe piata. In realitate, avionul american F-22 este singurul avion de atac cu o superioritate aeriana reala, in timp ce JSF este un avion de atac la sol care poate folosi de asemenea rachete aer-aer, dar pierde viteza, spatiu de manvera si prea multe rachete ca sa poata fi folosit ca un avion de atac real".
Reprezentantul Alenia considera ca avionul Typhoon este ieftin. "Poate credeti ca glumesc, dar costurile de dezvoltare initiale ale Typhoon-ului se ridicau la 19 miliarde de euro, in timp ce JSF costa acum cu mai mult de 250 miliarde de dolari si nimeni nu poate spune care vor fi costurile finale. Typhoon-ul este un avion cu doua motoare, cu radar si sisteme mult mai puternice decat ale competitorilor, poate folosi incarcaturi mai mari de bombe, de rachete aer-aer si aer-sol decat competitorii. Cu exceptia lui F-22, este singurul avion capabil sa descopere, sa atace si sa distruga un Suhoi (Su-27, Su-30 sau Su-35). In timpul exercitiilor din SUA, India si Singapore, avioanele de lupta Suhoi aflate in serviciul Fortelor Aeriene Indiene s-au dovedit superioare avioanelor F-16 sau F-15 din dotarea fortelor aeriene ale SUA sau Singapore", ne-a spus Marco Bonelli. Acesta a mai adaugat faptul ca "pretul unui aparat Typhoon este doar cu 15% mai mare decat al unui F-16 sau al unui Gripen, luand in considerare oferta totala, nu numai pretul unui singur aparat. Trebuie luat in considerare faptul ca pretul de achizitie al unui aparat nu reprezinta costul unui singur avion, oferta totala incluzand mentenanta, antrenarea pilotilor, piesele de rezerva etc. pentru intreaga perioada de viata a aparatului. Un aparat cu doua motoare este mai sigur in zbor si reduce riscul ca avionul sa se prabusesca din cauza opririi motorului. Mai mult, cu un avion de lupta de top, superior tuturor adversarilor, Romania, asemeni Italiei, Spaniei, Germaniei, Marii Britanii si Austriei, isi poate sustine politica de aparare in urmatorii 40 de ani, asigurand securitatea deplina a frontierelor. Nu mai vorbim de faptul ca fortele aeriene vor fi dotate la nivel de top."
"Blue Book 2004"
Documentul "Blue Book 2004", elaborat de catre Comandamentul Suprem al Fortelor Aliate din Europa (SHAPE) si contrasemnat de catre Comandantul Suprem Aliat pentru Zona Atlantica (SACLANT), precizeaza proiectiile NATO pentru structura de forte a Armatei Romane si releva faptul ca Romania trebuia sa inceapa deja, procesul de planificare in vederea achizitionarii unui nou avion de vanatoare (termenul limita fiind sfarsitul anului 2007). In conformitate cu "Blue Book 2004", noul avion de vanatoare ce urmeaza sa fie achizitionat de catre Romania trebuie sa indeplineasca urmatoarele cerinte: 1) capacitate de atac atat in aer cat si la sol (multirol in toate conditiile meteo) independent sau in cooperare cu mijloacele de comanda din aer sau de la sol, in limita vizibilitatii directe si dincolo de aceasta, precum si in conditiile razboiului electronic, in orice zona de conflict ar fi nevoie sa actioneze; 2) capacitate de realimentare in aer; 3) capacitate de inarmare cu rachete ghidate prin fascicul radar (Beyond Visual Range); 4) capacitate de a sustine operatii cu forte multinationale, de a fi capabil sa schimbe informatii cu aeronave ale altor tari NATO si sa execute misiuni de lupta impreuna cu acestea; 5) viitorul avion trebuie sa fie suficient de fiabil incat sa poata sa opereze pe aerodromuri dispersate si cu un sprijin logistic limitat; 6) flexibilitate in executarea misiunilor, cu posibilitatea schimbarii misiunii in timpul zborului; 7) capabilitate mare de supravietuire in mediu ostil; 8) timp redus de refacere a capacitatii de zbor si de lupta; 9) autonomie mare de zbor; 10) viteze supersonice la orice altitudine; 11) exploatarea la sol si in zbor a avionului, fara restrictii; 12) viteza mica de aterizare si distanta mica de rulare la aterizare. Totodata, documentul elaborat in cadrul NATO considera ca este esential sa se evalueze costurile de achizitie a avionului, cat si cele de exploatare a acestuia, capacitatea acestuia de a acrosa o gama variata de armament, atat de provenienta europeana (ASRAAM, METEOR, MICA, MAGIC) cat si americana (AIM 9, SIDEWINDER, AIM-120, AMRAAM), precum si posibilitati de modernizare ulterioara. Doctrina elaborata de catre SHAPE si SACLANT impune interoperabilitatea cu aeronavele aliate NATO si din punct de vedere al sistemelor de transmisie a datelor - voce/imagini/telemetrie (NATO Joint Tactical Information Distribution System, pe scurt LINK 16). Viitorul avion de vanatoare ce se va afla in dotarea Fortelor Aeriene ale Romaniei trebuie sa dispuna si de un radar multimod modern si rezistent la bruiaj, de un sistem de arme avansat, atat pentru distanta mica (cu ghidare in infrarosu), dar si cu bataie lunga (Beyond Visual Range) ghidate prin fascicul radar activ, din clasa rachetei AMRAAM (SUA), DERBY (Israel) sau Super 530D/MICA (Franta).
