Deprecierea leului in fata euro, scaderea nivelului de trai si a puterii de cumparare precum si cresterea inflatiei starnesc o serie de proteste in randul angajatilor din Romania, care solicita cresteri salariale. Lucratorii combinatului siderurgic ArcelorMittal de la Galati au intrat in greva, pe fondul avertismentelor venite din partea unui lider de sindicat care a anuntat ca protestul de trei saptamani de la uzina Dacia, filiala a Renault, este un semn ca era salariilor mici din Romania se apropie de sfarsit, noteaza jurnalistii de la Financial Times.
Liderul confederatiei sindicatelor BNS, Costin Dumitru, ce reprezinta muncitorii din sectorul de automobile si cel naval, a descris greva muncitorilor de la Pitesti ca pe o "lectie acordata multinationalelor". Acesta a adaugat: "Primul argument pentru companiile ce intra pe piata din Romania este costul scazut al fortei de munca si al salariilor".
Liviu Voinea, economist in cadrul Grupului de Economie Aplicata, a declarat ca aceste greve reprezinta un semn ca Romania nu mai poate continua sa se vanda ca o economie cu salarii scazute. ''Nu mai putem fi considerati China Europei''.
Muncitorii de la Dacia au acceptat saptamana trecuta sa puna capat grevei, dupa ce compania a fost de acord sa majoreze salariile cu 22%. Sindicatul Solidaritatea a anuntat luni ca a primit sprijinul membrilor pentru a organiza o greva la uzina ArcelorMittal din Galati. Sindicatul cere o marire de peste 19%, dublu fata de cat oferise conducerea grupului.
Romania a atras anul trecut investitii straine directe in valoare de sapte miliarde de euro, iar cu un an inainte peste opt miliarde de euro. La inceputul acestui an, Nokia a anuntat ca va muta o fabrica de telefoane mobile din Bochum (Germania) in apropiere de Cluj, unde a construit o fabrica in valoare de 200 milioane de euro, invocand pretul fortei de munca ca principalul factor al acestei decizii. Luna trecuta, Ford a preluat fosta fabrica de autoturisme Daewoo de la Craiova, unde intentioneaza sa fabrice autoturisme incepand din 2010. Si grupul Daimler analizeaza posibilitatea construirii unor uzine in Polonia si Romania, forta de munca ieftina din cea de a doua tara inclinand balanta in favoarea ei.
Cautarea unor tari care sa permita costuri de productie reduse nu este un lucru nou in industria autoturismelor. La jumatatea anilor 1970, una dintre tarile favorite pentru productia de autoturisme europene si americane era Spania, urmata de Portugalia. Ford, General Motors, Renault, Peugeot-Citroen, Volkswagen si Fiat produceau in peninsula Iberica. La sfarsitul anilor 1990, costurile de productie din Spania au crescut insa ca urmare a cererilor sindicatelor pentru majorarea salariilor si imbunatatirea conditiilor de munca.
Acelasi lucru pare ca se intampla acum in Europa de Est, iar companiile producatoare de autoturisme ar putea fi nevoite sa caute mai departe solutii pe termen lung, conchid ziaristii de la Financial Times.