Madalin NECSUTU  
Alte articole
  F-16, Eurofighter si JAS-39, in competitie la Black Sea Defense & Aerospace 2008    (2008-09-24 17:31)
 Comentarii: 3 Afiseaza toate comentariile  
Contracte date pe spaga: de ce avem nevoie de F16 ?   de Uliu_Roman
Ar fi mai bine SA FACEM AEROPOARTE SI INFRASTRUCTURA DE INTRETINERE - fiindca .AU ALTII AVIOANE....   de Omul cu Picioare foarte Paroase
discutii   de vpricop
A r h i v a
Stirile zilei 2008-04-17
 21:34 
Spaima Brailei: "Premiantul" a mai violat patru copile si in Galati
4 comentarii
 20:54 
Ion Iliescu: E greu de prevazut cat va dura alianta PSD-PC
6 comentarii
 20:41 
Impunsaturi Tariceanu - Antonescu pe motiv de Lazar Comanescu
1 comentariu
 20:16 
Ceruta in casatorie intr-un joc video
 20:07 
A murit dupa ce a refuzat sa-i semneze diploma Elenei Ceausescu
8 comentarii
 19:58 
Ceaiul care l-a costat pe Putin aproape cinci miliarde de dolari
2 comentarii
 19:56 
20 de oameni in toata firea s-au batut din cauza unor pusti
5 comentarii
 19:48 
CRONICA DE FILM: Persepolis
 19:42 
Gravitatia, vinovata pentru niste sani supradimensionati
2 comentarii
 19:26 
Hartia electronica, atractia salonului IT de la Tokyo
3 comentarii
 18:41 
A supravietuit dupa ce o bara i-a perforat cutia craniana
 18:10 
Jucariile, masinile si cosmeticele, printre cele mai periculoase produse in 2007
1 comentariu
 17:58 
A descoperit ca are piciorul rupt de 50 de ani
1 comentariu
 17:51 
Doi taximetristi talhariti cu un pistol de jucarie
 17:43 
BNR: Crize de asemenea anvergura n-au fost niciodata
1 comentariu
 17:25 
Vanghelie se apara cu DEx-ul in fata lui Videanu: Magar inseamna obraznic
8 comentarii
 17:24 
Chrysler ar putea sa construiasca un centru de inginerie in Romania
 17:02 
Videanu a pus marmura in palatul sultanului din Brunei si a lucrat pentru Versace
2 comentarii
 16:59 
DHL a achizitionat compania romaneasca de curierat Cargus
 16:54 
Jaf armat pe bicicleta
3 comentarii
 Top afisari / comentarii 
 Nu vrea Tratat cu Moldova (2862 afisari)
 Efectul Stalingrad (2129 afisari)
 Haiducii Internetului (2098 afisari)
 Dinel Staicu de la Ford (1610 afisari)
 Romania, turnata la Strasbourg (1398 afisari)
 A murit dupa ce a refuzat sa-i semneze diploma Elenei Ceausescu (6380 afisari)
 Spaima Brailei: "Premiantul" a mai violat patru copile si in Galati (2987 afisari)
 Gravitatia, vinovata pentru niste sani supradimensionati (2803 afisari)
 Mariah Carey arata ca la 16 ani (2693 afisari)
 Ceaiul care l-a costat pe Putin aproape cinci miliarde de dolari (2326 afisari)
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!  This website is ACAP-enabled   
ISSN 1583-8021, © 1998-2008 ziua "ziua srl", toate drepturile rezervate. Procesare 0.02682 sec.